|
ängsvädd
06-10-2009, 10:05
Hörde nyss på nyheterna att en pizzeria förvarat 3 levande får i sin källare. Det var blod o slaktrester  Stackars djur. En granne hade sett när fåren förts in och slagit larm! Någon som vet var det var?
Piccante
06-10-2009, 10:09
Tidaholm enligt Expressen.
I Tidaholm tydligen! Se här
Piccante
06-10-2009, 10:11
Närpolischefens fru hade dessutom sålt fåren! Man får inte ens sälja produktionsdjur till privatpersoner hur som helst eftersom alla djur i EU ska vara märkta och registrerade och bara lantbruksföretag kan ansöka om att få ett ID-nummer. Visar lite hur det funkar på småorter....
SKA var amärka ja Men är jag helt ur i mössan måste man märka djuren trodde att man bara måste märka om dom lämnar gården
Polismästarns fru det är ju lite Åsa-Nisse över det hela
CITAT (LasseB @ 06-10-2009, 12:04)  SKA var amärka ja Men är jag helt ur i mössan måste man märka djuren trodde att man bara måste märka om dom lämnar gården Nej, det är väl alla djur SKA vara märkta vare sig de lämnar gården eller ej? Såg på TV för ett tag sedan några som märkte kalvar, de kalvarna skulle så inte varken säljas eller lämna ön (som de gick på), men märkta skulle de vara ändå. Var det efter galna ko-sjukan som all märkningslagstiftning började? Logiskt i så fall....
Aqvakul
06-10-2009, 16:43
Jag har hört mycket om det på Radio Skaraborg, det händer mycket i gamla Skaraborg.
Meriona
06-10-2009, 19:00
CITAT (KRT @ 06-10-2009, 15:02)  Nej, det är väl alla djur SKA vara märkta vare sig de lämnar gården eller ej? Såg på TV för ett tag sedan några som märkte kalvar, de kalvarna skulle så inte varken säljas eller lämna ön (som de gick på), men märkta skulle de vara ändå.
Var det efter galna ko-sjukan som all märkningslagstiftning började? Logiskt i så fall.... Jo det stämmer all boskap ska märkas, annars kan farbror polisen komma och skjuta dem. Tur man aldrig köpt pizza i Tidaholm...
Aqvakul
06-10-2009, 19:07
Inget fel på lammkött och någonstans slaktas det väl... Vid Medelhavet slaktar man ofta hemma och då upplever vi det som genuint och närproducerat...
ängsvädd
06-10-2009, 19:10
Men det verkar ju väldigt obehagligt att slakten skett i källaren, när de andra fåren sett på. De har tydligen slaktat lite då och då, vid behov. Och att hålla får i en källare är ingen bra miljö. De behöver bete och mer utrymme.
Meriona
06-10-2009, 19:10
Nej jag älskar lammkött (ej kotlett), men att hålla får i källare är inte sunt oavsett hur länge de stackarna stod där före de slaktades. Dessutom, om det nu låg slaktavfall kvar, så var nog inte hygienen den bästa heller.
ängsvädd
06-10-2009, 19:11
CITAT (Meriona @ 06-10-2009, 20:10)  Nej jag älskar lammkött (ej kotlett), men att hålla får i källare är inte sunt oavsett hur länge de stackarna stod där före de slaktades. Dessutom, om det nu låg slaktavfall kvar, så var nog inte hygienen den bästa heller. Håller helt med - se mitt inlägg ovanför ditt - vi skrev ungefär samtidigt.
Meriona
06-10-2009, 19:13
CITAT (ängsvädd @ 06-10-2009, 20:11)  Håller helt med - se mitt inlägg ovanför ditt - vi skrev ungefär samtidigt. Timing kallas sånt....
CITAT (ängsvädd @ 06-10-2009, 11:05)  Hörde nyss på nyheterna att en pizzeria förvarat 3 levande får i sin källare. Det var blod o slaktrester  Stackars djur. En granne hade sett när fåren förts in och slagit larm! Någon som vet var det var? En modern skröna. Är det nån som kommer ihåg pizzerian som hade frysen full med råttor? Minns jag fel, men visst var det väl Bengt Klintberg som skrev en bok om just moderna skrönor. Gita
Meriona
06-10-2009, 19:17
Jag tror inte att livsmedelsinspektören uttalar sig om skrönor....
Aqvakul
06-10-2009, 19:18
CITAT (Gita @ 06-10-2009, 20:14)  En modern skröna. Är det nån som kommer ihåg pizzerian som hade frysen full med råttor? Minns jag fel, men visst var det väl Bengt Klintberg som skrev en bok om just moderna skrönor. Gita Det trodde jag också först - men livsmedelsinspektören berättar i Radio Sjuhärad, så det är nog tyvärr sant... länkar igen... http://www.sr.se/sjuharad/nyheter/artikel....artikel=3148079(ibland är det bra att läsa hela tråden...)
Huggorm
06-10-2009, 19:18
CITAT (Gita @ 06-10-2009, 20:14)  En modern skröna. Är det nån som kommer ihåg pizzerian som hade frysen full med råttor? Minns jag fel, men visst var det väl Bengt Klintberg som skrev en bok om just moderna skrönor. Gita Detta är inte en skröna, det är materialet som skrönor skapas av
Aqvakul
06-10-2009, 19:21
CITAT (ängsvädd @ 06-10-2009, 20:10)  Och att hålla får i en källare är ingen bra miljö. De behöver bete och mer utrymme. Nej förvisso inte... Men när jag vandrat i Italien och på Madeira så har jag sett precis sådan djurhållning och inte är det bra, men kanske inte sämre än våra grisfabriker...
ängsvädd
06-10-2009, 19:27
CITAT (Aqvakul @ 06-10-2009, 20:21)  Nej förvisso inte...
Men när jag vandrat i Italien och på Madeira så har jag sett precis sådan djurhållning och inte är det bra, men kanske inte sämre än våra grisfabriker... Våra grisar får väl gå ut iaf? Det får inte de danska.
Huggorm
06-10-2009, 19:36
CITAT (ängsvädd @ 06-10-2009, 20:27)  Våra grisar får väl gå ut iaf? Det får inte de danska. Och korna får också gå ut. Men det har ju kommit förslag om att de inte skall få det eftersom någon smarting kommit fram till att de egentligen trivs bättre inomhus
Meriona
06-10-2009, 19:37
CITAT (ängsvädd @ 06-10-2009, 20:27)  Våra grisar får väl gå ut iaf? Det får inte de danska. Det är bara EKO-grisarna som får gå ut, inte de andra stackarna.
CITAT (Huggorm @ 06-10-2009, 20:36)  Och korna får också gå ut. Men det har ju kommit förslag om att de inte skall få det eftersom någon smarting kommit fram till att de egentligen trivs bättre inomhus  VAr väl en Tidaholmare det med....
Piccante
06-10-2009, 21:28
CITAT (MariaS @ 06-10-2009, 22:24)  VAr väl en Tidaholmare det med.... Tror det var ordförande i branchorganisationen Svensk mjölk. Huruvida han är Tidaholmare eller ej vet jag inte
Jan Lindgren
06-10-2009, 22:24
Hej! En vanlig mjölkko är uppbunden större delen av året. Det gäller även "ekologiska" kor. Någon räknade ut att de är uppbundna 94-96% av tiden. Moderna storjordbrukare binder inte upp korna utan har dem lösa i stora hallar där de kan bli mjölkade när de vill. Då anser en del bönder att om korna går lösa hela året och har rastgårdar så behöver de inte dessutom drivas ut på bete. Jag föredrar kor som är lösa då jag tycker att det är sällsynt olämpligt att djur är uppbundna med korta linor under större delen av sitt liv. Ett skäl att undvika "ekologisk" mjölk. Wapnö som nog är Sveriges mjölkproducent har en i mitt tycke bra produkt.
När det gäller grisar så blir köttet dyrt med utegrisar eftersom grisarna äter mer. De får också mer inälvsparasiter och riskerar att få rödsjuka. Inomhusgrisar riskerar att få lungproblem av damm. MVH Jan Lindgren
Står det en sopbil utanför en pizzeria vet man inte om den skall hämta eller lämna. Tyvärr gäller det allför många pizzor i det här landet. Den bästa o billigaste pizzan gör man själv.
Piccante
07-10-2009, 21:31
CITAT (Jan Lindgren @ 06-10-2009, 23:24)  Hej! En vanlig mjölkko är uppbunden större delen av året. Det gäller även "ekologiska" kor. Någon räknade ut att de är uppbundna 94-96% av tiden. Moderna storjordbrukare binder inte upp korna utan har dem lösa i stora hallar där de kan bli mjölkade när de vill. Då anser en del bönder att om korna går lösa hela året och har rastgårdar så behöver de inte dessutom drivas ut på bete. Jag föredrar kor som är lösa då jag tycker att det är sällsynt olämpligt att djur är uppbundna med korta linor under större delen av sitt liv. Ett skäl att undvika "ekologisk" mjölk. Wapnö som nog är Sveriges mjölkproducent har en i mitt tycke bra produkt.
När det gäller grisar så blir köttet dyrt med utegrisar eftersom grisarna äter mer. De får också mer inälvsparasiter och riskerar att få rödsjuka. Inomhusgrisar riskerar att få lungproblem av damm. MVH Jan Lindgren Fattar inte hur du menar? Krav ger dispens för mindre besättningar men det är inget krav att ha uppbundna kor. Givetvis bygger även ekologiska mjölkgårdar lösdrift idag om de utökar och bygger om. Ur KRAVs regler: CITAT 5.2.10 För nötkreatur ska, vid nybyggnation eller omfattande till- eller ombyggnad av stallar, lösningar väljas som garanterar möjlighet till regelbunden motion. (EU) I byggnader som existerade den 24 augusti 2000 och under förutsättning att djuren får tillgång till regelbunden rastning får nötkreatur hållas bundna. Tills vidare är maximal utevistelseperiod tillräckligt, dock rekommenderas mer regelbunden motion under hela stallperioden Från 31 december 2010 till och med 31 december 2013 kan Jordbruksverket bevilja fortsatt tillstånd till uppbundna besättningar med villkor om två kontrollbesök per år. Därefter gäller förbud mot att hålla nötkreatur bundna enligt Rådets förordning (EG) nr 834/2007 och Kommissionens förordning 889/2008. Nötkreatur i små besättningar (mindre än 45 kor) med rastning 2 gånger per vecka är dock undantagna. För dessa besättningar krävs inte heller att byggnaderna existerade år 2000. Se även SJVFS.
Aqvakul
07-10-2009, 21:36
CITAT (gnon49 @ 07-10-2009, 22:04)  Står det en sopbil utanför en pizzeria vet man inte om den skall hämta eller lämna. Tyvärr gäller det allför många pizzor i det här landet. Den bästa o billigaste pizzan gör man själv. Är du inte lite fördomsfull nu?
Jan Lindgren
07-10-2009, 22:02
Hej! Jag anser inte att det är acceptabelt att ha kor uppbundna och rasta dem två gånger i veckan. Konventionella mjölkproducenter har mycket svårt att överleva med små besättningar så de tenderar att utöka och då bygger de i allmänhet lösdriftshallar. "Ekologiska" mjölkproducenter får ett högre pris för mjölken och kan därför klara sig med 44 kor vilket innebär att den gamla dåliga sättet består. MVH Jan Lindgren
Piccante
07-10-2009, 22:05
CITAT (Jan Lindgren @ 07-10-2009, 23:02)  Hej! Jag anser inte att det är acceptabelt att ha kor uppbundna och rasta dem två gånger i veckan. Konventionella mjölkproducenter har mycket svårt att överleva med små besättningar så de tenderar att utöka och då bygger de i allmänhet lösdriftshallar. "Ekologiska" mjölkproducenter får ett högre pris för mjölken och kan därför klara sig med 44 kor vilket innebär att den gamla dåliga sättet består. MVH Jan Lindgren Ingen mjölkbonde klarar sig med en liten besättning även om de får några öre extra när mjölkpriset är på 2,60kr/l. Dessutom finns det ju betydligt fler konventionella mjölkgårdar än ekologiska. De 3 ekomjölkgårdar som jag vet om i min kommun har alla lösdrift medan alla konventionella jag har sett utom en har uppbundna.
CITAT (Aqvakul @ 07-10-2009, 22:36)  Är du inte lite fördomsfull nu?  Jovisst är jag det. Fast hemgjorda pizzor är godare, det står jag för.
Huggorm
08-10-2009, 05:22
CITAT (gnon49 @ 07-10-2009, 23:32)  Jovisst är jag det. Fast hemgjorda pizzor är godare, det står jag för. Inte om det är jag som gör den hemgjorda pizzan
Aqvakul
08-10-2009, 06:06
CITAT (Huggorm @ 08-10-2009, 06:22)  Inte om det är jag som gör den hemgjorda pizzan  Härlig kommentar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|