KRT
Hittade ett fint valnötsträd på väg till dagis, tror det är äkta valnöt (frukterna ser precis ut som julvalnötter men är ca 50-75% så stora). Plockade upp några nötter från marken och tog hem dem och stoppade i kylen. Men hur länge behöver de ligga för att bli grobara?

Någon som har testat själv och kan ge en ungefärlig tid?
Alexander-VG-zon3
är dom riktigt färska så kan dom gro utan köld. annars kan du ju så dom ute direkt i krukor (skydda nötterna från djur) och så gror dom till våren. annars så är det nog bra att du har dom i kylen 1-2månader och sedan sår dom.
KRT
De var riktigt färska när jag tog dem, hade precis trillat ner från rädet och det satt massor av nötter kvar.

Vilka djur (i Skåne) gillar valnötter och kan ta sig igenom skalet? Kanske man skulle plocka fler och lägga ut som fågelmat under vintern. Mtp att trädet står på en tomtgräns och massor med nötter hamnar på vägen så borde ju inte agaren ha något emot att man plockar och i stället för att de ska krossas av bilar kan de ju komma till nytta!
KURT
Ekorrarna brukar ju länsa träd, och möss äter också alla nötter. Sedan finns det säkert en massa andra djur också, allt från grävling till mård och räv. Planterar du bara några extra nötter, så kommer alltid någon av dem att gro. Skulle du få alltför många plantor till våren, så kan du alltid plantera ut några av dem på någon allmänning!
KRT
CITAT (KURT @ 05-10-2009, 17:02) *
Ekorrarna brukar ju länsa träd, och möss äter också alla nötter. Sedan finns det säkert en massa andra djur också, allt från grävling till mård och räv.

Nu har jag plockat sisådär en liter nötter ("fallfrukt") från trädet på väg till dagis, men kom på att jag inte vet hur man förvarar dem på bästa sätt? Ute, inne, temperatur? Jag vill alltså inte att de ska gro, det har jag redan plockat nötter för, utan tänker mest på att bevara dem i så bra skick som möjligt (till ekorrmat) laugh.gif
KURT
Då måste det gröna skalet tas av, och sedan skall de torkas riktigt luftigt och öppet, annars kan de mögla. Kanske i en korg ovan på en kyl, eller en hängande korg någonstans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon