BigDaddy
Min mamma är tokig i växter & dylikt. På deras landställe har de inget växthus & jag har tänkt länge att man skulle kunna köpa ett till henne när hon fyller år.
Sedan har jag suttit & kollat efter det i ett par månader men fick en tokkul idé & inspiration när jag såg ett egetbyggt växthus en gubbe hade gjort av gamla fönster.

Tyckte det såg så himla charmigt ut så satt länge & letade ngn som sålde fina gamla fönster. Nu hittade jag det & inskaffade ett 20-tal sådana för 2000kr.
2st olika storlekar. Mestadels denn större vanliga sizen men även några kvadratiska otroligt vackra mindre fönster jag tänkt jag måste få in med på ngt vänster.

Min tanke är att ha en botten, en stomme runt om, med tegelsten. Typ en halvmeter högt.
Sedan sätta fönsterna därpå & bugga ett tak över. Allt ska ju ske i smyg så hon åker dit en dag så står det där. Så tanken är att bygga upp åbäket på en helg ihop med systarna mina.

Nu till alla frågor jag har som säkert kan verka dumma. Är totalt askass på detta men vill verkligen få det fint.
Storleken är planerad till ca 110cm/120cm * 165cm/190cm typ.
Vill helst inte ha så stort.

1. Underlag.
- Längst ner, ska jag lägga cement där i en fyrkant jag senare sätter tegelstenar på?
- Ovanför tegelstenarna, ska jag sätta en regel där & isf hur fäster jag den?
- Fönsterna där ovanför är tanken & med regeln under ska jag väl kunna fästa fönsterna.
- Kommer detta bli stabilt el ska man behöva sätta ner sådana där cementklumpar i marken först?

Är detta rätt tänkt?
Hjälp mig med allt tack.

2. Stomme för fönster.
Ska jag bygga en stomme för fönsterna el kan jag bara sätta dem intill varandra & fästa ihop? De har ju en träram allihop.

3. Hur fäster jag fönsterna i regeln?
4. Hur fäster jag regeln i cementen?
5. Hur fäster jag fönsterna i varandra?
6. Hur fäster jag taket i fönstrerna?
7. Hur många tegelsten kan tänkas behövas & var köper jag dem billigast alt snor?

Ja det är lite rörigt i min formulering & undran men hoppas ni som är duktiga på sådant här förstår min tanke vad som ska byggas.
Hjälp mig jätetgärna med att få ihop detta.

Har ni andra bättre sätt så säg.
Vill gärna bygga det så enkelt det går men ändå med dessa material i det & även så det blir hållbart under vinter & blåst också.
Gräsmatta är där jag tänkt sätta det.
Inuti har jag bara tänkt jag ska lägga grus.
Sedan just innanför fönstrerna har jag tänkt bygga upp med tegelsten så det blir som fina hyllplan iaf på ena långsidan & en kortsida.

Jag har tittat runt jättemycket & finns vissa ställen där det finns lite råd men inte för just ett sådant hus jag tänkt bygga, så hjälp mig gärna här i tråden så vore det underbart.
Peztis
Min spontana tanke är att det där får ni aldrig upp på en helg... men det mest går ju.

Men framför allt så tycker jag ni ska göra det lite större när ni ändå planerar göra ett som blir murat och allt! Varför inte göra ett som är 3x3 m? Då blir det i alla fall 9 kvm.
Gör det dessutom så högt som bata är möjligt, ju mer rymd desto bättre atmosfär flr växt och desstuom så kan man ställa sig upp och sträcka på ryggen.

Kankse ni kan få plats med en stol och ett litet bord till mamsingen!

Jag har idag ett växthus i den storlek du planerar och det är väldigt svårt att arbeta där för det är så litet och väldigt lågt i tak. Jag har alltid saknat någonstans att sätta mig så nu i mitt nya som jag precis gjutit stolparna till ryms både plantering och plats för avkopplinng på de 14,1 kvm.
flouee
Om det är ett landställe - hur löser ni det med vattning mellan besöken? Antar att ett växthus torkar ut ganska snabbt?
BigDaddy
CITAT (Peztis @ 06-10-2009, 20:51) *
Min spontana tanke är att det där får ni aldrig upp på en helg... men det mest går ju.

Men framför allt så tycker jag ni ska göra det lite större när ni ändå planerar göra ett som blir murat och allt! Varför inte göra ett som är 3x3 m? Då blir det i alla fall 9 kvm.
Gör det dessutom så högt som bata är möjligt, ju mer rymd desto bättre atmosfär flr växt och desstuom så kan man ställa sig upp och sträcka på ryggen.

Kankse ni kan få plats med en stol och ett litet bord till mamsingen!

Jag har idag ett växthus i den storlek du planerar och det är väldigt svårt att arbeta där för det är så litet och väldigt lågt i tak. Jag har alltid saknat någonstans att sätta mig så nu i mitt nya som jag precis gjutit stolparna till ryms både plantering och plats för avkopplinng på de 14,1 kvm.

Ja en helg kanske är att vara för optimistisk. smile.gif
Bara vi fått upp det mesta efter en helg för hon är där i princip varje vecka. Så hon ser ngt iaf.

Ja ngt större kanske man kunde göra. Men inte för stort.
Jag får väl fundera lite på det. Kommer troligtvis komma tillbaka senare med hur jag ska pussla ihop alla delar & då ta upp mer om storleken.
Nu vill jag mest bena ut grunderna så jag vet på't ungefär hur det ska gå till.
Ja högt i tak har jag redan tänkt jag ska ha iaf. Så att man kan stå raklång.

Plats för stolar etc hade ju vart skoj. smile.gif

Men men, nu till tillvägagångsättet. smile.gif

Jag har fått dessa tips från ett annat forum:
Märk ut på marken och kryssmät, så att du får räta vinklar. Gräv sen ett dike (20-30cm brett) längs fyrkanten och fyll med lite kross i botten 10-20 cm. Gjut ovanpå det med några armeringsgärn i. Se till att allt är i lod. Mura sen ovanpå grunden. Ovanpå din mur lägger du en regel som du proppar fast med spikplugg i muren.

Som tidigare skrev, så behöver du nog göra ett skelett av reglar. Verkar som du har ramar med fönster och dom är inte byggda för att bära någon tyngd, utan bara för att hålla glaset på plats.

På norrsidan behöver du egentligen inga fönster eftersom solen inte lyser från norr. Mitt tipps är att sätta panel där istället, för att spara fönster. Sätt hyllor för kryddor dylikt istället.

Är detta månne det bästa sätt att göra på?
Blir det finast såhär & blir det enklast?
Finns det fler alt.?

Jag har en fundering till också.
Behövs det fler 'luckor' som öppningsbara fönster el liknande så att man kan ställa på tvärdrag?
El räcker det med den dörr som ska finnas?

CITAT (flouee @ 06-10-2009, 21:17) *
Om det är ett landställe - hur löser ni det med vattning mellan besöken? Antar att ett växthus torkar ut ganska snabbt?

Det blir inga problem om det ska finnas saker där året runt.
Det blir ju hennes så hon får ju ha det som hon vill.

Men hon är där i princip varje vecka ngn gång året om så möjligheten finns ju isf. Men behövs ingen isolering av ngt slag om det ska användas på vintern?

jaja, hon är iaf där ofta så det bekymret finns inte just nu. smile.gif

Kom igen nu! Lite mer tips ! wink.gif
Peztis
Automatiska vädringsluckor är självklart bäst, särskilt om det inte får tillsyn hela tiden.

Bevattning kan också skötas automatiskt. Glöm inte att lägga rör för el och vatten (separata rör) när grunden läggs.

Du bör helst gräva ut till frostfritt där muren är, dvs ca 60 cm (beror på var i landet det ska stå) medan det i mitten räcker med att gräva ut ca 25 cm där man sedan har grus och plattor (om det är det golvet ska bestå av).

Kanske ni kan göra en ritning och ge henne den som present, så hon vet vad hon kommer att få och sedan kanske hon själv har synpunkter? Hon kanske redan har tankegångar om hur hon skulle vilja ha det ifall hon hade ett växthus. Vill hon ha odlingsbäddar eller odla krukor? Finns mycket att tänka på...

Det finns även en hel del trådar om självbyggen i detta forum som du kanske kan titta på för att få råd och tips. Det är många som byggt egna och har fotat det igenom hela bygget.

Det var några tankar jag hade... just nu.

Peztis
Hittade denna länk i en gammal tråd: http://www.haven.dk/content.asp?x=&det...8&list=0..1
Jag kollade inte så noga men kanske det hjälper dig i dina tankebanor.
blomkronan
Frågan är hur mycket grundjobb vill du göra?? Men tanke på att du ska bygga upp det på en helg flirting.gif
Kan du inte ge mamma ett av fönster inslaget i present... och sen börja bygga... så du får den tiden du behöver!

Om du nu vill överaska henne gör INTE för litet, växterna växer... och intresset för odling VÄXER oxå med ett växthus blush.gif (ser bara på hur jag håller på!!!)

Mycket bra idé det där med att bygga en panelväg mot norr då spar du på fönstren... Du kommer ju oxå behöva en dörr, skaffa en med ram och bygg (måtten) efter den, tänkte på om du ska gjuta mur då behöver du veta bredden på dörren. så du inte murar igen ingången giggle.gif

Isolering på vintern, tror jag inte din mamma kommer hålla på med eller? Då behöver du ha en värmefläkt och man behöver ju vattna då... kommer hon vara där på vintern oxå? Då isolerar man med bubbelplast.

Ska du använda glas får du tänka på att på vintern kan det bli sättningar i glaset om du inte har gjutit plintar ner under tjälen.

Köper ni ett växthus till mamma i aluminiumsram... kan ni bygga ihop det på en helg om grunden är klar...

Vädringsluckor krävs... med automatiska öppnare om hon inte är där varje dag. Annars kan det bli 70 grader i växthuset och då dör växterna snabbt!
smuleborg
CITAT (blomkronan @ 06-10-2009, 22:25) *
Ska du använda glas får du tänka på att på vintern kan det bli sättningar i glaset om du inte har gjutit plintar ner under tjälen.

Förklara gärna det närmare smile.gif
blomkronan
Jo när marken fryser vidgar sig jorden när den värms upp sjunker den ihop... jorden rör på sig! (ojämt) om man då har glas och man inte gjutit plintar ner till frostfritt kan glaset spricka... pga av "spänningarna" om man gjuter ner förbi tjälen står grunden/ramen man byggt på stadigt.
Peztis
Big daddy: Hur har det gått? Bidde det något växthus till mamsingen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon