Full version: Dekorationer
Eleanor
Kanske skulle ha varit inne på en annan avdelning, men jag testar här rolleyes.gif
Jag är i full gång med mina adventsdekorationer & funderar lite på vad jag kan använda mig av. Är ingen vän av plastiga tomtar & dyl. Det måste ju gå att torka tunna skivor av apelsiner & äpplen, men vilken värme ska jag ha på ugnen & hur länge?
Hjälp mig ohmy.gif !
KURT
Om man skall torka för att äta (och vill bevara vitaminer) så bör man inte torka i tempertur över 50 grader. Men om du bara skall ha för dekoration så kan du säkert gå upp till 70 grader utan att bränna. Det är egenligen viktigare med luftcirkulation än värme, om man inte har varmluftsugn så kan man ställa en kupévärmare på den helt öppnade ugnsluckan och sprida ut frukten på galler i ugnen (men alltså inte använda ugnens värme). Om det är risk för att frukten mörknar p g a oxidation (tex äpple) så lägger man den skurna frukten i citronsyra eller askorbinsyra innan man torkar (i vatten med lite syra i ).
Eleanor
Har nu torkat skivor av både äpplen & apelsiner & de blev så fina!!! Äpplena penslade jag med lite citronsaft. 70 grader med luckan på glänt i 5-6 timmar. Nu ska här bli adventskransar! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon