Sussie F-Flower
Min hemmagjorda spaljé höll bara i 4 år. Nu har den givit med sig och rosen har vuxit med långa långa 2,5 meters grenar som har hamnat utanför själva spaljén... wacko.gif
T.o.m. in i plommonträdet!!!

Jag måste göra en ny till våren. Taggarna på rosen är vidriga och jag skulle helst vilja klippa ner alltihopa nu, annars kommer väl i alla fall grenarna att brytas av av snön under vintern.

Hur ska jag tänka, ge mig tips är ni snälla, ni som kan det här med rosor...
Finns det risk att den dör om jag tar ner hela rosen nu?
Hur Högt/lågt ska jag i så fall klippa ner?

Grenarna är 1-1,5 tjocka och väldigt fina så det bär emot lite att kapa ner den men samtidigt så känns det som att jag kommer att svära långa och väldigt fula devil.gif ranting.gif ramsor om jag ska stå och tampas med alla taggar...

Tacksam för ALL hjälp jag kan få.
smiley_small_hug.gif
svennis
Hej!
Så länge du inte rör roten så är det ingen fara med rosen, den överlever med något öga över marken.
Spara någon bit gren där du vill ha den..
Det finns utmärkta sekatörer på skaft...
Finns roligare rosor än Flammentanz.... smile.gif
Sussie F-Flower
Tack Svennis! smiley_small_hug.gif

Va bra! biggrin.gif Då klipper jag bort allt det veka samt så klipper jag ner de grövsta men sparar så pass lite att den blir hanterlig till våren. Den får bli ca en meter hög då.
Kajsa
Klippte ur min Flammentanz förra hösten, efter 5 år började den bli väl stor och jag hade aldrig rört den. Klippte ur den radikalt på hösten, sparade en del långa nya grenar och klippte "tripp, trapp, trull" och den blommade fint i år. Klipp inte alla grenar på 1 m, variera längderna om du vill ha lite blommor även nästa sommar. Bor du kallare än zon 3 - 4 ska du nog fundera om det kan vara bättre klippa på våren.
Sussie F-Flower
CITAT (Kajsa @ 06-10-2009, 13:59) *
Klippte ur min Flammentanz förra hösten, efter 5 år började den bli väl stor och jag hade aldrig rört den. Klippte ur den radikalt på hösten, sparade en del långa nya grenar och klippte "tripp, trapp, trull" och den blommade fint i år. Klipp inte alla grenar på 1 m, variera längderna om du vill ha lite blommor även nästa sommar. Bor du kallare än zon 3 - 4 ska du nog fundera om det kan vara bättre klippa på våren.

Tack Kajsa!

Nä inte kallare. Jag bor i zon 4. Det är nog tom zon 3 efter denna husvägg.
Jag har redan klippt nu men jag ska klippa lite till och göra som du tipsar, i olika höjder... Det blir nog bättre så, kan jag tänka mig. Min blev också 5 år i våras och jag brukar varje vår bara ta bort det som har blivit svart under vintern. Kanske någon enstaka "hel" gren har fått åkt med pga att den har vuxit åt galet håll...

Nästa år ska jag göra en stadig spaljé. Armeringsjärn kanske...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon