Full version: Exotisk växt
Degetul Verde
Undra om någon har erfarenhet av att odla Passionsfrukt växt här i Sverige???
Jag har råkat lyckas med en så exotisk växt här i Sverige genom att enkelt stoppa in i jorden innehållet av en passionsfrukt.
Måste erkänna att jag har väntat i nära 4 månader för att skotten från fruktgeggan skulle kunna ploppa upp från jorden i en vanlig kruka.
Sen började bara växa och växa med en fantastisk hastighet( 5-6 cm per vecka).Har gett några skott till vänner och bekanta som är lika förbluffade om vitaliteten i en växt som känner sig hemma(inomhus menar jag) här i Sverige som faktiskt ligger många tusen mil från Syd Amerika som är sin naturlig habitat(hemstad).
Är det någon som kan hjälpa mig med råd om hur en sån planta kan utvecklas vidare,kanske t.o.m. ge frukt!?!
Hur ska jag gå vidare med henne eftersom den har nått taket i vardagsrummet och klättrar sig vilt överalt.
Har aldrig sett en sån levande planta som trivs fantastiskt bra med bara en skvätt vatten utan näring.
Om någon är intresserad kan jag komma med fler detaljer på meil även kan skicka bilder på underplantan.
Med vänliga hälsningar,
Degetul Verde
smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
den kommer utvecklas snabbt och bra om den trivs, placera den soligt om du har den inne och ge den mycket vatten och näring från april-maj till sept. om du kan ge den extra ljus under vintern så kommer den må bra av det. den trivs också om den kan få det lite svalare ca +5c +15c (den tål dock rumstmep utan problem).

du kan klippa under våren eller hösten om den blir för stor.

får den komma ut under den frostfria perioden i ett varmt och soligt läge (avhärda den först) så kommer dne må bra av det. när det närmar sig frost så tar du in den och placerar den som vanlig krukväxt. kylan ute gör att den stimuleras till att blomma.

efter 1-10år så ger dom frukt beroende hur dom utvecklas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon