hej!
har börjar gräva ur ett område i min trädgård där jag till våren tänkte odla grönsaker och diverse ätligt.
platsen är i söderläge, det har varit ett rabatt där tidigare. området är ca 1,5-2meter i diameter, fast i ett hörne så det blir som en tårtbit.
det är berg under och på sämsta stället är det 20 cm jorddjup sen går det ner till 40-50 cm jord.
jorden verkar väldränerad för det är rätt torrt där nere på djupet.
jag tänkte gräva ur det mesta. det har stått en gammal ros där och en trollhassel som inte riktigt trivs.
hur ska jag göra sen?
ska jag fylla upp med planteringsjord nu i höst? eller ska jag förbereda med fiberduk eller liknande underst?
ska jag blanda i gödning? och den gamla jorden, ska jag blanda ut med den. den verkar rätt så utarmad- mycket rotdelar är det i den också.
eller ska jag fylla upp till våren?
jag är nybörjare på detta.
...och på väg att få ryggskott!
:-)
tacksam för svar.
lotta
officinalis
04-10-2009, 19:22
Får du ryggskott är det väl bättre att försöka arbeta med den jorden som finns. Kratta dit lite löv och blanda ned stallgödsel. Kanske kan du odla något som inte är så näringskrävande och är det torrt kanske kryddor passar?
lokatten
04-10-2009, 19:35
Hej,
Jag är inget proffs men har iordningställt flera odlingsbäddar för grönsaker på min kolonilott. Jag har satt en kant runt mina så att jorden kan bli ganska djup (upphöjd bädd), det kan vara bra om det är berg under. Den gamla jorden måste rensas ordentligt- kske sållas, innan du använder den om det är rotbitar i, annars kommer det att växa ogräs där nästa år. Om du har kompost är det bra att blanda ner i jorden nu på hösten. Om du inte har ngn kompost skulle jag fylla på med ett tjockt lager fallna löv överst nu på hösten, de kommer att förmultna till våren och förbättra jorden. Det gjorde jag förra året på mina odlingsbäddar och det gav bra resultat. Man blandar och gräver ned det sen i jorden på våren.
Gödsla gör man på våren och inte på hösten, så på våren kan du blanda i en säck kogödsel innan du sår. Nån fiberduk ska du inte ha i gropen nu. Fiberduk lägger man på efter ha sått i vår- för att skydda sådden och för att få ett bättre klimat för det som gror.
tack för goda råd. det kommer nog bli att jag byter ut jorden. har fått höra att rosor utarmar det mesta. några skottkärre-lass har jag kört iväg med redan.
frågan är också om man ska jordförbättra/förnya nu i höst eller vänta till våren och skaffa ny jord, och gödsla då?
finns det något bra med att det får gotta till sig över vintern eller är det bara dumt?
officinalis
05-10-2009, 08:49
Köpejorden har ofta lättillgänglig och kortverkande näring. Bäst är i sånt fall att lägga ut jorden precis innan du ska plantera i den tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.