cbe
Ska plantera häck med krukodlad avenbok och funderar på vilken jord vi ska välja. Har provgrävt och det är endast ca 10 cm matjord och sen kraftigt grusblandad jord därunder. Vi har anlitat en kille som kommer och gräver med maskin och det ska inte vara några större problem att komma tillräckligt djupt, men det går knappast att använda den jord som finns där. Det blir således att fylla på med helt ny jord. Jag har fattat så mycket som att det ska vara mullrik jord. Någon som har förslag på vad vi ska välja för jord? Försöker läsa mig till vad de olika jordtyperna innehåller, men jag blir inte klok på det. Ska man gödsla? Blanda i barkmylla eller dyl?
KURT
I naturen växer träden utmärkt i grusblandad jord. Jag är alltid fascinerad över att alla som numera skall odla något börjar med att byta ut jorden! Det skadar ju inte att komplettera med gödsel och mullämnen, men i de allra flesta fall är den jord man köper sämre än den man redan har, i alla fall om man köper jord på påse.
Aqvakul
Om du kan komma över kompost från återvinningscentralen och blanda ut den med befintlig jord så tror jag att det skulle kunna bli riktigt bra. Fyll inte ut ända upp. Det ska finnas plats för vattning och typ kogödsel till våren.
lavendelgården
Håller med Kurt till 100%. Vi köper alldeles för mycker undermånlig jord i onödan.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Huggorm
Många träd har faktiskt de flesta finrötterna väldigt ytligt ändå, så 10cm jord räcker ganska långt. Men man skall ju helst låta löven ligga på hösten, eller fylla på med kogödsel eller liknande på våren
Bassam
Hej
Det är bra om man förbättra sina jord, på grund som sa mina vänner att fin rötter liger ytliga ooch omkring träd krona .

H.bassam
HelenJ
CITAT (cbe @ 05-10-2009, 16:15) *
Ska plantera häck med krukodlad avenbok och funderar på vilken jord vi ska välja. Har provgrävt och det är endast ca 10 cm matjord och sen kraftigt grusblandad jord därunder. Vi har anlitat en kille som kommer och gräver med maskin och det ska inte vara några större problem att komma tillräckligt djupt, men det går knappast att använda den jord som finns där. Det blir således att fylla på med helt ny jord. Jag har fattat så mycket som att det ska vara mullrik jord. Någon som har förslag på vad vi ska välja för jord? Försöker läsa mig till vad de olika jordtyperna innehåller, men jag blir inte klok på det. Ska man gödsla? Blanda i barkmylla eller dyl?

Kraftigt grusblandad jord måste innebära utmärkt dränering, precis som de allra flesta växter vill ha det! Ta inte bort den, blanda den istället med kompost och kanske barkmull nu i höst. Till våren vill plantorna dessutom ha gödsel, helst i form av brunnen stallgödsel som också förbättrar jorden.
Däremot är det bra om jorden rörs om lite nu så den blir porös. Kanske har det gått maskiner eller annat på den så den blivit kompakt, och det gillar inga växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon