Full version: Stubb bänk etc
kristinasall
Hej!

Jag har just fällt en gran och skall börja bygga en stubb bänk. Har ni någon åsikt hur den skall behandlas?
Jag tänker på att barka av och sedan behandla med olja eller lasyr.

Då återstår kan jag göra något användbart med grenarna? Kan jag använda granruskerna för att skydda i vinter?

TACK!

Kristina
Huggorm
Granstubbar är inte dom mest hållbara, men några år klarar den sig. Barka gärna av, om barken sitter hårt kan du vänta ett halvår så lossnar den lätt. Ytbehandling hjälper nog inte långt, fukten sugs in underifrån.

Grangrenar är mycket hårt och beständigt material. Utmärkta att använda till stolpar eller liknande. Riset kan du använda som skydd för ömtåliga växter i vinter, men räkna med att dom är barrfria till nästa säsong
kristinasall
Tack för svar!

Har du någon bra webb sight där man kan få inspiration?

Kristina
kristinasall
Hej!

Glömde fråga. Min tomt är en fd mycket skogstomt, alltså alltid haft barr och skugga överallt. Nu håller trädgården på att förändras tack vare fällda träd och sol.

Om jag täcker med grangris kommer mina nya perenn planteringar att påverkas negativt? Förmultas barren och hur lång tid tar det?

Hälsningar
Kristina
Huggorm
Jord från barrträd är inte den bästa, barren ger en ganska sur och mager jord som håller fukt dåligt. Att lägga över granriset gör nog bara gott, eftersom dom skuggar marken och håller fukten kvar, det kan annars bli väldigt torrt. Men skulle du komma över lite kompost, höstlöv, kogödsel eller liknande så skulle det göra gott på jorden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon