KURT
En björn har skadat äppelträd i Dalarna. Ägaren har gjort polisanmälan och ska nu försöka få ersättning för skadorna via Viltskadecenter. Kanske betalar Viltskadecenter också ut ersättning för ALLA andra skador som vilda djur orsakar i trädgården? Allt från skador av insekter och svampar till skador orsakade av älg och rådjur?

http://www.dt.se/nyheter/falun/article488776.ece
http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=5014&avd1=0
Aqvakul
Lite småaktigt kan tyckas. Vad är det för särskilt med björnskador.... (Jag hade nog varit beredd att offra ett äppelträd för att få se en björn på nära håll)
Jan af Lisö
Det ärinte värre skador än vad älgarn åstakommer hos oss.

Björnen skulle i alla fall rensa bland rådjuren och älgarna som förstör mycket mer !!!

Betty
CITAT (Aqvakul @ 07-10-2009, 08:05) *
Lite småaktigt kan tyckas. Vad är det för särskilt med björnskador.... (Jag hade nog varit beredd att offra ett äppelträd för att få se en björn på nära håll)

Ja det är ju lätt att tycka när man inte själv är drabbad och dessutom bor på tryggt avstånd från de största vilda djuren vi har... wink.gif
KRT
Tja,
Visst är jag glad att jag inte bor granne med en björn, å andra sidan är inte vildsvin något att leka med de heller och sådan har vi inpå knuten.

Skulle man göra en jämförelse över hur mycket ALLA större däggdjur i Sverige förstör på ett eller annat sätt (betar, äter, gnuggar, böker etc) så ligger nog älg och vildsvin värre till än björn... Undrar om det fungerar att kräva staten på ersättning för vildsvinskador också *fundersam*
KURT
Viltskadecenter ersätter tydligen bara skador orsakade av "fredade viltarter", men det framgår inte klart vilka de avser där. Det borde vara arter som det inte är licensjakt på (t ex svan och trana), men de ersätter ju även skador orsakade av gäss.

"Några möjligheter att få bidrag eller ersättning av statsmedel gällande ska­dor av jaktbara viltarter som älg, hjort och vildsvin finns inte. Skador av dessa viltarter ska som nämnts förebyggas främst genom att beståndens storlek balanseras genom jakt."

Det rimliga vore ju i dessa fall att man kunde kräva ersättning av den som har inkomster av det jaktbara viltet, d v s jakträttsinnehavaren. Som det är nu så får ju jakträttsinnehavaren inkomster från viltet, men behöver inte betala något av de kostnader det medför genom skador på gröda/skog eller olyckor .
Gunilla T
CITAT (KURT @ 07-10-2009, 09:45) *
Det rimliga vore ju i dessa fall att man kunde kräva ersättning av den som har inkomster av det jaktbara viltet, d v s jakträttsinnehavaren. Som det är nu så får ju jakträttsinnehavaren inkomster från viltet, men behöver inte betala något av de kostnader det medför genom skador på gröda/skog eller olyckor .

Hmmm....hur ska man kunna veta vilken jakträttsinnehavare som just ansvarar för just denhär älgen?

Vi har jakträtt på vår mark men jagar inte och har heller inte arrenderat ut jakträtten, alltså inga inkomster. Däremot har ju vi, liksom alla andra skador på den planterade skogen...vet inte vems älgen är whistling.gif
Lavin
Kan dom inte freda sorken, bladlussen, kålfjärilen och mördarsnigeln med så att man kan claima lite hos viltskadecenter. Jag kvitton på fröpåsar kvar som jag skulle kunna skicka med som fodran. Sallad är faktiskt rätt så dyrt hörnini!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon