Full version: Vad har jag hemma?
Pinus5
Har några växter hemma som jag inte vet vad det är. Skulle vara kul att veta så jag kan ta reda på hur jag ska sköta dem:)

Sussie F-Flower
Den första är i alla fall en flikbladig Kroton/Croton. Den andra vet jag inte...
Pinus5
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-10-2009, 18:27) *
Den första är i alla fall en flikbladig Kroton/Croton. Den andra vet jag inte...

Va bra! Tack!
Ska söka lite skötselråd om den nu:)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pinus5 @ 04-10-2009, 18:01) *
Har några växter hemma som jag inte vet vad det är. Skulle vara kul att veta så jag kan ta reda på hur jag ska sköta dem:)

den sista med stora blad tror jag är en Tetrastigma voinierianum - Kastanjevin. har du fler bilder på den?

Pinus5
CITAT (flaxss @ 04-10-2009, 18:56) *
den sista med stora blad tror jag är en Tetrastigma voinierianum - Kastanjevin. har du fler bilder på den?

Jo en på skottet som kommer.
Den har bott i en sopsäck ute på balkongen hos en tant som tänkte slänga den, därför ser den lite risig ut. Den har lite gullranka som sällskap..
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pinus5 @ 04-10-2009, 20:00) *
Jo en på skottet som kommer.
Den har bott i en sopsäck ute på balkongen hos en tant som tänkte slänga den, därför ser den lite risig ut. Den har lite gullranka som sällskap..

jag tror nog på Tetrastigma voinierianum - Kastanjevin, du får googla och se om du tycker det är likt.
Pinus5
CITAT (flaxss @ 04-10-2009, 20:03) *
jag tror nog på Tetrastigma voinierianum - Kastanjevin, du får googla och se om du tycker det är likt.

Ja jag hittade några bilder när jag googlade, tyvärr var texten på ryska.. Men bilden var lik så jag gissar att det är den iallafall:)
Tack för hjälpen!
anne-li i olofstorp
Jo det är Kastanjevin, jag har en sådan själv. Den kan bli jättestor!
Pinus5
CITAT (anne-li i olofstorp @ 04-10-2009, 21:20) *
Jo det är Kastanjevin, jag har en sådan själv. Den kan bli jättestor!

Ojdå! Hoppas det tar några år för det.
Kan man ha kvar den på balkongen när den blivit för stor att ta in?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pinus5 @ 04-10-2009, 21:31) *
Ojdå! Hoppas det tar några år för det.
Kan man ha kvar den på balkongen när den blivit för stor att ta in?

det är en tropiskväxt och är inte härdigt och vill inte utsättas för frost.
Pinus5
CITAT (flaxss @ 04-10-2009, 21:35) *
det är en tropiskväxt och är inte härdigt och vill inte utsättas för frost.

Då är ju det uteslutet.. Men ungarna kanske hinner flytta ut innan den blir för stor:)
bogg
CITAT (Pinus5 @ 04-10-2009, 21:55) *
Då är ju det uteslutet.. Men ungarna kanske hinner flytta ut innan den blir för stor:)

Lita inte på det, dom växer otroligt snabbt om dom trivs biggrin.gif
Pinus5
CITAT (bogg @ 06-10-2009, 23:22) *
Lita inte på det, dom växer otroligt snabbt om dom trivs biggrin.gif

Jag har sax i värsta fall biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon