Full version: Lardizabala biternata
bmn

är det någon som har nå erfarenheter av Lardizabala biternata (zabalafrukt?) ?
har nämligen inhandlat frön till denna tydligen ovanliga växt och är själv inte så erfaren när det gäller odling över huvudtaget
så om någon vet något om denna växt så skulle jag uppskatta det biggrin.gif

på engelskspråkiga sidor har jag läst att den klarar zon 9 men det är i USA så vad motsvarar zon 9 i usa för zon i sverige
AndersKjellsson
Just Lardizabala biternata har jag ingen egen erfarenhet av men den låter ju spännande! var har du hittat frön?
Däremot har jag en del erfarenhet av andra arter ur familjen Lardizabalaceae som Akebia quinata, Akebia trifoliata och Decaisnea fargesii som har frukter som liknar Zabalans i uppbyggnaden men har en helt annan härdighet. Alla har ett supercoolt exotiskt uttryck.
Den amerikanska zonindelningen baseras på årsmedellägsta temperatur, zon nio motsvarar området som har som lägst -1 till -7 grader. Det motsvarar i sin tur Englands mest maritima, sydliga områden och stora delar av de kustnära medelhavsområden. Om jag var du skulle jag vänta med sådden tills det våras lite och därefter odla i ett frostskyddat växthus.
Det låter vansinnigt spännande och kul. Hoppas du till slut får smaka på frukten!
bmn
fröna inhandlade jag här

vad kul att någon har varit inne på ungefär samma område i alla fall smile.gif
har du fått möjligheten att smaka frukt från någon av dem?

på bjarnes hemsida står det att den kan vara härdig ner till -10°c men då klarar den ändå inte säkert att stå ute hela vintern här så jag får prova i kruka
AndersKjellsson
Ah, kul frö/planthandel! Alltid roligt när det finns saker man inte hört om.

Jo jag har ätit narrbuskens frukt flera gånger, den har ett tunnt skikt av ett riktigt aromatiskt fruktkött som smakar lite likt honungsmelon. kolla bild på frukten här

I Mariestad ska det finnas akebia som ger frukt i princip varje år, jag hoppas på att komma dit och smaka någon gång snart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon