Min mamma är tokig i växter & dylikt. På deras landställe har de inget växthus & jag har tänkt länge att man skulle kunna köpa ett till henne när hon fyller år.
Sedan har jag suttit & kollat efter det i ett par månader men fick en tokkul idé & inspiration när jag såg ett egetbyggt växthus en gubbe hade gjort av gamla fönster.
Tyckte det såg så himla charmigt ut så satt länge & letade ngn som sålde fina gamla fönster. Nu hittade jag det & inskaffade ett 20-tal sådana för 2000kr.
2st olika storlekar. Mestadels denn större vanliga sizen men även några kvadratiska otroligt vackra mindre fönster jag tänkt jag måste få in med på ngt vänster.
Min tanke är att ha en botten, en stomme runt om, med tegelsten. Typ en halvmeter högt.
Sedan sätta fönsterna därpå & bugga ett tak över. Allt ska ju ske i smyg så hon åker dit en dag så står det där. Så tanken är att bygga upp åbäket på en helg ihop med systarna mina.
Nu till alla frågor jag har som säkert kan verka dumma. Är totalt askass på detta men vill verkligen få det fint.
Storleken är planerad till ca 110cm/120cm * 165cm/190cm typ.
Vill helst inte ha så stort.
1. Underlag.
- Längst ner, ska jag lägga cement där i en fyrkant jag senare sätter tegelstenar på?
- Ovanför tegelstenarna, ska jag sätta en regel där & isf hur fäster jag den?
- Fönsterna där ovanför är tanken & med regeln under ska jag väl kunna fästa fönsterna.
- Kommer detta bli stabilt el ska man behöva sätta ner sådana där cementklumpar i marken först?
Är detta rätt tänkt?
Hjälp mig med allt tack.
2. Stomme för fönster.
Ska jag bygga en stomme för fönsterna el kan jag bara sätta dem intill varandra & fästa ihop? De har ju en träram allihop.
3. Hur fäster jag fönsterna i regeln?
4. Hur fäster jag regeln i cementen?
5. Hur fäster jag fönsterna i varandra?
6. Hur fäster jag taket i fönstrerna?
7. Hur många tegelsten kan tänkas behövas & var köper jag dem billigast alt snor?
Ja det är lite rörigt i min formulering & undran men hoppas ni som är duktiga på sådant här förstår min tanke vad som ska byggas.
Hjälp mig jätetgärna med att få ihop detta.
Har ni andra bättre sätt så säg.
Vill gärna bygga det så enkelt det går men ändå med dessa material i det & även så det blir hållbart under vinter & blåst också.
Gräsmatta är där jag tänkt sätta det.
Inuti har jag bara tänkt jag ska lägga grus.
Sedan just innanför fönstrerna har jag tänkt bygga upp med tegelsten så det blir som fina hyllplan iaf på ena långsidan & en kortsida.
Jag har tittat runt jättemycket & finns vissa ställen där det finns lite råd men inte för just ett sådant hus jag tänkt bygga, så hjälp mig gärna här i tråden så vore det underbart.