|
Har en liten pytte-järnek i en rabatt, var den nu kommit från. Vad kan jag göra av den? Utomhus krukväxt med frostfri övervintring? Ingen erfarenhet av järnek, mer än att bären är giftiga för små barn. Någon idé i församlingen?
Järnek är en ofta odlad art som mycket sällsynt förekommer i södra Sverige. Den kräver ett oceaniskt klimat med hög nederbörd och milda vintrar. ...jag skulle nog prova övervintra den, med rejäl täckning, om jag bodde i zon 1. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/aquifolia/...ex/ilexaqu.html
Jodå, den har redan bott i rabatten ett par år, minst.  Den står skyddat där den står också, fast den kan inte stanna kvar just där, för rabatten är smal och den skulle hänga ut över vår uteplats till slut. Måste hitta en ny tillvaro åt den lille.  Men då är frågan, vad tusan gör jag med en järnek? Har den i en annan rabatt där den får plats, är det alls snyggt med en järnek i en rabatt? Den kan väl bli rätt stor också? Hmm, inget tungt problem, men jag vet inte riktigt hur man får in en enstaka järnek i trädgården på ett snyggt sätt. Den är ju pyttig nu, men den växer....
Tänk så olika vi människor är. Jag älskar Järnek av sentimentala skäl. Har äntligen haft möjlighet att plantera en nu i höst. Dock en amerikansk som klarar upp till zon 4. Skulle tro att din klarar upp till zon 2. Men den har ju redan visat livskraft. Jag har planterat min tillsammans med Mahonia, Ormbunkar och Hosta. Framför står dessutom Buxbom, Lagerhägg och Krypen (bl.a.). En till övervägande del Vintergrön plantering alltså. Svårt att förklara men om du kollar i mitt album, ex.vis på mina skisser, står den alltså direkt till vänster om trappen (förutsatt att jag står på trappen, annars är det höger  ). Ingår även i mitt "Bort med gräset-projekt". Benämns där "Den lilla trekanten". Skall ha lite belysning där också, om bara elektrikern kommer någon gång.!! "Mañana-varianten." Giftiga växter är svårt att undvika, och det finns betydligt giftigare!! Dessutom får du inga bär av endast en buske, behöver vara hona och hane. Jag hade bl.a. Idegran när mina var små, och de var jag betydligt räddare för.
Hannele
18-11-2003, 08:23
"kan inte stanna kvar just där, för rabatten är smal och den skulle hänga ut över vår uteplats till slut."
Grattis till tillökningen! Du har ingen bråska med flytten, för den växer inte så fort. Den kan växa kvar också, för järnek går bra att formklippa.
CITAT (Hannele @ 18-11-2003, 08:23) Du har ingen bråska med flytten, för den växer inte så fort. Då får den stå kvar på samma plats ett tag till medan jag funderar.  Jag kommer säkert på någon bra plats så småningom. Söt är miniatyr-järneken i alla fall!
Anders zon III
19-11-2003, 00:13
CITAT (Ti bee @ 18-11-2003, 00:50) Har en liten pytte-järnek i en rabatt, var den nu kommit från. Vad kan jag göra av den? Utomhus krukväxt med frostfri övervintring? I Simrishamn såg jag att de blir stora som träd - utan täckning. Om du bor i bra läge i zon I ska du nog välja en plats som tål att hysa en stor buske/litet träd, åtminstone! Den kan bli mörk och fin som bakgrund till något framför som du vill framhäva. Jag prövar att ha den i undervegetation, (den vilda, inte den amerikanska), den tål mycket skugga och lider där inte av uttorkande vårsol. Får se om den klarar nästa svåra vinter....
Aha, den tål skugga också! Jag letar ju efter skuggtålig buske/träd och bor för övrigt väldigt nära Simrishamn.  Kanske låter jag den bli sällskap åt busken som Alpiner och Cilla rekommenderade eller till rododendron o azaleor som var Louise förslag till mig. Tål att tänkas på!
CITAT Giftiga växter är svårt att undvika, och det finns betydligt giftigare!! Dessutom får du inga bär av endast en buske, behöver vara hona och hane. Vår ensamma järnek får bär. Någon "partner" har vi inte sett till i grannskapet så den kan nog befrukta sig själv. Den växer kloss an till norrsidan av huset så skugga tål dom bra! Anna
CITAT (Anna C @ 19-11-2003, 16:37) CITAT Giftiga växter är svårt att undvika, och det finns betydligt giftigare!! Dessutom får du inga bär av endast en buske, behöver vara hona och hane. Vår ensamma järnek får bär. Någon "partner" har vi inte sett till i grannskapet så den kan nog befrukta sig själv. Den växer kloss an till norrsidan av huset så skugga tål dom bra! Anna Ja, det finns två-könade, men de är betydligt ovanligare. Eftersom jag fattade att vi pratade om en vild variant som tagit sig dit på egen hand (!?) så tror jag att oddsen är väldigt små att det skulle vara en sådan. Anna, vilken sort har du? Har haft uppe en tråd tidigare och frågat om någon hade en 2-könad för jag vill ha bär! Tycker de är så vackra.
Järneken fanns när vi flyttade hit, och jag har ingen aning om vad det är för sort. Bären är inte så väldigt många, men väldigt fina.
Det är bara lite synd att den har, i mitt tycke, för få av de karakteristiska taggiga bladen och istället en hel del släta blad. Kan det ha att göra med sort, läge, näring eller plantans ålder kanske? Kan jag påverka taggigheten?
Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|