Full version: Pioner?
HasselCarina
Tja!

Har ett gäng pioner som blev anfallna av ett sju jäkla oväder i sommras. Dom la av med blommningen och ser allmänt bruna och trista ut. Är det någon som har koll på om jag kan skära ner dom jäms med backen redan nu? Jag gjorde det förra året och det blev jätte bra! Men kan man göra det redan på hösten? Det ser fruktansvärt ut!

Mvh Hassel!
Monica B
Om du skar ner dom förra året på hösten och det blev jättebra så kan jag inte se någon anledning att inte göra samma sak i år. Det tvistas en hel del om man skall skära ner sina växter på hösten eller på våren och jag tycker att det går lika bra vilket som. Jag skär ner mina på våren och det fungerar bra för mig. Har man hittat ett sätt som fungerar bra så tycker jag att man skall hålla sig till det.
Eva 33c
Och jag som bor i zon 5 skär aldrig ner några perenner på hösten, eftersom det gamla riset hjälper till att hålla kylan lite längre från marken. På våren har pionerna gamla blad oftast lagt sig platt ner och börjat förmultna. Annars gör jag en liten ansning då, om jag hinner innan de nya skotten överskyler allt det gamla. Så lite beror på var man bor också. Fast jag tror inte en pion skulle frysa ihjäl här heller om jag klippte ner den...
ingrid fuxwall
Själv bor jag på västkusten och klipper alltid ner mina pioner på hösten - brukar alltid gå över dem med gräsklipparen vid sista klippningen för året så mycket beror nog på var i landet du bor
lavendelgården
Jag brukar aldrig klippa ner perenner på hösten, - utom pionerna - dom klipper jag så här års, för att minska risken för sjukdommar. Har gjort så i 30 år och aldrig märkt något negativt med det. Tipset fick jag från en engelsk trädgårdsmästare.....
Åsa www.lavendelgarden.nu
HasselCarina
Hej svejs ALLA!

Tack för era svar! Jag har bestämt att dom ska bort och sen får man lägga över det som blir kvar så dom har lite skydd mot vintern.. det får bli så i år, annars brukar jag göra det på våren men nu när dom ser så jävliga ut bryter jag trenden. Men tack iaf!
Mvh Hassel!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon