Full version: hur är det nu då...
Fny
Blev plötsligt osäker på hur det är.... änglatrumpeterna står nu inne förrådet och håller på att vissna ihop. Men hur mycket ska de vattnas? Ska de vattnas alls?
Sussie F-Flower
Vad har du för temp i förrådet under vintern? Fönster?
Crazy4Flowers
Har dom blad behöver dom mera vatten, viktigt att stammen inte skrumpnar, om tippen börjar slakna så har den för lite.
Man ska vattna krukan i ytterkanten och inte vattna i mitten, när den är i vila. Det bästa är att ha en fuktmätare som man kan stoppa ner i krukan för ytan kan vara torr och mitten kan vara dyngsur.

Lagomt är bäst, lite lätt fuktig absolut inte blöt.
Fny
förrådet är mörkt och jag misstänker att det kommer gå ner till strax över nollgradigt därinne. Så jag ska alltså vattna endel! Bra att veta, tack!
blomkronan
Så länge som den har blad vill den ha lite... när den är "bladlös" blir det mindre. Sen har ljus och temperatur inverkan... Svalt och mörk = lite mindre vatten var 14 dag kanske... Svårt att säga hur just du ska göra.

Jag brukar hålla koll med en fukt mätare, har du en sån?? annars skaffa en wink.gif den är guld värd... Jag köpte min på blomsterlandet, finns på andra ställen oxå. en mätare med pinne på smile.gif som man sticker mer i jorden och mätaren visar från torr-medel-till blöt.
[attachment=42866:DSC03104.JPG]

Växter som övervintrar svalt och med blad har lite sugrötter kvar därför måttligt med vatten
Växter som övervintrar svalt utan blad har inga sugrötter därför bara "fuktigt" jag låter mina torka upp lite mellan vattningarna.
Sussie F-Flower
CITAT (Fny @ 06-10-2009, 08:56) *
förrådet är mörkt och jag misstänker att det kommer gå ner till strax över nollgradigt därinne. Så jag ska alltså vattna endel! Bra att veta, tack!

Ja, du kan nog behöva ge liiite vatten nu de första månaderna. För ännu är det väl inte såå kallt i förrådet? Jag hade mina mörkt ifjol i ca 12-14 grader. Dom fick ca en liter var (40L-urnor) 1 ggr i månaden. Tyvärr blev det för mycket för den ena som fick röta och dog.

Det är svårt att säga exakt på rak arm hur mycket man ska vattna.
En liten tumregel som jag brukar ha är att när jordklumpen torkat så att den börjar att glipa mot krukan och avståndet är någon/ett par millimeter så vattnar jag lite.

Du får lita på ditt eget omdöme tummenupp.gif och använda det längsta finger du har laugh.gif att känna NER i jorden i krukan/urnan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon