Mojon
Jag köpte en fantastiskt vacker pelargon i våras på Plantagen, men minns tyvärr inte namnet på den. Dels är det flera bekanta som frågat eftersom den blommat så väldigt fint hela sommaren på balkongen, och dels så tänkte jag vinterförvara den. Beskärning och annat kanske görs beroende på sort?

Här är alltså två bilder på min pelargon, trefärgad.
[attachment=42872:I2116899...T201006Z.jpg] [attachment=42873:I1996118...T151143Z.jpg]

Hoppas någon känner igen den! Vore jätteglad för svar!
Red Top
Det ser ut som en änglapelargon. Skulle kunna vara 'Burgundy'.

Änglapelargoner kan vara knepiga att övervintra. De behandlas annars som alla andra pelargoner. Tänk på att den är lite törstigare än andra pelargoner.

Försök ta skott från den. Min erfarenhet är att de nya skotten har större chans att överleva.
Mojon
Tack för din ledtråd!!
Jag googlade det namnet.... hamnade på en sida där det fanns närbesläktade pelargoner, och voila! Plötsligt så kände jag igen ett bekant namn och bild. Rätt namn på min pelargon är Angel Tip Top Duet. På skylten som följde med blomman stod det dock bara Tip Top.

Jag ska försöka ta en stickling, och även prova övervintra den stora. Bara jag hittar något bra lagom svalt ställe så...
Meriona
ojoj vad den blommar på bilden Mojon! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon