Full version: Tips om laktos!
Kvisten
Hej på er!
Vi har fått laktos intollerans i familjen, är helt nybörjare på detta så tar gärna emot tips och råd. Söker också efter info på internet men tycker det är svårt att hitta någon sida som är riktigt bra.

Vet inte tyvärr vilken nivå som den känslige ligger på om den tål lite eller inget alls. Och läkeren vi har tycker inte det är någon ide och ta prover för om man utesluter laktos så blir magen bra, och sen så kostar ju ett prov pengar. Men vi betalar ju skatt, eller............ rtfm.gif

Men börjar man kolla innehåll i produkter så är det lactos i väldigt mycket som man inte tänker på!

Tack på för hand och kram på er!
Platinum
Det finns ersättningsvaritanter gjorda av havre eller soja när det gäller mjölk, grädde och liknande. Är man ute efter glass så finns det ett märke som heter Tofuline som är gjort på vegabilier och inte mjölk, faktiskt jättegod. Matfetter finns att välja som är helt vegetabiliska.

Sen är det nog bara att läsa innehållsförteckningarna på det du handlar som gäller, titta då inte bara efter mjölk utan även efter mjölkpulver och skummjölkspulver.

Sen är man ju olika känslig, min mamma tål inte mjölk medan mina brorsdöttrar är intolerant mot det mesta utöver hårdost.
Nauti
Det där med mjölkprodukter lär man sig ganska snabbt. Det är bara att läsa innehållsförteckningarna till en början och börja köpa de veganska alternativen i affären smile.gif Det flesta mjölkprodukter finns ju faktiskt i veganska varianter: hårdost, mjukost, fetaost, cremé fraîche, mjölk, glass, yoghurt o.s.v. Så där är det bara att ersätta de gamla produkterna.

Du får gärna fråga om det är någonting specifikt du undrar över.
Skruttis
Mycket av det som står i vårt kylskåp står det Valio på. Själv dricker jag inte mjölk men maken säger att deras mjölk smakar i princip precis som den "vanliga".

Tofulines (som Platinum tipsade om) vaniljglass tycker jag är kanongod.

Tänk på att det ofta är laktos i korvar av olika slag. Det missade vi i början.

Ibland kanske man inte kan undvika laktosprodukter och då finns det hjälp. På apoteket finns ett kapslar/pulver som heter Lactrase. Det innehåller enzymer som hjälper till att bryta ner mjölksockret. Tas i samband med måltiden som innehåller laktos.

Vi har märkt att vid en senare tid på dagen så kan det gå att "fuska" lite och använda även laktosprodukter i viss mängd. Däremot är typ en vanlig ostskiva på frukostmackan en total katastrof. Självklart är det här beroende på hur intolerant man är.

Har en gång sett en bra sida angående laktosintolerans som jag naturligtvis i skrivande stund tappat bort. Återkommer när/om jag hittar den igen.
KRT
CITAT (Kvisten @ 06-10-2009, 06:48) *
Vet inte tyvärr vilken nivå som den känslige ligger på om den tål lite eller inget alls. Och läkeren vi har tycker inte det är någon ide och ta prover för om man utesluter laktos så blir magen bra, och sen så kostar ju ett prov pengar. Men vi betalar ju skatt, eller............ rtfm.gif

Självklart ska man kolla upp detta närmare!!! Insistera och om inte läkaren går med på det söker en annan läkare.
Det är ju av STOR vikt för den drabbade och dens familj att veta om det är totalt undvikande av allt som gäller, eller om t.ex. yoghurt går bra (har en bekant som är intolerant men klarar av mindre mängder yoghurt, en annan klarar mjölkpulver i mat men inte ren mjölk osv).....

Ett tips är också att kontakta en dietist (tror sjukhus har, annars kan man säkert be dem rekommendera en dietist) som kan ge tipd och råd om hur man ska lägga upp dieten för att inte riskera brister av olika slag. Kan man inte äta mjölkprodukter är det ju oerhört viktigt att man får i sig kalcium från annat håll, och att då äta livsmedel som blockerar upptag av kalcium är ju inte så bra....

Lycka till!
Kvisten
Tack för alla råd!
Till kyldiken har jag hittat och tycker att det är helt Ok, men är det väll att få in vanan att få med både mjölk å fil av båda slag. Kunde ju köra samma till alla men när man har tre mjölk kalvar hemma så blir det ju lite dyrt!

Sen får jag nog ta tag i läkar biten och få det utrett om man är helt eller halvt intorellant!

Man får väll också ta sig en titt i vilken affär de har bäst utbud, inlärningen har just börjat!
Nauti
CITAT (KRT @ 06-10-2009, 09:39) *
Självklart ska man kolla upp detta närmare!!! Insistera och om inte läkaren går med på det söker en annan läkare.
Det är ju av STOR vikt för den drabbade och dens familj att veta om det är totalt undvikande av allt som gäller, eller om t.ex. yoghurt går bra (har en bekant som är intolerant men klarar av mindre mängder yoghurt, en annan klarar mjölkpulver i mat men inte ren mjölk osv).....

Ett tips är också att kontakta en dietist (tror sjukhus har, annars kan man säkert be dem rekommendera en dietist) som kan ge tipd och råd om hur man ska lägga upp dieten för att inte riskera brister av olika slag. Kan man inte äta mjölkprodukter är det ju oerhört viktigt att man får i sig kalcium från annat håll, och att då äta livsmedel som blockerar upptag av kalcium är ju inte så bra....

Lycka till!
Varför är det så viktigt att man måste få reda på hur mycket laktos man kan äta? Vi är ju egentligen inte anpassade till att dricka mjölk efter spädbarnsstadiet så det är väl bra att undvika ändå. Om man är intolerant kan jag misstänka att det är dåligt att äta små mängder också, även om man inte märker av det så tydligt.

Kalcium finns ju som tillskott i all soja-, havre-, mandel-, ris-, quinoamjölk m.fl. Kalcium är inget problem. Att plocka bort mjölkprodukter är ganska enkelt bortsett från att man måste lära sig att undvika allting som innehåller mjölk. Rent kostmässigt så vet jag inte vad som skulle finnas i mejeriprodukter som man inte får i sig på annat håll. Är det någonting mer än kalcium?
Maggan H
Observera att det är skillnad på att vara laktosintolerant (mjölksocker) eller att inte tåla komjölk (proteinet) alls! I mjölkdiskarna finns många laktosfria och låglaktosalternativ till både smör, mjölk, fil och yoghurt. Både Valio, Skånemejerier och Arla har egna produkter.

Att inte tåla mjölken är ett värre problem; jag har hittat Oatlys iMat (vet inte om den bara finns till storkök dock) som ser ut som grädde men är baserat på bla havre, den gör matlagningen roligare och godare. För båda gäller som tidigare sagts att läsa läsa läsa på alla blandade produkter och hel/halvfabrikat. Ica har faktiskt egna väldigt bra grejor som är både laktos-gluten-ägg o sojafria.

Mjölken är berikad med A och D vitamin så det bör man se till att få i sig det på annat håll om man inte tål mjölkproteinet.
KRT
CITAT (Nauti @ 07-10-2009, 07:38) *
Varför är det så viktigt att man måste få reda på hur mycket laktos man kan äta? Vi är ju egentligen inte anpassade till att dricka mjölk efter spädbarnsstadiet så det är väl bra att undvika ändå. Om man är intolerant kan jag misstänka att det är dåligt att äta små mängder också, även om man inte märker av det så tydligt.

Tja, det under lättar extremt mycket för individen, speciellt om det är en yngre individ, om man vet att man tåler små mängder mjölkpulver i mat och t.ex. kan äta vanlig korv, eller om man blir jättesjuk av all laktos.... Och vad gäller anpassningen till att äta mjölk så stämmer det om man tittat på människorasen rom helhet, MEN det är också så att vi här i norden bibehåller produktionen av laktas(er) upp i vuxen ålder, alltså en anpassning till att fortsätta äta mjölkprodukter. Därför är inte påståendet att människor inte är skapta att dricka mjölk inte helt korrekt. Dessutom innehåller extremt mycket mat (i våra region i världen)mjölkprodukter i någon form, därför är det självklart problematiskt att inte tåla mjölk.

Och som Maggan skriver - det är enormt stor skillnad på att vara allergisk och intolerant!!! Och därför enormt viktigt att känna till....

CITAT (Nauti @ 07-10-2009, 07:38) *
Kalcium finns ju som tillskott i all soja-, havre-, mandel-, ris-, quinoamjölk m.fl. Kalcium är inget problem. Att plocka bort mjölkprodukter är ganska enkelt bortsett från att man måste lära sig att undvika allting som innehåller mjölk. Rent kostmässigt så vet jag inte vad som skulle finnas i mejeriprodukter som man inte får i sig på annat håll. Är det någonting mer än kalcium?

Självklart kan man få i sig kalcium från många håll, MEN du måste veta vad du ska äta, i vilka mängder och hur ofta, och detta kanen dietist hjälpa till med. Pratar vi om en växande individ är det ännu viktigare att man får i sig rätt saker. Det är inte alls "ganska enkelt", att lägga upp en fullvärdig diet som passar en växande individ om man inte har kunskap och insikt i näringslära, fysiologi, nutrition osv.
Malin_MeL
Jag är laktos intolerant sen 15 år tillbaka och känner att jag nog ska försöka reda ut begreppen lite här.

För det första så tycker jag att er familj ska se till att få gå ett par ggr hos en dietist som förklarar vad det innebär och de har oxå massor av tips.

Laktosintolerans betyder att man inte kan bryta ner mjölksockret i magen, då jäser sockret och man får gaser=ont i magen. Detta är INGEN allergi. Det är inte farligt, bara obehagligt.

Komjölksallergi är en allergi mot mjölkprotein och en helt annan sjukdom. Är man allergisk så ska man undvika alla sorters mjökprodukter!

Tillbaka till laktosintolerans:

Några kunskaper som är bra att ha i huvet är att ju längre tid det tar för magen att bryta ner maten ju mer laktos tål man. Det är väldigt få personer som helt saknar förmågan att bryta ner mjölken, men vi som är laktosintoleranta skapar enzymet laktas långsammare än andra. Så ju längre maten liggen i magsäcken ju mer laktas hinner kroppen att producera.

Fast form av mat tar längre tid att bryta ner, likaså fet mat ex.
Jag kan äta ett par pannkakor men jag skulle inte kunna dricka den mängden mjölk som är i pannkakorna.
en sås gjord på vispgrädde går bättre än en sås som är gjord på mellangrädde.

Laktosen finns i vasslen, så produkter som är gjorda på vassle är ett big NO-NO! messmör och mesost tex. Men vanlig hårdost har man tagit bort vasslen ur och den innehåller inte laktos

Det finns mycket produkter som är låglaktos eller laktosfria i mjälkkylen. Valios sortement är till stor del låglaktos. HYLA står det på deras produkter som är låglaktos.
Glass finns både den som nämns här tofyline, men den är ju gjord på soja och smakar sådeles annorlunda. men det finns laktosfri glass som är gjord på mjölk, bla GB har ett paket.
(Låglaktosmjölken innehåller tydligen mer vitaminer än den laktosfria hörde jag häromdagen)

Sen till att testa det. Jag gjorde ett sådant test när de kom på att det var mjölken jag var känslig mot. Testet går ut på att man får dricka ren laktos och efter en kvart tar de blodprov för att se om ens sockernivå gått upp, sen gör man detta ett par gånger.
Man får inget värde på sin laktosintolerans, man bara konstaterar om man har det. Dessutom om man har det så blir man VÄLDIGT dålig! man kan lika gärna dricka ett glas mjölk, får man ont i magen av det så är man laktosintolerant. Så ont i magen som jag fick efter det testet har jag aldrig haft i hela mitt 35 åriga liv!

Jo en sak till, smärtan, det kommer antingen direkt eller efter 8 timmar.

Och LACTRASE, bästa pillret som finns. Jag köper låglaktosprodukter hem men jag äter lunch ute varje dag, och tar jag bara en sådan tablett så äter jag vad som helst, tillochmed en glass då och då....

Lycka till med allt, och när man väl vant sig så är det inte så jobbigt!
KRT
CITAT (Malin_MeL @ 07-10-2009, 13:03) *
Och LACTRASE, bästa pillret som finns. Jag köper låglaktosprodukter hem men jag äter lunch ute varje dag, och tar jag bara en sådan tablett så äter jag vad som helst, tillochmed en glass då och då....
Lycka till med allt, och när man väl vant sig så är det inte så jobbigt!

En fråga till en expert smile.gif, räcker alltid mängden enzym i en kapsel, eller måste man dimensionera kapslarna efter hur mycket lactos man får i sig?
Malin_MeL
CITAT (KRT @ 07-10-2009, 13:07) *
En fråga till en expert smile.gif, räcker alltid mängden enzym i en kapsel, eller måste man dimensionera kapslarna efter hur mycket lactos man får i sig?

man måste laborera fram hur mycket man ska ta.
Jag tror det står att en kapsel räcker till 2 dl mjölk.
om jag äter en glass, typ magnum, så brukar jag ta två. men det kanske eg räcker med en, fast jag har inte vågat prova.

men till mat tar jag en, och då klarar jag gräddsås och efterrätt med lite grädde eller vanlijsås, men mjölkig soppa, det brukar jag avstå om jag kan

sen vet jag att det är lite olika från person till person om hur bra tabletterna hjälper. jag tycker att dessa laktras är superbra, de hjälper mig alltid, men förr köpte jag ett annat märke, de hetter nåt liknande, lakteid kanske, det var Semper som gjode dem iaf. de var tabletter som man skulle tugga sönder. de hjälpte faktiskt inte alltid. men jag har inte sett dem på ett tag så de kanske inte ens görs längre.

Laktrase kostar mindre per tablett om man köper många. jag köper en burk med 100 st i för runt 300 kr. småpaketen är löjligt dyra per styck.
Nauti
CITAT (KRT @ 07-10-2009, 09:39) *
Dessutom innehåller extremt mycket mat (i våra region i världen)mjölkprodukter i någon form, därför är det självklart problematiskt att inte tåla mjölk.
På vilket sätt är det problematiskt? Det är ju helt enkelt bara att skippa mjölkprodukterna och köpa de mjölkfria alternativen.

CITAT
Självklart kan man få i sig kalcium från många håll, MEN du måste veta vad du ska äta, i vilka mängder och hur ofta, och detta kanen dietist hjälpa till med. Pratar vi om en växande individ är det ännu viktigare att man får i sig rätt saker. Det är inte alls "ganska enkelt", att lägga upp en fullvärdig diet som passar en växande individ om man inte har kunskap och insikt i näringslära, fysiologi, nutrition osv.
Du får det att låta som att det är någonting svårt att sluta att äta mjölkprodukter. Det är väldigt enkelt att "lägga upp en fullvärdig diet" helt och hållet utan mjölk.

Att passa in den perfekt för var individ däremot är väldigt svårt. Men det finns inget egentligt behov av det. Kroppen är väldigt anpassningbar. Man får inga brister av att sluta dricka mjölk, speciellt inte om man ersätter mjölken med andra produkter som innehåller samma saker som det som finns i mjölken. Det är väldigt simpelt.

I fallet med kalcium är det för övrigt tvärtom, att kroppen behåller mer av det kalcium som den får i sig jämfört med att dricka komjölk.
KRT
CITAT (Nauti @ 07-10-2009, 13:59) *
På vilket sätt är det problematiskt? Det är ju helt enkelt bara att skippa mjölkprodukterna och köpa de mjölkfria alternativen.

Ja, om man pratar om rena mjölkprodukter som mjölk, yoghurt osv, men det finns mjölk i ganska mycket annat också, t.ex. korv, lättmajonäs och en hel massa halvfabrikat som man kan stöta på i det dagliga livet. Det är inte så enkelt att man bara kan låta bli att dricka mjölk.....

CITAT (Nauti @ 07-10-2009, 13:59) *
Du får det att låta som att det är någonting svårt att sluta att äta mjölkprodukter. Det är väldigt enkelt att "lägga upp en fullvärdig diet" helt och hållet utan mjölk.

Nej, det är inte "extremt" svårt, men jag anser att det är viktigt att man balanserar sin kost och näringsupptag och jag hävdar fortfarande att detta är extra viktigt hos barn och tonåringar som fortfarande växer. Hävdar också fortfarande att det är en god idé att prata med en dietist för att vara på den säkra sidan, en åsikt som ju faktiskt också delades av en drabbad. Vidare handlar det inte bara om kalcium, det handlar om en hel del andra ämnen man också får i sig via mjölkprodukter, som vitaminer och andra mineraler. Inget är svårt att ersätta, MEN du måste veta (känna till, ha kunskap om) vad du ska äta, hur mycket och när.

Detta är iaf min åsikt i frågan, och hur jag skulle reagera om jag eller någon i familjen skulle drabbas. Jag har tyvärr inte tillräckliga kunskaper om nutrition, näringslära och fysiologi för att utan att läsa på och konsultera korrekt kompetens, bagatellisera frågan.

Men alla gör naturligtvis som de själva vill, och om du anser du har de kunskaper i näringslära och nutrition som behövs för att se detta som något banalt är det bara att gratulera.
Nauti
CITAT (KRT @ 07-10-2009, 16:24) *
Ja, om man pratar om rena mjölkprodukter som mjölk, yoghurt osv, men det finns mjölk i ganska mycket annat också, t.ex. korv, lättmajonäs och en hel massa halvfabrikat som man kan stöta på i det dagliga livet. Det är inte så enkelt att man bara kan låta bli att dricka mjölk.....
Jo, jag slutade över en dag. Det är väldigt lätt att bara sluta och jag har inga egentliga kunskaper om näringslära så att jag vet exakt hur många mg av vissa näringsämnen jag behöver dagligen och börjar pilla på den nivån. Det är det väldigt få som orkar. Däremot vet jag vad som kan vara värt att tänka på i andra fall(inte på grund av att jag inte dricker mjölkprodukter).

Jag har inte hört talas om någon som fått problem som bristsjukdomar eller liknande efter att de slutat med mjölkprodukter. Du får som sagt gärna berätta vad det är som finns i mjölken som man inte klarar sig utan. För det kan vara intressant att veta. Jag har aldrig tänkt på mjölk som någon nödvändighet.

Det enda jag upplevde som svårt till en början var att lära sig vilka av alla produkter som finns som innehåller mjölk och som kan dyka upp i de mest oväntade produkterna.
spacepingo
Jag har varit laktosintolerant i 16 år. Ellar jag har förmodligen varit det ännu längre men det var då man kom på att det vat det som var felet på min onda mage. Då fanns det laktos i allt och i princip inga laktosfria alternativ. Det fanns en sorts laktosfri "riktig" mjölk och den var så söt att den inte gick att dricka. Numera finns utmärkta alternativ från finska mejeriet valio. De har ett laktosfritt märke som heter HYLA. Jag är inte speciellt förtjust i havre och sojabaserade produkter eftersom jag inte tycker att de ger "mjölksmaken". När det gäller glass så väljer jag hellre Sias sorbet som inte innehåller mjölk istället för tofulines glass, som jag tycker smakar konstigt.

Jag håller helt med Malin meL, hon skriver mycket bra. Utifrån mina egna erfarenheter så måste man prova sig fram för att veta vad man kan äta och inte. Jag har aldrig gjort något laktostest, men genom att utesluta olika delar i kosten då för 16 år sedan kom läkarna fram till att det var laktos jag inte tålde. Jag pratade om detta med en läkare för ett par år sedan då jag bytte husläkare. Han frågade om jag gjort ett test och frågade om jag ville. Jag frågade om det var nödvändigt och han sa att det var egentlgen bara för att jag skulle få det på papper. Han sa också att det inte gjorde nån skiullnad för mina val av mat. Jag vet ju redan det viktigaste, dvs vad jag kan och inte kan äta.

Jag använder mig av Latrase eller Lactasin (som e sammma sak) när jag inte kan undvika laktos, tex när jag äter middag ute eller hemma hos någon annan. Hemma använder vi laktosfria produkter. I förpackningen till lactrase finns det en tabell som anger vilka ungefärliga nivåer laktos det finns i olika livsmedel. Den kan vara en bra hjälp innan man kommit på vad man tål eller ej.
skogstroll
jag har nära och kära som har laktosintolerans. Måste säga att laktosfritt alternativ inte behöver betyda tråkigt, det är helt ok smak ändå på mjölk mm!
Nauti
CITAT (skogstroll @ 09-10-2009, 09:13) *
jag har nära och kära som har laktosintolerans. Måste säga att laktosfritt alternativ inte behöver betyda tråkigt, det är helt ok smak ändå på mjölk mm!
Japp. Jag har ju blivit laktosintolerant av att jag inte konsumerat några mejeriprodukter på länge. Inte lider jag av det precis och ändå äter jag mycket gott smile.gif

Dock kan det bli problem när folk slarvar. För ett tag sedan var jag på Wayne's coffee och drack jag vad jag trodde var en sojalatte. Jag beställde klart och tydligt en sojalatte, frågade ifall han hade förstått att jag ville ha sojamjölk i den och han sade att han hade hört det. Men det märkte jag senare att det inte var. Har mailat dem två gånger om detta utan att få något svar. Riktigt dåligt av dem faktiskt.
zissi
Vad bra Kvisten att du startade denna tråd och tack ni andra för alla bra råd. Jag har bara för några veckor sedan gått över till laktosfri kost och det är ju hyllor i mjölkdisken jag aldrig tittat åt förut. Jag provar mig fram fortfarande men visst finns det goda ersättningar för fil och mjölk m.m. Lättprodukter har jag redan gått ifrån av andra själ så det är ju bra att de fetare produkterna innehåller mycket mindre laktos också. Nu först har jag tagit bort all laktos för att testa om magen blir bättre, och visst har den det, sen tänker jag försöka med vanlig vispgrädde, ostar och keso av olika slag, smör och fil så får vi se vart jag landar.

Hur mycket Laktos

LIVSMEDEL GRUPPERADE EFTER LAKTOSINNEHÅLL (g per 100g)
Inom de tre första grupperna är livsmedlen ordnade efter fallande laktoshalt

>mer än 6G

>3-6 G

1-3 G

1-0,1 G

< 0,1 G

MESOST

GLASS

KONFEKTYRER

LAKTOS-
HYDROLYSERAD
MJÖLK

SMÄLTOST

MESSMÖR

LÄTTGRÖT

VISPGRÄDDE

LAKTOS-
VÄLLING

KNÄCKEBRÖD1)

PULVER TILL
VISSA
VÄLLINGAR
OCH GRÖTAR

ÄDELPRO-
DUKTER

CREME
FRAICHE

KAFFEBRÖD

HÅRDOST
VITMÖGELOST
GRÖNMÖGELOST

MJÖLKCHOKLAD

MJÖLKPRO-
DUKTER

KESO

FETA, SVENSK
SMÖR

FETA, GREKISK
FETA, BULGARISK

MJUKNOGAT

GETMJÖLK

PANNKAKSMIX
1)

LÄTTMARGARINER

GRÄDD
ERSÄTTNING

VISSA MUSLI

FILPRODUKTER

MAJONÄS

DANSK FETA

RÅGBRÖD 1)

H-GRÄDDE

FISKFÄRS 1)

MARGARIN

MJÖLKFRITT
MARGARIN

DOFILUS

PHILADEL-
PHIAOST

GRAHAMS-
BRÖD 1) OCH
FRANSKBRÖD
BAKAT PÅ MJÖLK

GRÄDDFIL

KORV

KVARG

YOGHURT

BIFILUS

LEVERPASTEJ

VISSA LJUSA
KNÄCKEBRÖDS-
SORTER 1)

LÄTT & LAGOM

Källa: Livsmedelsverkets allergiinformation; Mjölk och mjölkprodukter .
Tabellvärdena bygger på analys utförda vid Kemiska enheten 2 på
Livsmedelsverket och på litteraturvärden (Gudmand-Hoyer et al) .
De senare är utmärkta med 1) .

Så dant mitt förra inlägg blev!Skulle visa er en sida från Livsmedelsverket hur mkt laktos olika livsmedel innehåller. Jag har något fel på min dator så jag kan inte ändra i inlägget och varför den prydliga tabellen blev så konstigt utspridd och oförståerlig kanske har med det här felet att göra. Skit samma.

Ursäkta den tokiga tabellen från Livsmedelsverket. Min dator är "kaiko" så jag kan inte ändra och ta bort den prydliga tabellen som blev så totalt knäpp när den skickades vidare.
zissi
Ursäkta, min Odlasida är knäpp!! Den prydliga och lättlästa tabellen från Livsmedelsverket blev helt fel i inlägget och jag kan inte ta bort den heller. Inget funkar snart med min Odlasida. Har ju klickat på Adblock för att få bort reklam och troligtvis blev det en knapp för mkt jag tryckte på för snart finns inget kvar. Har varit inne på Odlas egna inställningar och där finns inget som är ändrat. Ja, ja tålamod och åter tålamod. Grabbarna kommer väl hem någon gång i höst får vi hoppas.

HAHAHAHAHA nu kommer allt på en gång....OOOOOOOOOOOOOHHHHHHHHH!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon