Jan af Lisö
Jag har ett familjeträd päron på fröstam med fyra sorter: Göteborgs Diamat, Carola, Gråpäron och Clara Friijs, som gav frukt i år för första gången. Men jag tycker att päronen är väldigt små (i å för sig skall Gråpäron vara det, mn inte de övriga) samt smakar ganska surt.

Är det så att päronen blir mindre/surare första året, eller är det något annat runtomkring de inte gillar ?

Det är famför allt gråpäronen jag tycker är sura, de skall man väl kunna äta på direkten. Carola låter jag ligga i några veckor (har bara 4 st), Clara Friijs som jag har 12 av skall jag testa en och en. Men just Carola och Clara är inte större än Gråpäronen vilke förvånar mig.

Och Carola päronen tycker jag är nästan identiska med Gråpäron, så ibland undrar jag om de inte har ympat 2 olika Gråpäronympar.
KURT
Jag tror aldrig jag har smakat eller ens hört talas om sura päron! Men smaken på frukt kan ju variera en hel del beroende på hur säsongen har varit, hur mycket frukt det är på trädet etc.
Malus
HIttar du alla ympställen?
Det låter ju konstigt att du knappt skulle kunna skilja på gråpäron och carola!!
Kan det till och med vara grundstammen som spökar?
Jan af Lisö
Ympställen syns bra.

Grundstammen är pyrus communis (med reservation för stavning, det stod på etiketten), sen är stammen Clara Friijs, därfefter finns det 3 ympar, en gren Göteborgs Diamant, toppymp som är helt klart Gråpäron plus en ymp till som enligt lappen som satt på trädet skall vara Carola.

Men det som är skumt är att Carola päron har samma storlek och nästan samma utseende som Gråpäron, kanske något rödare färg på solsidan. Jag trodde att Carola skulle bli mycket större. Därför min fundering om det kan vara så att vissa sorter inte kommer till sin rätta under det 1:a fruktåret ?

Det som gör det än mer komplicerat är att jag ympade det som trodde var Carola i toppen på 3 meters höjd så att all nytillväxt på trädet blir Carola, som skall vara bättre lagringsbar än de övriga sorterna.
----

Det kan vara så att frukterna skall beskrivas som kärva och inte sura, är inget bra på att beskriva olika nyanser vad gäler smaken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon