Sarasl
Hej alla kloka!

Har fått så bra svar här på forumet tidigare smile.gif Denna gång undrar jag om härdigheten på Asklönn 'Flamingo'? På Plantagens lilla lapp står det zon 1-2 och på Rydlinge plantskolas hemsida står det zon 4(5), vilket stämmer? Nu hade de satt ner priset på denna skönhet så pass på Plantagen att jag tänkte förvara den frostfritt om den inte gillar vintern här men bäst vore ju att få ner den i backen...

Ha det gott alla trädgårdsvänner!

Sara
octachoron
Enligt AoT ska den vara härdig till zon 4.
ingrids
Kan det vara skillnad i provinens, alltså var plantans (frö) förälder kommer ifrån? Om det är så kan det vara så stor skillnad i härdighet. Annars kan det ju vara att plantagen har märkt överförsiktigt, Rydlinge ska ju ha norrlandssäkra växter.
pebblelake
Lita på Rydlinge.

Problemet för mig är att dom växer länge, så dom har lite problem med avmognandet och topp fryser lite ibland.

Angående provinens så är mina från holland,Rydlinges har säkert betydligt bättre provinens.

Men i det hela är det inget större problem för mina "holländska"i zon 5.

Den växer snabbt!

Lycka till!
Huggorm
Är inte denna sort ympad? I såna fall har alla samma proviniens, eller om det skiljer sig på vilken rot de använt
pebblelake
CITAT (Huggorm @ 04-10-2009, 21:27) *
Är inte denna sort ympad? I såna fall har alla samma proviniens, eller om det skiljer sig på vilken rot de använt

Ingen ymp. happy.gif
Sarasl
Tusen tack för svaren! Då kan jag sluta oroa mig wink.gif Återstår dock en fundering, blir den ca 4m hög här uppe också som Plantagen uppger eller är det 1,5-2m jag ska ställa in mig på som Rydlinge skriver? Det kan ju bli knasigt att plantera något lågväxande bakom om den tänker bli 4 m tänker jag smile.gif

Ha det gott!
/Sara
ingrids
Här uppe är det nog Rydlinges höjd som gäller.
pebblelake
CITAT (Sarasl @ 05-10-2009, 18:49) *
Tusen tack för svaren! Då kan jag sluta oroa mig wink.gif Återstår dock en fundering, blir den ca 4m hög här uppe också som Plantagen uppger eller är det 1,5-2m jag ska ställa in mig på som Rydlinge skriver? Det kan ju bli knasigt att plantera något lågväxande bakom om den tänker bli 4 m tänker jag smile.gif

Ha det gott!
/Sara

Upp till tre meter går ganska fort, till och med i umeå...
Sarasl
Tack, tack! "Rydlinges höjd" är helt okej, bara man vet vad man kan förvänta sig så man kan planera efter det smile.gif

Ho, ho så härligt med alla dessa buskar/träd smile.gif Så vackra höstfärger! Min Ginnalalönn lyser som en fyrbåk utanför mitt vardagsrumsfönster biggrin.gif

Ha det gott i höstsolen!
/Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon