radhusdjungel
Hej!
Jag tar gärna emot tips och feedback angående planerna för den lilla täppan på husets framsida. Vi befinner oss i zon 1, på sandjord.
Täppan mäter ca 12 meter på längden och 5 meter på djupet. Den vätter åt söder. Den gränsar till huset respektive gatan och på kortsidorna ligger uppfarter. Invid huset ligger en kullerstenslagd gång som slutar i ett 3x3 m trädäck och ett 3 m vindskydd / plank mot grannens uppfart.

Föregående ägare var en pensionär som vårdat trädgården ömt. Nya ägaren är en småbarnsfamilj med lite annorlunda behov, som dock gillar trädgårdens charm. Vi vill bevara charmen, men gärna designa om den efter vår smak. Den bör vara lite mer robust och lättskött. Vi vill ha ökat insynsskydd. Barnen önskar sig en "djungel", och själva vill vi gärna ha en solig gräsplätt att lata oss på.

Den befintliga trädgården:
Det finns ingen häck, staket eller insynsskydd mot gatan, vilket vi önskar. Istället finns där en rabatt som mäter uppemot 1,5 meter i bredd.

Det finns också en rabatt längs gången vid huset. Mest dagliljor tror jag.
Ett plommonträd står i hörnet av trädäcket. Mellan trädet och gången väller rabatten ut i en bågform.
Däcket skuggas och skyddas något av en liten häck, brudspirea.

I centrum på rabatten mot gatan står ett japanskt körsbärsträd (som ser något missbildat ut i kronan, bara två grenar leder ut från en lite tufsig krona), mellan två stora rosor "the fairy". Intill växer en liten men kraftigt grenad magnolia.

Planerna:
Insynsskydd och bollbarriär behövs, plätten saknar "väggar" och rumskänsla.
- Vi sätter upp en spaljé mot gatan och längs den egna uppfarten. Den är tänkt att kläs med klätterväxter, med murgröna som bas, plus en bokharabinda som får extra kompost om fötterna och förhoppningsvis snart ska dölja elskåpet utanför.
Det blir en låg lavendelhäck vid vår egen uppfart, med spaljé bakom. Där ska en blomsterkaprifol, några vintergröna björnbär och gärna någon ros få klättra. Kanske något mer ätbart istället för rosor som vindruvor eller minikiwi?
Rabatterna måste minskas lite, så vi får plats att röra oss. Jag vill ersätta en del blommor med blommande buskar som inte trampas sönder så lätt. Vinbär och flikbladig blodfläder är inköpta.
Gräsmattan ska utvidgas lite, men gärna delas in i två runda "rum". Vindlande gångar mellan doftande grenar gör barnen lyckliga, men platsen är ju inte oändlig precis... :-)

Lite ombyggnad behövs, särskilt i hörnet mot grannen som känns plottrigt och på tok för glest, med olika småbuskar på tillväxt (ca 30 - 50 cm höga).
Grannarna har tuja resp cypresshäckar, och eftersom både vind- och insynsskydd välkomnas funderar vi på att fylla ut med ett par gyllengula thujor (har spanat in dem, men glömt korrekta namnet). Inte som häck direkt utan mer avskärmare och bakgrundsväxter. En buddleja finns på den kanten redan och en till är köpt för att den första såg så ensam ut... blush.gif

Frågorna:
- I hörnet mot grannen växer en liten hortensia, en pytteliten hibiskus (frilands antar jag eftersom den står där), vad jag tror är en perukbuske som verkar uppstammad och något annat som ser ut som en pytteliten ek? Precis i hörnet står en brokbladig prakttry som kommer att välla ut över grannens uppfart när den blir större. Bör nog flyttas in lite om man inte ständigt ska tukta den stackarn med hård beskärning. - Går det att flytta nämnda buskar? Några pålrötter eller andra besvärligheter?

Hur ser det ut med några barrträd / buskar på bara en del av en kant? Blir det snyggare om det följs upp av en likadan i andra änden av tomten eller mer plottrigt?

Kan skriva hur mycket som helst om idéer och betänkligheter, men det är roligare att höra någon annans friska syn på saken. Kör hårt - ni som orkat läsa ända hit!
radhusdjungel
Hej!
Hoppas fortfarande på tips och råd.
Fick tips att flytta hortensian, frilandshibiskusen och rosenprakttryet nu, innan vintern, så det är vad som står på tur.
Men hur vill de bo? Skall jorden förbättras? Jag har hittills blandat in kompost och benmjöl i groparna där jag planterat klätterväxter vid spaljén, men misstänker att en del torv borde vara bra också?
TheLan
jag kan inte precis ge dig några tips då jag inte ens har ägt en trädgård i mitt liv, är bara lyckligt lottad med en stor balkong.

Men då jag läste ditt första inlägg så kände jag att bilder behövs för att få en bra uppfattning, gärna som du har ritat in ex var du hade tänkt dig olika saker. Tror att det skulle bli lättare att förstå hur det ser ut och vad du vill ändra på. smile.gif
radhusdjungel
Men... den är ju så pinsamt stökig just nu! blush.gif Nerfallna plommon överallt... hmm, ska se vad jag kan fixa fram. Svårt hitta en vinkel för att få helheten på bild, men lite uppstyckat kan väl också duga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon