Silur
Hej!

Är det någon som vet vilket av dessa träd: Prunus Padus Colorata eller Prunus cerasifera Nigra (Blodplommon) som har mest blad, kan ge mest insynskydd?

Tack....
Nauti
Jag har bara sett dem växa fritt som träd så som insynsskydd vet jag inte riktigt, men jag skulle gissa på P. cerasifera. Den vore ett givet val för min del av de två eftersom jag gillar att odla saker som man får ut någonting ätbart av tongue.gif
Jan Lindgren
Hej!
Jag har ingen aning om insynsskydd men P. cersifera vet jag lite om. Hollywood, Spidola och Trailblazer ger nog större frukter än Nigra. Jag håller med Nauti om att det är kul att skörda något ätbart. Även hägg har ätbara bär.
MVH
Jan Lindgren
Davidia
Prunus padus 'Colorata' som ett friväxande träd blir ganska brett, i alla fall i jämförelse med höjden. Höjd : 6-9 m, bredd:4-6 m. Den får en jämn äggrund krona, som blir mer oregelbunden och lite hängande med tiden. Jag gillar de rosa blommorna mot det röda lövverket speciellt!

Prunus cerasifera 'Nigra' blir i höjden 5-7 m, bredd: 3-6 meter. De jag har sett har varit nästan vasformiga till växtsättet, men det har varit i äldre planteringar där det nästan har konkurrerats ut. Även detta träd har rosa blommor mot mörkt röda blad, mycket mörkare bladverk än häggen.

Jag hade nog valt häggen som insynsskydd, eftersom den har en bredare krona. Men under förutsättninga att trädet i sin helhet får plats, naturligtvis. Inget av träden är u vintergröna, så det är ju ett insynsskydd som bara gäller den gröna säsongen, naturligtvis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon