Snowbird
Hej alla!

Vi köpte en fin rosmarinplanta på Blomsterlandet. Den set ut som en liten gran i form. Den stod utonhus fast under tak.

Det jag undrar är tror ni att den klarar av att vara i trädgårdslandet under vintern? Jag har hört både det ena och det andra om det och vet inta vad jag ska tro på.

Är det så att den klarar sig om man täcker den med säckväv eller något liknande eller måste vi gräva upp den och ta in den?

Tacksam för råd om detta!
Alexander-VG-zon3
i milda områden av sverige ( typ zon 0-1(2)) går det ha rosmarin på friland i ett varmt och skyddat läge i väldräneradjord. oftast klarar den vintern där utan skydd och kan bli en fin buske och blomma och ge skörd.

bor man i kallare områden eller bor norrut från zon 2 till zon 3 så kan man klarar sin rosmarin planta på friland i ett skyddat och varmt läge och väldräneradjord och om man ger den vinterskydd (säckväv räcker inte) utan flera lager med någon tjockare väv exempel grön vinterväv. till vår/vintern är det bra att skydda den mot solen.

bor man kallare än zon 2-3 så bör man ta in sin rosmarin planta och förvara inne frostfritt och ljust. i zon 4 (även med skydd) kan den ha svårt att klarar sig på friland åretrunt. plantera ut den i marken till sommaren (eller under den frostfria perioden) funkar i hela sverige. likaså att odla den i kruka funkar i hela sverige såklart.

Snowbird
Bor på Värmdö i Stockholm men jag vet inte vilken zon det är...
Alexander-VG-zon3
vet inte säkert vilken zon det är där, men där ute i skärgården är det väl lite mildare så kanske en mild zon 2 eller om det är zon 1, Stockholm ligger ju i zon 2 och där kan man nog finna zon 1 och 3 också.

vill du så kan du ju testa och ev skydda den. det kan gå. annars så tar du in den.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon