|
Nu får ni lov att tycka synd om mig allihopa! Jag skall ut och göra praktik i 15 veckor till våren och det är osäkert om det går att ordna så att jag får praktisera i Borås. Om det blir så att jag är tvungen att ta en praktikplats längre bort måste jag veckopendla. Vilken fasa!!! Att inte få vara med sin familj och sin trädgård på veckorna!!  Det gäller en tidsperiod mellan 24 februari och 6 juni så det är lååååååång tid det handlar om. Det är knappast möjligt för mig att så och hålla på med småplantor om det värsta händer, och jag som har längtat efter att få sätta igång med sådderna. YNK!!
Monique
13-12-2002, 20:59
 Ina, det är klart att du får en praktikplats i Borås, tänk efter, vem kan du terrorisera ? Börja redan nu, när våren kommer är de så trötta på att höra dina argument att de ordnar en plats åt dig bara för få tyst på dig. Ge järnet NU så fixar det sig och du kan i lugn o ro ta hand om dina sticklingar och små plantor.
Kom igen Ina! Måla inte f - n på väggen, det ordnar sig nog ska du se Jag håller tummarna allt vad jag orkar för dej!!!
Det som är extra urkigt är att om jag ordnar fram en praktikplats själv är det inte säkert att jag får den själv... Platsen erbjuds Gbg:s Universitet och jag får söka den på samma villkor som alla kursare. Är det flera som söker blir det lottning om vem som skall få platsen. Jag är redigt ilsken!!! Jag vet ju att det ordnar sig på något vis men det är så fruktansvärt frustrerande att inte veta hur, när och på vilket sätt...
håller alla tummarna för dej plus att jag lägger tankarna där så du får va där du ska tänk positivt
Helen i Skåne
17-12-2002, 08:25
FÖRSTÅR dig! Bara tanken på att vara borta från familjen och katten och trädgården...
Vad är det för praktik? Vad går du för utbildning? Blev ju lite nyfiken...
Jag går på psykologprogrammet på Gbg:s Universitet. Praktiken vi skall ut på nu i vår skall ge möjlighet att prova på sådana arbetsuppgifter som man kan få som färdig psykolog. Detta innebär att platsen jag behöver är på ett ställe där det finns sådana arbetsuppgifter som man kan anförtro en "halvpsykolog", samt en handledare som har varit på stället minst tre år så hon/han har tillräcklig erfarenhet. Platserna växer inte på träd, precis..
Helen i Skåne
17-12-2002, 09:01
Jag som trodde att halva världen behövde psykologhjälp...
Låter spännande, lång utbildning det där, funderade själv på det ett tag. Det lär ju finnas gott om arbetstillfällen när alla fyrtiotalister försvinner från arbetsmarknaden. Lycka till!
Helen i Skåne
17-12-2002, 09:18
Klart att det löser sig, det gör allting! Men jag förstår din oro. Det tär lite på en när det inte "bara" är utbildningen som man ska oroa sig för utan också familjen och allt annat. Det ärju ändå positivt att känna förströstan inför arbetssituationen, det är ju inte alla förunnat i dagens läge. Jag antar att du inte har så lång tid kvar? Herregud, det lät ju också ... annorlunda!
Helen i Skåne
17-12-2002, 09:30
Läs inlägg under supportrubriken...
Ann-Christin Lindberg zon II
17-12-2002, 09:55
Heja Ina! Jag håller alla tummar, tår, näsor och öron för att det ska lösa sig!
Gunvor Nilsson
17-12-2002, 10:25
Man tror ju inte det är sant, att om man själv lyckats hitta en praktikplats, så har man inte automatiskt rätt till den! Jag har varit ute för samma sak när det gällde min yngste sons praoplats i grundskolan. Jag hade arbetat på SMHI när det fanns i Stockholm och min son var intresserad av meteorologi och flygmeteorologerna på Bromma lovade en praoplats åt honom. Men så lätt fick det ju inte vara. Syokonsulenten på skolan godkände inte det, utan den platsen skulle skolan ha för utdelning på samma villkor som du Ina nämnde. Ja det slutade med att Bromma drog tillbaka sitt erbjudande så syokonsulenten satt där med lång näsa och sonen fick en praoplats på ett lager. Och inte blev han meteorolog heller. Men usch va fyrkantiga bestämmelser det finns. Hoppas du Ina kan hålla dej hemikring och lära upp någon av dina nära och kära i odlandets mysterium så småplantorna håller sej levande under tiden då du förkovrar dej.
Det är klurigt det där! Vissa grejer skall vi ta så mycket eget ansvar för att vi knappt får reda på vad som förväntas av oss och i andra fall så känns det som om vi är en skock småbarn som måste hållas efter och uppfostras. Det kanske är något syfte bakom - studenter skall hålla sig på mattan, veta sin plats och inte sticka upp och tro att de är något! Nä, nu är jag FÖR elak! Det är inte riktigt så illa som det kanske låter på mig just nu, jag får prata med kursarna så de låter mig söka Boråsplatsen och att ingen annan sätter den som förstahandsalternativ i alla fall. Jag har bra kursare, så det går nog bra! Platsen jag har jagat lite för att få fanns med bland de ställen som vår kursansvariga lärare hade gjort utskick till så jag var inte först med att kontakta dem. Men principen är fortfarande att även om du fixar en plats själv, skall den erbjudas universitetet och det tycker jag är lite fel. Tråkigt med din grabbs praoplats, Gunvor. Det blir ännu tråkigare när sådana stelbenta bestämmelser drabbar barn. Jag är gammal nog att inte ta det personligt när jag fastnar i papperskvarnar eller blir bromsad av paragrafryttare, besvikelser av det slaget är värre när man är lite yngre. Så har jag åtminstone känt det. Nu måste jag iväg till min "odrägliga" skola! Ha det så bra allihopa!
abborrmaster
07-01-2003, 22:07
zå bra
Ann-Christin Lindberg zon II
07-01-2003, 22:08
*Felix matte*
07-01-2003, 22:10
Håller tummarna för dej och hoppas du får din praktik i denna mysiga stad. Var just där och fick uppleva det som vi Norrlänningar vanligtvis läser om i tidningar och hör talas om på TV. BILKÖER så långt ögat nådde och det i alla väderstreck. Härhemma samsas vi om utrymmet = Inga köer!
Tackar, tackar för den delade glädjen!
Agneta, jag har Norrlandsabstinens - har inte varit där på flera år nu - för jag vet hur härligt där är! Min äldste pojk har farmor och farfar utanför Lule men jag har inte behövt flyga med grabben på ett bra tag nu.... *SNYFT*
*Felix matte*
07-01-2003, 22:22
CITAT (Ina @ 07-01-2003, 22:14) jag har Norrlandsabstinens - Och jag ville flytta härifrån redan imorgon dag. Inte såg jag Julrosor där nere i "södern" men jag är nöjd om jag slipper snö 8-9 mån/år. Sverige ÄR AVLÅNGT! TYVÄRR!
Vi byter plats ett par veckor, vetja! Norrland är kanske inte lika avlångt som hela Sverige men ganska stort... Det är nåt' som jag tycker att många här nere i södra Sverige glömmer bort. Det kanske finns ställen som bara har snö 7 månader...
*Felix matte*
07-01-2003, 22:38
7månader/år!!!!!!!!. Läääääääääääääängtar! Här har vi snö He.v..et i 8 - 9 mån/år!!! Men ett plus har vi nog ändå med vår friska luft som vi har till skänks och Ishotellet i Jukkasjärvi där ju folk sover helt frivilligt och till på köpet betalar för login! Uschanimej!!! Di betalar för logi i kyla!!! Jag drar på mitt element på full värme och täcket på.
Gunvor Nilsson
08-01-2003, 07:17
Det här året ser ut att bli bra för dej Ina - nu kan du börja köpa fröer igen! Varmt lycka till!
Monique
08-01-2003, 07:54
 Grattis Ina, vad bra att det ordnade sej!
Mariann
08-01-2003, 13:06
Man har sällan anledning att oroa sig. För livet är alltid som det ska och man är alltid på rätt plats vid rätt tillfälle. Stor lycka med det framtida psykologiandet! Det behövs nytänkande sådana och förhoppningsvis är du en av dom!
Ännu mera tack för sympatin! Jag behöver inte köpa fröer, jag drunknar redan i heminsamlade, Gunvor! Fast.... jag vet ju hur det blir. När ställningarna med fröpåsar kommer fram i affärerna så är det ju alltid en drös som jag MÅSTE ha i alla fall!! Klart att jag kommer att ha tid att vara inne här!! Fast det kanske blir lite mera praktiskt trädgårdsarbete och inte så mycket teoretiskt när det är odlingssäsong... Nytänkande?? Jag brukar karaktärisera mig själv som "en människa som tänker varför inte", så jag hoppas att hjärntvätten nere på institutionen inte föser in mig i ett fack där sånt' är otänkbart.. Massa tack igen allihop!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|