Full version: barrväxter
UNL
Hej!

På varsin sida om vår entré har vi byggt stora blom-/odlingslådor där vi i sommar haft blommor, både höga och låga.
Tanken är att dessa lådor ska få prydas av växter som passar säsong. Dock borde vi nog ha något som får finnas där jämt.
Tanken har gått till någon barrväxt.
Vi bor i zon 6, vid Storsjön.
Vi har tänkt tuja, Cypress eller liknande och sedan sätta tulpaner runt för våren och sedan sommarblommor.
Dock har jag två funderingar kring detta.
Jag har haft Tujor i korgar ute förr och de tålde inte vårvintersolen så bra och blev bruna och fula. Hur skyddar man från det? Täcka över?
Vi vill inte att dessa växter växer och växer. Blir de mer än 1,5 meter höga når de upp ovanför räcket till farstukvisten och det blir inte bra.
Kan man klippa och trimma dem eller bör de få växa fritt, som de vill?

Har ni tips?

/Ulrica
Gåsis
I Brunflo utanför statoil har man ju i många år haft något litet träd i cementringar med sommarblommor runt. Tyvärr vet jag inte vad det är för sort men kanske finns det någon att fråga om du stjäl ett blad. Det är ett litet träd med hängande krona, ca 150 cm högt och det verkar klara vårt klimat.

/Åsa

Inte nog med att jag stavar illa, jag glömde säga att det inte är en barrväxt heller. Nyvaken...
Bassam
Hej
Barrväxter finns många sorter , man kan gå till trädgård affären och fråga efter de som är mindre än 1,5 meter och klara sol , man behöver att skydde dom från vårvinter första 3år av plantering också man behöver vattna dom bra under höst tiden , man ska inte göra mycket beskärning man behöver ta bort skadad och dåliga delar under sommar tiden.

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon