|
Eller buske och buske, den är ca 15 cm hög, men den ser ut att kunna bli betydligt större (vedartad stam). Hittade den inklämd mellan kantstenar och två halvstora hortensior. Trodde först det var någon ettåring, men den bara växer och ser ut att må bättre och bättre. Den har iofs tappat några blomblad, men det kommer nya gröna blad och nya skott. Förmodligen trivs den bra efter att jag flyttat hortensiorna och gett den lite utrymme. Problemet är att OM det är en storväxande buske räcker nog inte platsen till, och jag måste i så fall flytta den igen [attachment=42827:Kopia_av_DSC04176.JPG]
Monica B
05-10-2009, 09:29
Ja, jag tycker ju att den ser ut som en Hortensia den också. Blomman i övre delen av bilden tycker jag ser ut som hortensians.
Nu har senaste dagarnas storm gått ganska hårt åt blomman, men eftersom denna buske stod bredvid andra som ajg vet är hortensior, kunde jag se att det fanns vissa skillnader. Buske X:s blomblad var vita med rödarosa "prickar", och basenav bladet, där det sitter fast var mycket smalare och bladen blev en anings mer långsträckta än vanliga hortensiors vars blomblad är ganska runda och korta.....
Men det är inte alls omöjligt att det är någon slags hortensia.
Gunilla T
05-10-2009, 09:49
Någon weigela hybrid kanske...?
Monica B
05-10-2009, 10:15
Nja, Gunilla, blomman ser inte ut som en Weigela, den har ju tubformade blommor, inte alls som den här. Blomman ser verkligen ut som en hortensiablomma.
CITAT (Monica B @ 05-10-2009, 11:15)  Nja, Gunilla, blomman ser inte ut som en Weigela, den har ju tubformade blommor, inte alls som den här. Blomman ser verkligen ut som en hortensiablomma. Ett tag trodde jag det var en syrenhortensia, men blommorna på min planta ser inte ut som blomklasarna på en syrenhortensia.... Nu får jag väl iofs erkänna att det inte var mer än tre-fyra blommor totalt i år, den var rejält undanträngd och tynade nog långsamt bort. Nu kommer nya skott, så kanske det blir enklare att identifiera den nästa sommar (om nu hortensior blommar på fjorårsskott och inte gamal ved, för det kan det nog ta längre tid  )
pebblelake
05-10-2009, 17:26
Min första tanke var en weigela spp,men inte säker  Tycker jag känner igen dom lite randiga blommorna som weigela spp,men vänta på bären så får vi se.
Tja nu fick jag svar på vad en annan buske i trädgården är, det är definitivt en weigelia  Däremot är inte den lilla ynkliga buskens blommor så "klockformade", även om bladen definitivt är lika weigelians. Jag ska försöka ta en bättre bild på själva blomman i morron, det kanske kan bringa någon klarhet
Aqvakul
05-10-2009, 17:38
spontant - Hortensia....
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2009, 18:38)  spontant - Hortensia.... Jag vet, men det finns två saker som gör mig mycket osäker och vet varken ut eller in; 1) Bladen är smalare och mer "utdragna" än de andra 4 hortensiorna (av olika färg och storlek) som jag har. 2) Blombladen är vita med rosaröda prickar (ser ut som någon har stänkt färg på dem...) och är något mer utdragna i formen än vanliga hortensiablomblad som ju är ganska korta och runda. Trodde som sagt att det var en syrenhortensia, men formen på blomställningen är inte syrenlik. Iofs är plantan liten, men det kom bara sisådär 3-4 blommor och de satt inte samlade i någon speciell form, varken boll eller "halvboll". Några bär TROR jag inte är på väg, ser unte ut så iaf, men det kan ju vara något som dyker upp nu under hösten
Har lyckats ta en tydligare bild av bara blomman, hoppas det hjälper!!! Det är lite otydligt men det är 4 blomblad per blomma... Att det ser ut att vara fler beror på att det sitter delarav en annan blomma precis bakom  [attachment=42869:DSC04180.JPG]
Monica B
06-10-2009, 09:04
Som du sa, lite suddig bild men jag vidhåller nog ändå mitt ursprungliga förslag, dvs Hortensia. Ser ut som en Syrenhortensia. Det är som du säger, en liten planta och därför så har den väl inte hunnit att utveckla de här stora fina "kolvarna" av blommor ännu, men det kommer väl vad det lider.
CITAT (Monica B @ 06-10-2009, 10:04)  Som du sa, lite suddig bild men jag vidhåller nog ändå mitt ursprungliga förslag, dvs Hortensia. Ser ut som en Syrenhortensia. Det är som du säger, en liten planta och därför så har den väl inte hunnit att utveckla de här stora fina "kolvarna" av blommor ännu, men det kommer väl vad det lider. Då hoppas jag fortfarande på syrenhortensia  Med tanke på hur bra den har tagit sig sedan den fick plats, ny jord och lite hönsskit så ska det bli intressant att se hur blomningen blir nästa år. Tack alla för hjälpen!!!
Aqvakul
06-10-2009, 10:39
Syrenhortensia, känns som en 95 % are....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|