MayaLisa
Då jag börjat tvivla lite om klokheten om att sätta en hängAlm, så fick jag nys om att det ska finnas hängHassel. Någon som har någon erfarenhet Blir den samma form, typ paraply / koja som almen?
Huggorm
Gissningsvis blir den mycket mindre än almen, hassel är ju bara en buske om än en storvuxen buske. Du kan även kika på hängbok, eller om den kallas vresbok
Davidia
Jag jobbade på Norrvikens Trädgårdar förra året, och där hade de ersatt två tycken döda hängalmar med just hänghassel. Hasslarna var ympade på högstam, vilket gjorde att de fick ungefär samma höjd som hängalmarna varit. Det enda som var direkt avvikande var att hänghasslarna kändes smalare i kronan, inte lika vid underifrån alltså. Eftersom jag inte sett ett äldre exemplar av hänghassel vet jag inte om de blir vidare med tiden, eller om den smalare kronan är ett typiskt växtsätt.

På Norrviken var hänghassel som ersättning ganska självklart, eftersom det finns flera gamla hasselodlingar i anslutning till parken. Dessutom är ju utseendet och känslan av lövverket ganska lika.

Om du är intresserad av andra hängträd som inte blir gigantiskt stora, kan jag rekommendera tårbjörk (Betula pendula 'Youngii') eller kanske ännu hellre, om läget hemma hos dig är riktigt, riktigt bra (dvs man får mikroklimatet motsvarande zon I-II) hängkörsbär (Prunus x serrulata 'Kiku Shidare Sakura').
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon