jenniepennie
07-10-2009, 15:46
Jag har aldrig använt torvbriketter, men har nu fått en tillsammans med en stickling. Svällde upp den i ett glas med vatten, men är fortfarande tveksam till om jag ska använda den.
Vad tycker ni andra?
edit: Det är en pelargonstickling. Mårbacka tulpan.
skogstroll
07-10-2009, 15:47
mnja... jag är både för och mot. Det gick bra tycker jag att få upp ett litet spirande skott men sen behövde den snabbt ny jord och kruka
jenniepennie
07-10-2009, 16:32
Ok. Min känsla är att jag aldrig kommer använda några torvbriketter.
Vad finns det för argument för dem?
Av egna och andras erfarenheter så skulle jag inte vilja påstå att de är särskilt bra. I hydro är de alldeles hopplösa, faller isär och täpper igen utlopp och liknande. Att rota sticklingar i är de heller inte särskilt bra till. Där skulle jag rekommendera root riots, rockwoolkuber eller sphagnum.
Jan Lindgren
08-10-2009, 16:44
Hej!
Jag använder inte torvbriketter för det är för dyrt men är det jiffy du menar så används de i mycket stor skala i kommersiella odlingar. Jag har sett tusentals sticklingar som rotat sig perfekt i jiffy.
MVH
Jan Lindgren
smuleborg
08-10-2009, 17:49
Har aldrig använt torvbriketter, inbillar mig att det krävs snabb omskolning. Vi använder Rootrainers och diverse egna "lösningar".
Till en pellisstickling skulle jag använda en rätt liten plastkruka, fylla den med såjord (eller motsvarande).
ingrid fuxwall
08-10-2009, 19:03
Har försökt använda men har aldrig lyckats, har nog varit för snål med vattnet
varghem
09-10-2009, 08:30
Har använt jiffi pots och misslyckats totalt.
smuleborg: finns roottrainers att köpa i Sverige?
Letade lite på nätet och dom ser intressanta ut.
Jag testade att så några Hibiskusar i torvbriketter och andra i småkrukor med jord.
Dom jag sådde i torvbriketterna är dom som hittills hållt sig finast och blivit fina små stadiga plantor, det var även dom som grodde snabbast.
Men som sagt dom behöver mycket vatten och naturligtvis behöver man ju plantera om dom när man ser att det är dags.
Jag köpte mina på en vanlig handelsträdgård i en omärkt plastpåse så jag har ingen aning om vad för sort det var.
Ålgryte
09-10-2009, 16:20
Jag har sett att Impecta säljer roottrainers.
Fungerar de bra även för odling av enstaka pellisar?
Meriona
09-10-2009, 18:00
Torvbriketter är nog hur bra eller dåligt som det passar en. Jag har försökt rota pellisar i torvbriketter men de ruttnar vareviga gång, i såjord funkar det mycket bättre. Men det är lika många som tycker torvbriketter är det enda alternativet, för att de alltid lyckas, så det beror nog på hur du är som person. Prova dig fram vet jag!
jenniepennie
10-10-2009, 21:26
Ok. Roligt att höra många olika åsikter och erfarenheter
Jag köpte torvbriketter när jag tröttnade på att en av 20 pelargonsticklingar blev svarta och ruttnade. Med torvbriketterna har jag lyckats med de flesta faktiskt! Köper dem för 1 kr styck, helt överkomligt o mycket praktiskt. När jag börjar se rötterna på utsidan briketten planterar jag bara ner i kruka, sedan har de växt vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.