Full version: Aloe vera
Pinus5
Min Aloe vera har fått platta blad. Vad beror det på?
Frågade i en blomsteraffär men där blev jag utskrattad..
Har provat att vattna mer, inget hände. Provade att torka ut den, men det hände inget då heller.
Tyckte den såg tråkig ut så jag vred av toppen och tryckte ner i en annan kruka, därför ser den lite rumphuggen ut.

Erland
Du bör nog kolla att rötterna är okay.
Pinus5
CITAT (Erland @ 05-10-2009, 12:48) *
Du bör nog kolla att rötterna är okay.

Hur vet jag om de är OK?
Och vad gör jag om de inte är det?
Erland
Du ser på rötterna om de är ljusa och fasta. Är de mörkbruna och lätt går sönder så har du nog fått röta i dem.
Då får du skära bort alla rotrester och rota om den. Problemet är ju att det är så dåligt med ljus nu så du får nog försöka med konstljus. Ett annat alternativ är att lämna plantan torr över vintern och rota om den i vår. Men då måste du hålla den rejält svalt, helst omkring 5 grader då den annnars kan bli helt uttorkad.
evaisa
Min aloe fick platta blad när den fick.... vad jag tror är ullöss.. eller något annat väldigt smått och svårutrotat. Efter en omgång med Calypso så började bladen svälla upp igen.
Pinus5
CITAT (Erland @ 08-10-2009, 01:40) *
Du ser på rötterna om de är ljusa och fasta. Är de mörkbruna och lätt går sönder så har du nog fått röta i dem.
Då får du skära bort alla rotrester och rota om den. Problemet är ju att det är så dåligt med ljus nu så du får nog försöka med konstljus. Ett annat alternativ är att lämna plantan torr över vintern och rota om den i vår. Men då måste du hålla den rejält svalt, helst omkring 5 grader då den annnars kan bli helt uttorkad.

Rötterna ser okej ut och den har börjat få nya blad i toppen, så den är nog bara lite kinkig:)
Svårt att hålla 5 grader inomhus, möjligen i källaren men där är inget ljus alls.
Alexander-VG-zon3
får dom mycket näring och vatten så kan dom bli så, likaså om den har fått frost/kylskador så kan den bli så i bladen.

ser dom nya bladen normala ut så hade inte jag varit orolig, om nu rötterna ser bra ut och om du nu inte hittar ohyra (du får kolla efter det).

kom på en annan sak om den står mörkt så kan bladen bli så (lång klen bladtillväxt som sedan viker sig).
Bassam
Hej
Den fick kalt .
H:BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon