Full version: Planterad mangokärna
russin
Jag har ju för första gången planterat en kärna från en mango och för några dagar sedan så började den komma upp en fin liten miniplanta från den.
Igår däremot så upptäckte jag att det var en till på väg och idag är dom två. brukar det bli två "stänglar" på en enda mango ?

Lite roligt är det, för jag ser en mangobuske framför mig framöver whistling.gif
RitRat
Jag har en del erfarenhet av tropiska träd och växter, tack vare min trädgård i Gambia.

En del mangon ger två (eller t.o.m. tre) stänglar. Jag har läst att kärnor med bara en stängel kommer från hybrider och är inte trogna originalträdet. Dessa träd måste förökas med g.gif (ghaaa, vad heter det när man fäster en ny kvist på befintlig gren, ordet borta nu).... grafting på engelska.
Kärnor med två stänglar ger samma sort som moderträdet var.

Lite att läsa här:
http://www.extento.hawaii.edu/Kbase/Crop/crops/i_mango.htm
Bläddra ned till Propagation.

Det heter Monoembryonic eller Polyembryonic.

---------
Lägger till: För att plantan ska må bra, bör den svagare stängeln "dödas" sen när man ser hur de börjar utvecklas.
russin
Tack för infon. smiley_small_hug.gif

Fast jag gillar inte att döda mina växter - även om det bara gäller en del av den crying.gif
RitRat
Här i Sverige finns det väl inget hopp om att få blommor eller frukt på en mangoplanta. Jag kom på det..... Det är för fruktproduktionens skull man brukar bara spara en stam per träd.
Så det spelar nog ingen roll om du behåller båda stänglarna. Kan ju vara kul med ett dubbelträd!
russin
CITAT (RitRat @ 07-10-2009, 12:04) *
Här i Sverige finns det väl inget hopp om att få blommor eller frukt på en mangoplanta. Jag kom på det..... Det är för fruktproduktionens skull man brukar bara spara en stam per träd.
Så det spelar nog ingen roll om du behåller båda stänglarna. Kan ju vara kul med ett dubbelträd!

Det har du rätt i tummenupp.gif
Jag har ju även införskaffat en kattunge, så man vet aldrig vad som blir tuggat på här hemma nu - så det är bra med en i reserv biggrin.gif
RitRat
CITAT (RitRat @ 07-10-2009, 11:46) *
En del mangon ger två (eller t.o.m. tre) stänglar. Jag har läst att kärnor med bara en stängel kommer från hybrider och är inte trogna originalträdet. Dessa träd måste förökas med g.gif (ghaaa, vad heter det när man fäster en ny kvist på befintlig gren, ordet borta nu).... grafting på engelska.

Jag kom på det nu:
Ympning heter det ju!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon