Full version: Plantering av träd
lokatten
Hej
Har idag planterat ett körsbärsträd. Fick nyligen lära mig att när man planterar träd och buskar ska man [b]absolut inte stampa runt i jorden, för då pressar man ihop jorden och det blir svårare för rötter att växa ut. I många trädgårdsbäöcker står det dock att man ska trampa runt i jorden vid plantering.
Efter att fyllt på jorden i gropen var det väldigt poröst eftersom vi inte tryckt till den med fötterna som jag förut jämt har gjort. Så till slut trampade vi runt lite löst iallafall- runt trädet, för det skulle stå mer stabilt.
Hur brukar ni göra?
Fågelvägen
Intressant fråga!
Jag brukar trampa, fast ganska lätt.
Beror kanske på hurdan sorts jord man använder? Grov torv + kompost behöver man väl trampa till, medan lerjord kanske blir för kompakt?
Hål inne i jorden är inte heller bra.
Huggorm
Det packar sig i alla fall när man vattnar. Så länge man inte stampar väldigt hårt tror jag inte det är något stort problem
Aqvakul
Jag brukar trampa till ordentligt om det är barrot, krukodlat tar jag det mer försiktigt med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon