Pitbull
Söker små träd till terrarie med en dagstemp på 25-30C och en natttemp på runt 20C, vintertemp på 10-15C.
Terrariet är 200cm högt så trädet bör inte bli högre än 150-180cm högt.

Har ni några tips till en som inte kan ett skit om växter!?

Tack på förhand!
Mvh
Pinus5
CITAT (Pitbull @ 07-10-2009, 11:15) *
Söker små träd till terrarie med en dagstemp på 25-30C och en natttemp på runt 20C, vintertemp på 10-15C.
Terrariet är 200cm högt så trädet bör inte bli högre än 150-180cm högt.

Har ni några tips till en som inte kan ett skit om växter!?

Tack på förhand!
Mvh

Jag skulle ställa dit en hibiskus, de växer lite lagom snabbt och blir ganska stora. Kan friseras så de inte blir alldeles för stora.
Trivs med värmen och ljuset. De vill inte ha rötterna i blöt, men vattna ordentligt och låt den torka ut emellanåt. Bladen visa tydligt när den behöver vatten.
De är inte giftiga så djuret/djuren den ska bo med riskerar inte att äta ihjäl sig.

Här är en länk till en mer proffesionella skötselråd: http://www.hibiscus-sinensis.com/skotsel.html
KRT
Vad bor i terrariet?
En orm vill kanske ha något att slingra upp i, och då måste ett träd vara stabilare än om det bara är dekoration till en spindel eller en liten ödla. Något som kan tänkas äta blad msåte ha något som är helt ogifitgt, till skillnad från djur som aldrig skulle äta växten....
Grodor vill ju ha det fuktigt, och då behövs växter som klarar detta, medans skorpioner väl vill ha det snustorrt.....

Alexander-VG-zon3
kanske så mango och avokado som trivs i sånt klimat och blir små träd med triden.

jegi
Både mango och avokado blir stora träd och är därför olämpliga.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 07-10-2009, 14:18) *
Både mango och avokado blir stora träd och är därför olämpliga.

går att klippa hårt, man kan klippa in samtliga grenar till 1-2bladpar. och är dom inte planterade i marken så blir dom inte stora träd.

och vill man kan man toppa redan efter 20-40cm och sen klipper man in kronan vart 3-5år då har man en uppstammad avokado, mango på kanske 50-100 cm (total höjd).
Pitbull
CITAT (KRT @ 07-10-2009, 13:01) *
Vad bor i terrariet?
En orm vill kanske ha något att slingra upp i, och då måste ett träd vara stabilare än om det bara är dekoration till en spindel eller en liten ödla. Något som kan tänkas äta blad msåte ha något som är helt ogifitgt, till skillnad från djur som aldrig skulle äta växten....
Grodor vill ju ha det fuktigt, och då behövs växter som klarar detta, medans skorpioner väl vill ha det snustorrt.....

I terrariet ska det bo 2 st P.Baroni(argentinsk busksnok). Som du säger bör träden vara ganska stabila för ormarna blir runt 2meter långa och ganska grova, sen är det en trädlevande art så den kommer tillbringa större delen av sin tid uppe i träden. Trädet/en ska inte vara enbart till dekoration. Googlade på Mango och Avokado o träden är ju kalassnygga o ser stabila ut. var kan man köpa just dom träden då? [attachment=42902:bild1_005.jpg]
jegi
CITAT (flaxss @ 07-10-2009, 14:20) *
går att klippa hårt, man kan klippa in samtliga grenar till 1-2bladpar. och är dom inte planterade i marken så blir dom inte stora träd.

och vill man kan man toppa redan efter 20-40cm och sen klipper man in kronan vart 3-5år då har man en uppstammad avokado, mango på kanske 50-100 cm (total höjd).

Jag har haft både mango och avokado som varit en bra bit över två meter och bägge i kruka. I den värmen dessutom så blir dom nog höga ganska snabbt.
Tveksamt om det blir särskilt snyggt att hålla nere dem hårt. Särskilt avokado blir ju gärna en lång stängel utan förgreningar.

Vill du prova ändå så tror jag det enklaste sättet är att plantera egna kärnor. Bägge kommer upp rätt villigt.
Pitbull
CITAT (jegi @ 07-10-2009, 19:36) *
Jag har haft både mango och avokado som varit en bra bit över två meter och bägge i kruka. I den värmen dessutom så blir dom nog höga ganska snabbt.
Tveksamt om det blir särskilt snyggt att hålla nere dem hårt. Särskilt avokado blir ju gärna en lång stängel utan förgreningar.

Vill du prova ändå så tror jag det enklaste sättet är att plantera egna kärnor. Bägge kommer upp rätt villigt.

jo jag kan ju alltid prova. hur gör man för o hålla dom nere?
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 07-10-2009, 19:36) *

tror mig det går. avokado har inte noder vid samma nivåer (eller hur man ska säga) därför får du inte två grenar utan en. jag har själv haft avokado på stam med en klipp krona och det funkar och blir snyggt om man klipper dom mycket.

CITAT (Pitbull @ 07-10-2009, 20:16) *
jo jag kan ju alltid prova. hur gör man för o hålla dom nere?

du gör som jag skrev innan, toppar dom vid 20-30cm. sedan alla grenar som kommer toppar du in. när dom blir för stora så klipper du in grenar som är i vägen.

gör du så så kommer du ha små träd runt 1m.
KRT
Kanske någon slags fikus? De storbladiga är väl ganska stabila.
Ett tips är att göra ett besök i en större affärsom säljer krukväxter, för med de temperaturerna är det ett tropiskt eller substopiskt tärd du säker. Även om inte affären har så stora exemplar som du vill ha/behöver, kanske man kan få en idé om vad som kan passa.

Självklart kan man dra upp både avokado och mango själv från frö, men innan de ska bli tillräckligt stora och kraftiga tar det viss tid och jag antar att du behöver trädet nu och inte om en 2-3 år.....
Pitbull
CITAT (KRT @ 08-10-2009, 11:29) *
Kanske någon slags fikus? De storbladiga är väl ganska stabila.
Ett tips är att göra ett besök i en större affärsom säljer krukväxter, för med de temperaturerna är det ett tropiskt eller substopiskt tärd du säker. Även om inte affären har så stora exemplar som du vill ha/behöver, kanske man kan få en idé om vad som kan passa.

Självklart kan man dra upp både avokado och mango själv från frö, men innan de ska bli tillräckligt stora och kraftiga tar det viss tid och jag antar att du behöver trädet nu och inte om en 2-3 år.....

Ormarna är för tillfället 30-40 cm långa o går i ett lagom terrarie för dom just nu. Terrariet som dom ska gå i sen blir 170långt 200högt o 120djupt. sen kan jag ju kanske passa på o fråga om bra klängväxter, som inte är allt för täta.
Växterna får ej ha taggar lr va giftiga för djur kan jag ju tillägga. och det gör inget om man får låta dom växa upp i ett år lr nåt heller då det kommer ta ormarna ett par år o bli vuxna men jag kan nog lägga i dom i "stora" terrariet tidigare o låta dom växa parallellt med växterna.
Mvh
Alexander-VG-zon3
ficus har växtsaft jag vet inte om det kan skada djuren ? annars så tror jag nog fönsterfikus skulle kunna passa.

men klätterväxter har du ju passiflora (som inte är giftigt) du kan så från frukter från mataffären. vackra blommor och växer bra och snabbt (du kan klippa ner dom hårt om dom blir för stora). googla på passiflora edulis. ska du köpa klätterväxter så har du cissus som är lättskött och vaker och också Philodendron, Monstrea.

och ska du odla växter nu och använda dom senare så kan du ju testa med mango och avokado.

och ska du köpa så finns där ju trädliknade som Paraplyaralia och Praktaralia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon