CITAT (cbe @ 05-10-2009, 16:15)

Ska plantera häck med krukodlad avenbok och funderar på vilken jord vi ska välja. Har provgrävt och det är endast ca 10 cm matjord och sen kraftigt grusblandad jord därunder. Vi har anlitat en kille som kommer och gräver med maskin och det ska inte vara några större problem att komma tillräckligt djupt, men det går knappast att använda den jord som finns där. Det blir således att fylla på med helt ny jord. Jag har fattat så mycket som att det ska vara mullrik jord. Någon som har förslag på vad vi ska välja för jord? Försöker läsa mig till vad de olika jordtyperna innehåller, men jag blir inte klok på det. Ska man gödsla? Blanda i barkmylla eller dyl?
Kraftigt grusblandad jord måste innebära utmärkt dränering, precis som de allra flesta växter vill ha det! Ta inte bort den, blanda den istället med kompost och kanske barkmull nu i höst. Till våren vill plantorna dessutom ha gödsel, helst i form av brunnen stallgödsel som också förbättrar jorden.
Däremot är det bra om jorden rörs om lite nu så den blir porös. Kanske har det gått maskiner eller annat på den så den blivit kompakt, och det gillar inga växter.