Full version: förstår ingenting!
Fny
Har väntat och väntat och väntat på att mina glodiolusar skulle vissna, men nu har jag tröttnat på att vänta och har börjat plocka upp lökarna. Det är frost här på nätterna så det verkade som en bra idé... Men det här är första gången jag plockar upp lökar ur marken och förstår inte riktigt vad det faktiskt är som ska sparas!

Jag förväntade mig att de gröna stjälkarna skulle gå ner i en stor lök (den gamla löken), och att det förhopningsvis skulle ha uppstått en lite mindre, fräsch och ny bebislök intill.

Vad jag får upp är en en fräsch och fin lök som stjälken kommer ur och en mindre jätteskruttig äcklig lök under den eller bredvid. Ska bebislökarna verkligen vara skruttiga och äckliga? Eller är det på något konstigt vis tvärt om, att den skruttiga saken är den gamla löken och den nya löken (som ska sparas) är den som stjälken kommer ur? Men så kan det väl ändå inte vara, för lökarna ska väl bara blomma en gång! dunno.gif Jag förstår inte, vad är det jag ska spara egentligen????? help.gif
Alexander-VG-zon3
du sparar knölarna/lökarna. och samma kan blomma om igen. troligen är det den gamla som dött och den nya sidolöken som skjutit blad. bladen vissnar inte ner förens det blivit mycket frost eller att det är torka. därför kan det vara en bra ide att även ta in bladen och låta dom vissna ner inne.
Fny
men tidigare här på forumet har det ju sagts att just gladioluslökar bara blommar en gång?
Alexander-VG-zon3
jaså hade för mig att samma lök/knöl blommade fler gånger. men det kanske den inte gör då.

Red Top
De blommar bara en gång under säsongen. Sen blommar den igen nästa år. Men eftersom de inte tål frost måste du gräva upp dem, låta bladen vissna ner och sedan förvara dem mörkt, torrt och svalt. Nästa vår stoppar du ner dem i jorden och får då en ny blomning.

Det är inte alltid lökarna bildar nya smålökar. Det bror lite på de förhållande de stått i. Hur varmt/torrt/blött osv.

Det du kallar "en mindre jätteskruttig äcklig lök under den eller bredvid". Kan det möjligen vara någon gammal lök från något annat, som fanns kvar i jorden?
Crazy4Flowers
Den skruttiga är den gamla löken du planterade tidigare i år, den nya friska ska du spara och plantera nästa år.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Red Top @ 05-10-2009, 13:58) *
De blommar bara en gång under säsongen. Sen blommar den igen nästa år. Men eftersom de inte tål frost måste du gräva upp dem, låta bladen vissna ner och sedan förvara dem mörkt, torrt och svalt. Nästa vår stoppar du ner dem i jorden och får då en ny blomning.

det var det jag menade att samma knöl (dom har knölar) blommar om igen nästa år, men att dom blommar en gång per säsong. men jag har aldrig hört talas om det innan att knölen bara blommar en säsong och sedan inte blommar mer trodde som sagt att knölarna blommade flera gånger om.
Crazy4Flowers
Det stämmer nog att dom bara blommar en gång per lök/knöl den skapar en ny när den gamla försvinner, samma som med Tulpaner fast dom gör flera.
RitRat
Jag är nästan helt säker på att det är så här:

Den gamla löken har ruttnat, och den nya friska löken har bildats RUNT årets stjälk. Det har alltså inte blivit någon sidolök, utan den nya är bara "ovanpå" den gamla.

På samma sätt ät det ju också med amaryllis. Det är sällan som det bildas sidolökar (bebisar) utan den nya friska löken växer runt årets blad.

Plocka in de hårda friska lökarna, stjälkarna får följa med och vissna inomhus. Du kapar dem när de är helt vissna.
Alexander-VG-zon3
detta är en Gladiol knöl

http://img.hgtv.com/HGTV/2009/04/23/GBY180...orm_s4x3_lg.jpg

detta är en lök

http://www.virginmedia.com/images/onion430x300.jpg

lökar har skal det har inte knölar.

CITAT (RitRat @ 05-10-2009, 14:54) *
På samma sätt ät det ju också med amaryllis. Det är sällan som det bildas sidolökar (bebisar) utan den nya friska löken växer runt årets blad.

Plocka in de hårda friska lökarna, stjälkarna får följa med och vissna inomhus. Du kapar dem när de är helt vissna.

Amaryllis är en lök och där kommer sidolökar från bottenplattan.

hittade denna sida, här ser man hur gladiols bildar knölar

http://trc.ucdavis.edu/egsutter/plb171/Vis...B171VMCorms.htm

CITAT (Crazy4Flowers @ 05-10-2009, 14:39) *
Det stämmer nog att dom bara blommar en gång per lök/knöl den skapar en ny när den gamla försvinner

har jag lärt mig något nytt idag tummenupp.gif
Dilara
En knöl som blommat under en säsong, just den knölen, kan blomma igen nästa år om den övervintrar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Dilara @ 05-10-2009, 17:30) *
En knöl som blommat under en säsong, just den knölen, kan blomma igen nästa år om den övervintrar.

det var så som jag trodde först att det funkade.

är det någon som kan visa referens om hur det verkligen är ?
Red Top
Jag har oxå lärt mig något nytt.

Trodde det var en lök, eftersom den har flera lager tunt "skal". Kollade mina Doftliljor 'Gladiolus murielae' (som ju är en art inom gladiolsläktet), som jag grävde upp idag. Och visst är det knölar yes.gif , med massor av små nya knölar. En del av dem blommade om efter att ha övervintrat, andra var nyköpta i år.

Att Fny:s första knöl ruttnade, kan ju bero på att det varit en regnig sommar. De tycker ju inte om att stå blött.

Hittade den här Odla-artikeln från 2003. Där står det inte något om att knölen bara blommar en gång.
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 05-10-2009, 17:37) *
det var så som jag trodde först att det funkade.

är det någon som kan visa referens om hur det verkligen är ?

Jadå! biggrin.gif Har också tagit upp mina gladiolusar idag. Hänger på tork nu. Som jag fattat det så är det den lök/knöl som man planterar som i sin tur ger "kraft" till att bilda en ny lök. Denna nya kommer blomman på. Nästa år när man planterar den här löken så ger den NY energi till att bilda nästa lök som kommer att ge nästa års blomma.

På de flesta av mina så har den nya löken kommit alldeles ovanför den gamla.
Samt så har jag fått lite småbäbisar också!!! laugh.gif Dom har jag läst att man ska plocka av och lägga i liiiite fuktig torv. Dom är för små för att bevara fukten själv så dom torkar in annars och blir som ett mini-russin...
RitRat
Tack flaxss, alltid ny lärdom:

Som många andra så trodde jag också att gladiolus har en lök, som amaryllis.
Jag har bara planterat gladiolus en gång för länge sen. De var för långsamma och sena för mitt Västerbottniska klimat, hann inte blomma, eller jag började alltså inte i tid. Så jag minns inte så noga hur de ser ut.

Men nu då.... tuplan är förstås inte heller någon lökväxt då!! Tulpanknölar.... fråga efter dem på en affär nästa gång så tittar de snett ;-)
Alexander-VG-zon3
CITAT (RitRat @ 05-10-2009, 23:36) *
Men nu då.... tuplan är förstås inte heller någon lökväxt då!! Tulpanknölar.... fråga efter dem på en affär nästa gång så tittar de snett ;-)

jo Tulpan är en lökväxt

http://masteroftheuniverse.files.wordpress...-tulip-bulb.jpg

http://www.learner.org/jnorth/images/graph...p_bulb_xsec.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon