Full version: Slånbärsrecept
Ingrid Zon3
Jag har slånbär utmed tomtgränsen, och tänkte nu dra lite nytta av eländet genom att skörda bären. Men vad kan man göra mer än saft (går inte åt) eller likör? Paj? Marmelad? Sylt?

Undrar också om det räckte med en frontknäpp (för några nätter sen då termometern gick ner till -3) för att de ska mogna eller får man ändå vänta till fram i november som vanligt?
KURT
Jag vet inte att man brukar göra så mycket annat än just saft + likör, och då lakar man ju bara ur dem försiktigt, för att undvika bitterämnena. Men eftersom inte alla människor har samma smaksinnen, alla känner t ex inte bittra smakämnen. Så varför inte prova att koka lite sylt/marmelad, det går nog inte att kärna ur dem innan, utan man får nog koka ur kärnorna.

Annars kan jag rekommendera krikon i stället för slån. Det finns krikon i buskvariant, som har samma växtsätt som slån, och krikon ger t o m godare marmelad än vad plommon gör!
Solstorm
Jag tycker att bären är godare när de har hängt länge på busken. En del har så bråttom att plocka av bären och lägga i frysen men det blir inte samma sak.

Du vet väl om att bären inte ska kokas när man gör saft?
Hans i Värmland
Slånbär är inget elände att ha om tomten är stor nog.
det ger ett utmärkt skydd för småfåglar
blommar vackert och ger fina skördar att ha på hösten.
Bären är goda till saft och likör- men inte sylt-det går bara inte-finns inget fruktkött,håller med om att krikon är ett nummer bättre.
Men använd saften till att smaksätta äppelmos eller vattniga plommon.
Saften är också god till saftsås till risgrynskakan.
spacepingo
Hart hört att slånbär ska ha blivit frostbitna (alternativt behandlade i frysen) innan man använder dem.
Ingrid Zon3
Tack för svar. Jag får se om jag låter fåglarna ta hand om dem eller gör en insats själv.
Min radhustomt är för liten för slån. Annars håller jag med om att den blommar vackert - och doftar ljuvligt.

Krikonbuske låter trevligt. Men när ni säger samma växtsätt som slån, innebär det rotskott och tornar också? Höjd/bredd?
Hans i Värmland
Krikonbuske innebär rotskott och taggar och måste hållas efter varje år, men frukten är godare än plommon som är samma familj. Så vill du göra det enkelt för dig-köp ett plommonträd. Viktoria ellerOpal är bra fruktträd. Svenskt och lagom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon