Full version: Vad göra?
Fjällroosens
Fick en vinranka i våras som har stått på våran inglasade balkong. Har tänkt ställa den tillsammans med pelargonerna som skall övervintra, dvs i ett litet hus som håller 0 till +5 grader. Men visst ska man väl beskära den nu?? Och hur?? Den har ju mest bara vuxit på höjden, kan jag ta av den där, och hur mycket??
Längre ner har den två grenar, skall jag beskära dessa något?? Tacksam för alla råd. Kan passa på att berätta att jag vid fem tiden var ute och satte vårlökarna som jag beställt, först fick jag krafsa bort ett lager snö från jorden samtidigt "kräksnöade" det hela tiden, suck, lite tidigt tycker jag allt att det är även fast jag bor i växtzon 8 smile.gif
RibesRubusVitis
Vinterförvaring i 0 till 5 grader verkar utmärkt, men vänta gärna tre månader med beskärningen. Så länge bladen finns kvar, samlar de också energi till rötterna som underlättar övervintrandet. Tekniken är lite olika för olika druvsorter, men du kan utan risk kapa 90 procent av årets tillväxt. Se bara till att två knoppar finns kvar för nästa års nya revor. Det gäller även grenarna nertill, om du vill ha dem kvar. Med tiden kommer vinrankan att bli rätt vidlyftig, om den bara får plats. Därför behöver du plantera om den i en mycket större kruka; det kan du lämpligen göra redan nu. En större mängd jord ger inte bara plats för rötterna, utan isolerar också bättre mot tillfälliga temperatursvängningar. Du slipper också vattna varje dag.
Fjällroosens
Tack, va bra. Då planterar jag i en större kruka och väntar några månader med att klippa ner den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon