Snel_hest
Genomför i så fall vår korta undersökning bestående av 8 frågor om internetanvändande på den här länken:
http://spreadsheets.google.com/viewform?fo...6UlBjZXJDN3c6MA
tummenupp.gif

Vi läser en kurs på dsv-institutionen på SU där vi ska göra ett arbete om internetanvändning. Det är viktigt att vi får in svar ifrån alla ålderskategorier för att vår undersökning ska bli representativ för Sveriges befolkning. Jag vet att det finns väldigt blandat med folk på det här forumet och därför ber jag nu om din hjälp.

Undersökning är helt anonym och tar max 5 minuter, troligtvis mindre.
Tack för din hjälp! smiley_small_hug.gif

PS! Sprid gärna till din släkt och vänner.
Kortare länk till undersökningen: http://tinyurl.com/internet-enkat
KURT
Har ni inte lärt er att man inte bör lägga ut anonyma internetsidor utan kontaktinformation?
Piccante
gillar frågan "har du använt internet?" på ett webformulär laugh.gif
Amaryllis
CITAT (Markus_H @ 07-10-2009, 15:04) *

rotfl.gif
Gudrun i Göteborg
rotfl.gif

Hur tror du att undersökningen skall bli representativ för Sveriges befolkning genom att gå ut till medlemmar i Odla????? För du menar väl ändå inte att den är representativ om bara åldersfördelningen är det?

Vad står dsv för?
Snel_hest
CITAT (KURT @ 07-10-2009, 14:40) *
Har ni inte lärt er att man inte bör lägga ut anonyma internetsidor utan kontaktinformation?

Det går bra att kontakta mig här, eller vad menar du?
Ralf

Som undersökningen som innehöll frågan "Brukar du svara på WEB-enkäter?"
Snel_hest

Det låter konstigt att man ställer en sådan fråga i ett webbformulär, men den finns där i syfte att sortera ut mindre seriösa personer som har svarat. smile.gif
ängsvädd
Felskrivet
Snel_hest
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 07-10-2009, 15:57) *
rotfl.gif

Hur tror du att undersökningen skall bli representativ för Sveriges befolkning genom att gå ut till medlemmar i Odla????? För du menar väl ändå inte att den är representativ om bara åldersfördelningen är det?

Vad står dsv för?

Folk på odla.nu är minst lika representativa för Sveriges befolkning som alla andra. Givetvis genomför vi enkäten även på andra håll och även i pappersform. Att bara fråga personer som är, säg 20 - 30 år, representerar inte Sveriges befolkning lika bra som om vi täcker in fler åldrar. Sen finns det självklart många andra variabler som man kan ta hänsyn till.

dsv står för Institutionen för data- och systemvetenskap, dsv.su.se.
skogstroll
jag ska göra det när jag är hemma och har möjlighet! smile.gif
Snel_hest
CITAT (ängsvädd @ 07-10-2009, 16:12) *
Det kan inte dölja sig en trojan - trojansk häst - bakom länken? snel hest - snäll häst?

Klurigt! smile.gif Enkäten ligger dock på googles egna "enkätsystem" vilket du kan se på adressen.

Tack till alla som har svarat hittills!
thanks.gif
Gudrun i Göteborg
CITAT (Snel_hest @ 07-10-2009, 16:35) *
Folk på odla.nu är minst lika representativa för Sveriges befolkning som alla andra.
Det tror inte jag. Odlaiter är personer som är intresserade av växter mm. Dessutom är de användare av internet.

CITAT (Snel_hest @ 07-10-2009, 16:35) *
Givetvis genomför vi enkäten även på andra håll och även i pappersform. Att bara fråga personer som är, säg 20 - 30 år, representerar inte Sveriges befolkning lika bra som om vi täcker in fler åldrar. Sen finns det självklart många andra variabler som man kan ta hänsyn till.
Jo, det är just det där sista, dvs "andra variabler" yes.gif

Jag stöter allt oftare på den här typen av trådar (studenter som vill ha hjälp att besvara en enkät) på andra siter. Varje gång funderar jag över vad deras handledare har gett för råd och vad handledaren har för kunskap om "representativitet", "urval", mm. För har handledaren ingen kunskap så kan jag ju inte räkna med att studenten har det.

Detta som en förklaring till att jag är grinig.
Nauti
Tror snarare att den frågan uppmuntrar folk till att vara oseriösa tongue.gif
Rose
Ja kära nån då....

Lycka till med enkäten och studierna. smile.gif För många år sedan gjorde jag själv en enkätundersökning då det ingick i mina statistikstudier. Det var mycket jobb att ta fram och senare att sammanställa.
Solstorm
När man börjar plugga statistik och forskningsmetod så är det första man får lära sig hur man gör ett korrekt statistiskt urval. Om inte urvalet är korrekt så kommer undersökningen att sakna vetenskapligt värde.

Den här undersökningen är bara representativ för vad odlaiter som har lust att svara tycker. Det går inte att dra någa andra slutsatser av det.
Snel_hest
CITAT (Solstorm @ 07-10-2009, 19:46) *
När man börjar plugga statistik och forskningsmetod så är det första man får lära sig hur man gör ett korrekt statistiskt urval. Om inte urvalet är korrekt så kommer undersökningen att sakna vetenskapligt värde.

Den här undersökningen är bara representativ för vad odlaiter som har lust att svara tycker. Det går inte att dra någa andra slutsatser av det.

Korrekt! Om nu urvalet endast hade bestått av personer ifrån odla.nu, vilket den i det här fallet inte gör.

CITAT (Rose @ 07-10-2009, 17:29) *
Ja kära nån då....

Lycka till med enkäten och studierna. smile.gif För många år sedan gjorde jag själv en enkätundersökning då det ingick i mina statistikstudier. Det var mycket jobb att ta fram och senare att sammanställa.

Tack! smile.gif
Solstorm
Vilka andra grupper kommer att tillfrågas?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon