Full version: Okända blomm-gåvor
pebblelake
Hejsan!
Jag fick en angenäm anonym blomgåva lämnad på min trapp,Så nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig id dom plantor jag fått. sista bilden är blomställningen från den lite vedartade växten.
Monica B
Bild 1 där tycker jag bladen ser ut som en Clivia men jag gissar bara.
Bild 2 är en Astilbe
Blid 3 och följaktligen fröställningen på bild 4 tycker jag ser ut som Penstemon.
Eva 33c
Jag gissar lite; den första är rätt lik en gentiana purpurea med fröställningar. Fast säker kan man ju aldrig vara.
Den andra ser ut som någon astilbe, där finns det ju miljoner sorter att välja på...
Den tredje passar jag på, men den sista liknar en penstemon i fröställningen. Även penstemoner finns i många arter.
Nu får nån annan gissa vidare smile.gif
Anders zon 1
Håller med Eva33. Kan komplettera med att nr 2 troligen är Astilbe chinensis.
pebblelake
CITAT (Anders zon 1 @ 04-10-2009, 18:44) *
Håller med Eva33. Kan komplettera med att nr 2 troligen är Astilbe chinensis.

Denna verkar vara rätt Astilbe -chinensis 'Pumila' Tack för att ni leder mig rätt!

CITAT (Eva 33c @ 04-10-2009, 18:27) *
Jag gissar lite; den första är rätt lik en gentiana purpurea med fröställningar. Fast säker kan man ju aldrig vara.
Den andra ser ut som någon astilbe, där finns det ju miljoner sorter att välja på...
Den tredje passar jag på, men den sista liknar en penstemon i fröställningen. Även penstemoner finns i många arter.

Den jag fick har en vit rand mitt i bladet,googlade gentiana kan tyvär inte se om den har det? Har den det?

CITAT (Eva 33c @ 04-10-2009, 18:27) *

jag tycker den inte har samma blad som min på bilden,men jag vet inte om dom kan ha olika bladform,jag googlade bara penstemon så det kanske är någon "specialare"?
Eva 33c
Jag var ut för att titta på mina, men de har kommit lite längre när det gäller i sitt vinterförfall så det var svårt att se. Min gissning är att det är ett höstfenomen att mittnerven är ljusare nu. Under högsäsong kan jag inte minnas någon påfallande vit rand... Nästa år när den blommar vet du i allafall bestämt om det är den eller inte, för baggsötans blommor liknar ingen annan.
Monica B
Jag är helt övertygad om att nr 3 och 4 är Penstemon. Bladen ser precis ut som mina Penstemoner. Det finns ju några olika typer av Penstemoner, de jag har blir inte så höga, breder ut sig i sidled istället och är alltid vedartade.
Nummer 1 hade jag lite svårt att bestämma mig för i mitt förra inlägg, svårt att se hur pass stor den är, hur pass stora bladen är. Kan det vara en Crinum? Ser lite ut som Kalljordskrinum på bladen
pebblelake
Mer bilder på växt 1,den har inte styva blad eller någon knöl.
Den har tappat mer av det vita ,ju mer den har vissnat.
pebblelake
CITAT (Monica B @ 04-10-2009, 19:52) *
Jag är helt övertygad om att nr 3 och 4 är Penstemon. Bladen ser precis ut som mina Penstemoner. Det finns ju några olika typer av Penstemoner, de jag har blir inte så höga, breder ut sig i sidled istället och är alltid vedartade.
Nummer 1 hade jag lite svårt att bestämma mig för i mitt förra inlägg, svårt att se hur pass stor den är, hur pass stora bladen är. Kan det vara en Crinum? Ser lite ut som Kalljordskrinum på bladen

Nu har jag hittat en penstemon som har liknande blad smile.gif kan det vara så att bladen som går upp till blomman är smalare och mer lancett formade än dom lägre bladen?
Min verkar också ha ett utbrett växtsätt.
På många google bilder verkar den dock så upprätt i sitt växtsätt,men den är ju omflyttad så den kanske inte är riktigt sig själv g.gif .
Helen i Piteå Zon 5
1:an påminner också om Gentiana tibetica - Kålgentiana g.gif
pebblelake
Tackar! Nu verkar ni spårat allt bravo.gif thanks.gif

Bild 1 Gentiana tibetica
Bild 2 Astilbe -chinensis 'Pumila'
bild 3 Penstemon "spp" (lite oklart men svårt utan blomma)

Nu skulle man få reda på den snälla person som skänkt mig dessa vackra växter så man får tacka personligen.
Förmodligen någon generös trädgårdsamatör som vars trädgård man hälsat på och sagt: Den växten var fin! mer behövs inte....
Trädgårdsmänniskor är generösa blomma.gif
Gentianan tycker jag var riktigt läcker!

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 04-10-2009, 21:32) *
1:an påminner också om Gentiana tibetica - Kålgentiana g.gif

Fullträff! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon