Full version: Kardemumma!
humla
Jag har läst i en trädgårdstidning att man kan så kardemummakärnor, och att det kommer upp en kardemummaplanta som efter ett par år blommar och ger kardemumma.

Undrar nu om någon har erfarenhet av detta?

"Vanliga" kardemummakärnor är väl behandlade på något sätt? Det går väl inte att odla? Kardemummafröna finns ju i frökapslar, finns dessa att köpa i handeln? Jag har inte lyckats hitta några. sad.gif

Någon som lyckats få en blommande kardemummaplanta?

MVH/ Elin smile.gif
hans-Ålösund
Många av våra importerade kryddor är bestrålade för att vara sterila eftersom det kan finnas farliga bakterier på dem efter alla tramp av musfötter. De kan inte gro men du kan ju alltid pröva om du hittar någon som ser fräsch ut. Annars kan du ta färsk ingefära som tillhör samma familj och sätta en rot i en stor kruka med undervärme och den blir stor och grann och kanske blommar.
Lavendela
Jag läste nånstans (i en trädgårdstidning) att man kunde sätta ekologiska kardemummafrön för de skulle vara mindre besprutade. Kan de va nåt?

Lycka till!
mari_tres
Provade i våras att sätta lite olika frön från kryddhyllan, däribland kardemumma. Hälften av fröna blev uppätna av små larver och resten lyckades ruttna bort. Det enda jag lyckades med den svängen var rosépeppar, som jag har lyckats hålla vid liv än så länge. Så DET funkar iallafall. Frågan är bara hur de ska överleva vintern....
nallebjornis
Har åxå provat så kardemumma...¨
Läste i en tidning och blommorna såg underbara ut... som orkideer typ...
Men efter 6 mån gav jag upp... inget kom sad.gif
Ingrid på Västkusten
Lokala gardencentrat hade för en tre år sedan fyra gröna växter för hundra kronor, blan dem stod en låda kardemumma så jag gick och frågade jajemensan - > inkluderad. Så ibland kan man ha tur gäller hålla ögona öppna!
Tror Örtagården i Vinslöv säljer plantor annars, www.ortagarden.com

Hälsar ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Angående kardemummakapslar: De går att få tag på i Sverige fast kanske inte i vanliga matbutiker. Man borde kunna hitta dem i ex. invandrarbutiker, är du i Stockholm någongång gå ner i Saluhallen vid hötorget där har jag köpt gröna kardemummakapslar.
humla
Tack för era tips och idéer!

Ser fram emot utmaningen att odla kardemumma till våren! rolleyes.gif

MVH/ Elin
lurvig
Kardemumma!!

Var på Åhlens city igår och såg dom sålde hela kardemumma kapslar i fruktdisken! bra för nån som bor i sthlm..
Lurvig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon