Full version: Akvariefisk -Platy
Chamomille
Jag har tagit in alla fiskar från kollot (ett badkar på verandan). Idag när jag var ute och tittade fick jag se en liten filur som försökte gömma sig i mojset på botten. Där var en liten platyunge wub.gif Herrejösses! Vilken liten kämpe, vattnet var 10 grader varmt sad.gif Hur i jösses har h.n klarat sig?
Nu simmar h.n hos sina kompisar i akvariet smile.gif
Nauti
CITAT (Chamomille @ 07-10-2009, 19:55) *
Jag har tagit in alla fiskar från kollot (ett badkar på verandan). Idag när jag var ute och tittade fick jag se en liten filur som försökte gömma sig i mojset på botten. Där var en liten platyunge wub.gif Herrejösses! Vilken liten kämpe, vattnet var 10 grader varmt sad.gif Hur i jösses har h.n klarat sig?
Nu simmar h.n hos sina kompisar i akvariet smile.gif
Släppte du bara i den direkt i akvariet? Det kan vara farligt att flytta dem mellan två olika miljöer på det viset, även om det är från en sämre till en bättre miljö. Men om den mår bra nu så är det nog ingenting att oroa sig över. Men bara så att du vet om du nu inte visste det redan.
Chamomille
CITAT (Nauti @ 07-10-2009, 20:00) *
Släppte du bara i den direkt i akvariet? Det kan vara farligt att flytta dem mellan två olika miljöer på det viset, även om det är från en sämre till en bättre miljö. Men om den mår bra nu så är det nog ingenting att oroa sig över. Men bara så att du vet om du nu inte visste det redan.

Nämen. Det är väl klart att jag inte gjorde!

Då hade den verkligen inte simmat runt och varit glad just nu.

Det kanske inte är så klart föresten.. Fast jag tyckte det... smile.gif
Gossen Ruda
Fiskar klarar normalt mycket kallare än vad dom brukar vara vana vid, åtminstone för kortare perioder men även längre kan gå bra. Detta bl.a. eftersom dom inte behöver lägga energi på att hålla uppe kroppsvärmen, dom håller ju den omgivande tempen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2009, 20:48) *
Fiskar klarar normalt mycket kallare än vad dom brukar vara vana vid, åtminstone för kortare perioder men även längre kan gå bra. Detta bl.a. eftersom dom inte behöver lägga energi på att hålla uppe kroppsvärmen, dom håller ju den omgivande tempen.

fast det är nog skillnad att långsamt få en kallare temp till att snabbt sjunka till kallt, en del är känsliga. annars har jag haft fiskar som klarat snabba temperatur fall. exempel makropod och kardinalkfisk.
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2009, 20:48) *

Hmm. Tror jag förstår wacko.gif ... Fast en fisk som vill ha ca 15 grader varmare trodde jag skulle ha kolat vippen för länge sen i 10 grader.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Chamomille @ 07-10-2009, 20:53) *
Hmm. Tror jag förstår wacko.gif ... Fast en fisk som vill ha ca 15 grader varmare trodde jag skulle ha kolat vippen för länge sen i 10 grader.

det beror ju på vilken fisk du har, en del tål att det sjunker snabbt till +10c andra tål inte. det som det står i akvarieböcker är oftast vilken temp fisken ''trivs'' i men om det sänks långsamt kan dom tåla ner till +12c +10c. men en del kan ju bli sjuka av det exempel fick min makropod dåligt immun försvar när det blev för kallt som följd fick den svamp på fenorna. när den senare avhärdes och kom in så läkte dte fint och den friksande till. plus så är det ju fara om man matar dom när det är varmt och om det seda sjunker snabbt så kan det ruttna i tarmen av att fisken inte smälter maten i lågtemp.

Chamomille
Jag tror jag skrev Platy i rubriken, för det är det. Den har ju varit ute i kyla i ca 1 vecka. Dessutom var det ju frost igår natt. Vill inte ens tänka på hur kallt det måste ha varit. Jag är glad att den lever iaf.
Alexander-VG-zon3
mitt svar nu var ju allmänt om akvariefiskar och inte om platy. men man bör nog ta det försiktigt när man tar ut och in dom.
Chamomille
CITAT (flaxss @ 07-10-2009, 21:34) *
mitt svar nu var ju allmänt om akvariefiskar och inte om platy. men man bör nog ta det försiktigt när man tar ut och in dom.

Jaså unsure.gif Jag satte den stackaren i bastun en stund, sen kastade jag ner den i akvariet.
Wilmer
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon