maddistardust
Jag fick i somras fem små skott av två olika sorters chiliplantor som jag inte minns namnet på. Dessa skott hade en plastpåse över sig under tiden de var i liten kruka. Efter jag planterat om dem har de inte haft någon påse men har växt till dryga 10cm i höjd. Men nu har de börjat gulna i bladen, en del trillar av men de flesta verkar hålla sig kvar med sin gulnande ton. Bladen på varje planta är dessutom vända mot fönstret där de står så de har nog bra med ljus känns det som? Vattnar så fort jorden känns torr.

Någon chiliexpert som kan hjälpa mig på rätt spår? Vill verkligen lyckas!
/M
RitRat
Jag är ingen chili-expert, men jag vet att alla små plantor vill ha väldigt mycket ljus. Att bladen är vända mot fönstret antyder att de kanske *söker* ljus, har inte tillräckligt. Att bladen har gulnat, kan också tyda på ljusbrist, eller för mycket eller för lite vatten... eller... kan vara många orsaker.

Vore bättre med en stark lampa rakt ovanför de små chiliplantorna, så de får växa rakt uppåt. En vanlig skrivbordslampa med lysrör duger bra till att börja med, den ska vara si sådär 10 cm ovanför plantans översta blad. 12 timmar per dygn är väl lagom tid med lampan. Eller vad säger ni andra.....

Du kan läsa mycket om växtbelysning i en särskild avdelning här på forumet.
Malin_MeL
Du kan vattna med näring, tex I love eco från ica.
Platinum
CITAT (maddistardust @ 06-10-2009, 20:07) *
Jag fick i somras fem små skott av två olika sorters chiliplantor som jag inte minns namnet på. Dessa skott hade en plastpåse över sig under tiden de var i liten kruka. Efter jag planterat om dem har de inte haft någon påse men har växt till dryga 10cm i höjd. Men nu har de börjat gulna i bladen, en del trillar av men de flesta verkar hålla sig kvar med sin gulnande ton. Bladen på varje planta är dessutom vända mot fönstret där de står så de har nog bra med ljus känns det som? Vattnar så fort jorden känns torr.

Någon chiliexpert som kan hjälpa mig på rätt spår? Vill verkligen lyckas!
/M

Jag är ingen expert men odlar en hel del chili. Mata plantorna med extra ljus om du kan och se till att de inte är torra, kolla även efter ohyra som trips (små svarta kryp).

...men att de fäller bladen tror jag beror på höst och mindre med ljus och att de vill vila. Så i år ställer jag ner några i källaren.
Malin_MeL
Jag har en av mina chili kvar inne, den har stått i v-rummet hela sommaren och är fortfarande grön och fin, jag tror inte den tappar löv för att det är höst (ännu), det gör inte ens de jag har i växthuset, de är gröna och frodiga och på tillväxt ännu.

men mina chilis har ibland under sommaren fått gulnande blad och tappat blad oxå, då har jag vattnat med näring och då har de mått bra igen.
Crazy4Flowers
Gula blad skulle kunna vara näringsbrist, brukar du vattna med näring i? Kan även mycket väl vara ohyra, leta ordentligt dom kan vara svår att se, Chilli får mycket lätt ohyra.

Lycka till!!
maddistardust
Oj! Vad många bra svar smile.gif

Jag ser inga kryp, och torrt får de aldrig stå heller. Men lite näring skadar ju aldrig!

Jag ska prova att hänga en lampa ovanför. Visste absolut inte att det funkar med vanlig glödlampa, trodde det var fråga om UV-lampor o.d. när det handlar om skott.

Är de känsliga för temperaturskillnader? För de står i fönstret så de kanske påverkas av draget? Elementet står rakt under dem...

Crazy4Flowers
Använd inte vanlig glödlampa utan en lågenergilampa den har bättre ljus för växter.
RitRat
CITAT (maddistardust @ 07-10-2009, 13:04) *
Jag ska prova att hänga en lampa ovanför. Visste absolut inte att det funkar med vanlig glödlampa, trodde det var fråga om UV-lampor o.d. när det handlar om skott.

Jag tror inte att någon skrev vanlig glödlampa. Jag skrev skrivbordslampa med lysrör. De avger ingen värme (eller mycket litet).
skogstroll
jag har två plantor som står under en blomlampa med energilampa i. Jag duschar dem ibland också så inte det ska komma äckliga småkryp å äta på dem ranting.gif
maddistardust
Missade det där med glödlampa... får skaffa lysrör helt enkelt!

Prövar mig fram och så får jag se vad som händer smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon