Full version: Bygga fuktmätare...
blomkronan
Hej var ute och leta efter fuktmätare och hitta denna smile.gif sök på "Fuktmätare för jord" mitt problem är att jag kan INGENTING om detta wacko.gif När jag såg denna poppade det upp en idea.gif

För att...
Jag har liten fågel som sitter nedstuken i en växt som kvittrar när det är dax att vattna lite... Den hjälper mig massor påminner en virrpanna shy.gif MEN problemet är att den kan börja kvittra mitt i natten!!! och slutar inte kvittra förens man har vattnat!!! och det vill jag ju INTE göra d010.gif mitt i natten då jag sover...
[attachment=42867:DSC03106.JPG]

Maniken på electrokit hemsida kvittrar inte biggrin.gif den visar med små lampor att det är dax... men hur i hela friden gör man en fukt mätare av denna???? behöver ju sätta fast en pinne att stoppa i jorden??? eller????

Om inte jag lyckas kanske ni har haft användning av detta tips... rolleyes.gif
blomkronan
CITAT (blomkronan @ 06-10-2009, 09:30) *
Maniken på electrokit hemsida kvittrar inte biggrin.gif den visar med små lampor att det är dax... men hur i hela friden gör man en fukt mätare av denna???? behöver ju sätta fast en pinne att stoppa i jorden??? eller????

Om inte jag lyckas kanske ni har haft användning av detta tips... rolleyes.gif

Ibland är man snabb på att skicka ut sina frågor här.... wink.gif
Jag har mailat dom och frågat hur man ska göra... återkommer hit med deras svar här så ni som oxå vill göra en egen mätare oxå får veta...
MogataMupp
Hej. Det finns en PDF-fil på sidan. Där står hur man ska göra.
http://www.electrokit.se/download/FK908E-2.pdf
blomkronan
CITAT (MogataMupp @ 06-10-2009, 09:56) *
Hej. Det finns en PDF-fil på sidan. Där står hur man ska göra.
http://www.electrokit.se/download/FK908E-2.pdf

giggle.gif det är min engelska som är problemet!!!! jag fattar ingenting smile.gif
Men OM jag beställer hem dessa grejer får jag sätta mig ner och försöka översätta flirting.gif

Min fundering var främst hur man ska göra med någon typ av pinne, man kan ju inte stoppa ner hela kretskortet i krukan rolleyes.gif

samt måste man kunna lödda... det kan jag ju inte sad.gif
Fny
hade också en sån där fågel som kvittrar när det är för torrt, den kvittrade nästan hela tiden och blev aldrig nöjd! Det slutade med att jag befriade den stackarn och satte ut den i en allmän rabatt i området. biggrin.gif Undrar hur länge den satt kvar där... innocent.gif
blomkronan
Jag fick svar från dom, så här skrev dom...

CITAT
Detta är en byggsats, den består av ett tomt kretskort och komponenterna vid sidan om. Du behöver alltså löda och montera mätaren själv. Utöver byggsatsen behöver du en batterihållare och ett batteri. Saken att sticka i jorden kan man göra av ståltråd eller två avskalade sladdar.
OKEY!!!!...... Löda.......confused.gif måste hitta någon som kan lära mig löda....... men det går ju inte här blush.gif

Men nu vet även ni vad som behövs om någon annan här på odla är intresserad av att bygga fuktmätare i vinter smile.gif

CITAT (Fny @ 08-10-2009, 11:16) *
hade också en sån där fågel som kvittrar när det är för torrt, den kvittrade nästan hela tiden och blev aldrig nöjd! Det slutade med att jag befriade den stackarn och satte ut den i en allmän rabatt i området. biggrin.gif Undrar hur länge den satt kvar där... innocent.gif

giggle.gif Min blir iallafall nöjd när jag har vattnat.
Suniva
Hej!

Tack för tipset! Hade ingen tanke på att göra en själv!! tummenupp.gif

malcolm
Den där manicken med lysdioder verkar inte alltför komplicerad att bygga själv, i alla fall inte för mig som hade elektronik som hobby under många år då jag byggde egna stereoförstärkare, tjuvlarm till bilen och mycket annat. Byggsatsen var inte speciellt dyr heller och jag är övertygad om att det blir billigare att köpa en sådan än att försöka få tag i lösa komponenter och så får man ju ett färdigetsat kretskort. Jag kan som sagt en hel del om elektronikbyggen så är det någon som dristar sig till att försöka plocka ihop en sådan där manick kan jag bistå med råd och tips om bygget om någon behöver, annars har kjell.com en kombinerad fukt, ljus och Ph-mätare för 99 kr men jag vet inte om den är bra. Art.nr: 48595

[attachment=64195:48595.jpeg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon