Full version: Vakta kor!
Solstorm
För ett tag sedan var det en bonde på tv som sade att han ville ha korna inne alltid, dvs de skulle aldrig få gå ut någon gång. Jag bestämde mig för att aldrig köpa något som kommer från den mannen och jag ska aldrig köpa något från det mejeri som tar emot mjölk från kor som aldrig får gå ut.

Men hur ska jag få veta om detta händer? Jag ber därför alla om hjälp. Om någon får veta att ett mejeri tar emot mjölk från kor som aldrig får gå ut så hoppas jag att ni berättar det i den här tråden så kanske fler är med och bojkottar. Är ni med på det?

Detta är KONSUMENTMAKT
MariaS
Då kan du skippa mjölken helt! Idag är det nog kanske en av tio mjölkbönder som låter korna gå ut.
Solstorm
w00t.gif Men jösses! Är det sant?
Finns det inte något mejeri som bara har kor som får gå ut?

Jag blir helt chockad nu. Varför tog de upp det som en nyhet på tv då? g.gif
MariaS
Inte en aning! Men det är den skrala verkligheten!
Solstorm
-cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif Jag vill leva vid sidan av verkligheten, inte mitt i den. sad.gif
flouee
Får de flesta inte gå ut ens på sommaren? ohmy.gif
Aqvakul
Jag vet att det finns ekogårdar t.ex. i Långaröd, Eslöv som bedriver mjölkproduktion med hjälp av betesdrift och mjölkrobotar.
MariaS
CITAT (flouee @ 08-10-2009, 09:02) *
Får de flesta inte gå ut ens på sommaren? ohmy.gif

Tänk efter... Hur många kor brukar du se när du är ute och åker på sommaren? Sen kan du fundera på hur många bautastora ladugårdar du ser på samma resa....
Wilmer
Bra initiativ! Jag vill också se glada kor! Jag bor faktiskt bredvid en mjölkbonde som har djuren ute HEDER åt honom! Men som Maria påpekade.... Hur måga kor ser du ute i dag? Förutom köttdjuren då.

Kan inte låta bli - KO nsument makt. whistling.gif

vårglädje.jpg
skogstroll
önskar jag hade en egen ko unsure.gif
Red Top
Alla svenska kor ska gå ute och beta på sommaren.

Djurskyddslagen säger att alla nötdjur som är över sex månader ska ut på bete. Mjölkkor ska ha två till fyra månaders sammanhängande betesperiod, beroende på var i Sverige gården finns.

Det finns mjölkbönder, som vill få bort den lagen. Det var det nyhetsinslagen handlade om.

Se här: Stoppa frigående kor!

Som tur är vill inte alla bönder låsa in sina kor i ladugården. Här är ett fint exempel: Östgöta mjölk
Källtorpet L&T
CITAT (MariaS @ 07-10-2009, 23:47) *
Då kan du skippa mjölken helt! Idag är det nog kanske en av tio mjölkbönder som låter korna gå ut.

nu får du väl ändå ta och ge dig..
möjligen att det är det omvända..
att en av tio inte släpper ut korna..

CITAT (MariaS @ 08-10-2009, 10:03) *
Tänk efter... Hur många kor brukar du se när du är ute och åker på sommaren? Sen kan du fundera på hur många bautastora ladugårdar du ser på samma resa....

bara för att man ser en "bautastor" lagård behöver väl inte det innebära att det finns mjölkkor på den gården, eller..?

det finns en sak som retar mig fruktansvärt och det är lösa antanganden från folk som "vet" hur det är..
bristen på kunskap hos "vanligt folk" om hur lantbruket bedrivs i det här landet är åt helvete..
tyvärr så lyckas ju inte LRF med sina försök till upplysning..

MariaS
CITAT (Källtorpet L&T @ 08-10-2009, 10:46) *
bara för att man ser en "bautastor" lagård behöver väl inte det innebära att det finns mjölkkor på den gården, eller..?

det finns en sak som retar mig fruktansvärt och det är lösa antanganden från folk som "vet" hur det är..
bristen på kunskap hos "vanligt folk" om hur lantbruket bedrivs i det här landet är åt helvete..

Jag bor mitt i ett sånt kodistrikt och jag lovar dig, här ser du inte en ko på många många mil, fast jag köper mjölken 2km bort! VArende betesmark som finns häromkring beträds ENBART av hästar!
skogstroll
hur det än är skulle i alla fall jag köpa mjölk mer om jag visste var den kom ifrån. Tror inte den där "massproduktionen" lönar sig i längden särskilt inte när folk vet ordentligt hur det går till.
Aqvakul
Jag tror att mjölkböndernas ovilja att släppa ut djuren är att man är rädd för att tappa kontrollen över sin verksamhet. Dåliga magar och andra infektioner sprider sig snabbt och skapar problem med mjölken. Det känns "säkrare" att ha djuren inne och utfodra dem med kontrollerat foder. Djurbönder bryr sig om sina djur, men lever också i en krass verklighet där stora ekonomiska värden står på spel. Jag anser absolut att korna ska få gå ute på bete, men även om denna rätt begränsas så har de det redan mycket bättre än de allra flesta grisar och fjäderfän.
Chamomille

Men om du vet, så berätta då för guds skull!
Källtorpet L&T
CITAT (Aqvakul @ 08-10-2009, 11:00) *
Jag tror att mjölkböndernas ovilja att släppa ut djuren är att man är rädd för att tappa kontrollen över sin verksamhet. Dåliga magar och andra infektioner sprider sig snabbt och skapar problem med mjölken. Det känns "säkrare" att ha djuren inne och utfodra dem med kontrollerat foder. Djurbönder bryr sig om sina djur, men lever också i en krass verklighet där stora ekonomiska värden står på spel. Jag anser absolut att korna ska få gå ute på bete, men även om denna rätt begränsas så har de det redan mycket bättre än de allra flesta grisar och fjäderfä.

exakt, det finns ingen mjölkbonde som har råd att missköta sina djur, det är ju dom som ser till att bonden får sin försörjning..
en bekant till mig har idag 130 kor som mjölkas av 2 robotar, korna går och blir mjölkade när dom känner för det, hans kor "vill" inte gå ut på bete, dörrarna står öppna i stort sett hela sommaren och korna går inte ut..
något som jag däremot anser är vansinnigt är att dagens djurskyddslag grundar sig på hur det var på 80-talet, då var det sällsynt med lösdrifter och det fanns definitivt inte dom system som används idag men robotmjölkning osv..

sen anser jag att det är mer djurplågeri att tvinga ut korna på bete en solig dag på högsommaren än att låta dom stanna kvar i skuggan i lagården..

CITAT (Chamomille @ 08-10-2009, 11:01) *
Men om du vet, så berätta då för guds skull!

jag anser mig inte vara expert men jag är uppväxt med mjölkproduktion och har jobbat inom näringen i att 10-tal år..
jag ska svara efter den förmåga jag har, fråga på..
Elisabeth-Västkustkolonisten

Jag håller med dig. Alla kan och vet allt.

Har en ekologiskt odlande mjölkbonde inom familjen. Hon gör nästan allt arbete på gården själv. Och när hon har mjölkat så skall hon ut med korna, ensam...... Men det värsta är att det finns några villor på vägen till ängen som ställer till ett helvete när korna går förbi.

Elisabeth
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 08-10-2009, 10:29) *
Bra initiativ! Jag vill också se glada kor! Jag bor faktiskt bredvid en mjölkbonde som har djuren ute HEDER åt honom! Men som Maria påpekade.... Hur måga kor ser du ute i dag? Förutom köttdjuren då.

Kan inte låta bli - KO nsument makt. whistling.gif

vårglädje.jpg

giggle.gif Solly.. Har lätt till skratt. Köper du mjölk av bonden Wilmer?
Red Top
"De allra flesta av Sveriges 6 800 mjölkbönder anser också att korna mår bra av utevistelsen. De har starkt stöd av flera vetenskapliga undersökningar. Svenska mjölkkor är också bland de friskaste i världen.

Det öppna landskapet, de betade ängarna och den ökade biologiska mångfalden är dessutom starka argument som på senare tid fått allt större tyngd inte minst mot dem som anser nötkreatur vara miljöbovar på grund av idisslarnas naturliga utsläpp av växthusgaser.

De allra flesta svenska mjölkbönder och samtliga mejeriföretag i landet står därför bakom lagens krav att mjölkkorna ska få gå ute under sommartid och beta.

Svensk Mjölk antog också den 14 februari i år en tydlig position i frågan:

"Bete bidrar till bra djurvälfärd och till den goda bilden av svensk mjölkproduktion. Regler och tillämpningar för bete ska ha djuren i fokus och möjliggöra ett modernt och flexibelt mjölkföretagande."

I stora besättningar och där man har mjölkningsrobot kan det vara krångligt att lösa betesdriften rent praktiskt. Vår utgångspunkt är att även kor i moderna stallar ska kunna fortsätta att gå på bete. LRF, Svenskt Sigill och Svensk Mjölk satsar därför resurser på bland annat betescoacher för att ta fram smarta lösningar för de mjölkbönder som kan ha tekniska problem att lösa beteskravet på ett enkelt sätt.
"

Citatet saxat härfrån:

Debattartikel i ATL(Lantbrukets affärstidning)
Solstorm
CITAT (Red Top @ 08-10-2009, 10:40) *
Alla svenska kor ska gå ute och beta på sommaren.

Djurskyddslagen säger att alla nötdjur som är över sex månader ska ut på bete. Mjölkkor ska ha två till fyra månaders sammanhängande betesperiod, beroende på var i Sverige gården finns.

Det finns mjölkbönder, som vill få bort den lagen. Det var det nyhetsinslagen handlade om.

Se här: Stoppa frigående kor!

Som tur är vill inte alla bönder låsa in sina kor i ladugården. Här är ett fint exempel: Östgöta mjölk

Det var så jag uppfattade läget efter inslaget i tv. Vad kan vi göra? Jag känner inga mjölkbönder och jag förstår om människor tycker att det är svårt att anmäla sina grannar. Men det är ett lagbrott att inte släppa ut korna på sommaren och ska naturligtvis polisanmälas. (jämförelse: Det är så många som misshandlar människor trots att det är förbjudet så vi kan lika gärna ändra på lagen och tillåta misshandel)

Vi har ju djurskyddsinspektörer i våra kommuner. NU UPPMANAR JAG ALLA SOM ÄR EMOT LAGBROTTET ATT INTE SLÄPPA UT KORNA PÅ SOMMAREN ATT MAILA TILL DJURSYDDSINSPEKTÖREN I ER KOMMUN. Ställ dessa enkla frågor:

"Finns det några bönder i xx kommun som inte släpper ut sina kor på sommaren?
Om det finns det, har du polisanmält lagbrottet?
Svar önskas med diarienummer.

MVH xxx xxx"
Grå
Det blir godare mjölk från kor som får gå ute, men jag skulle inte vilja vara ko vid den här och den kommande årstiden. Deras skinn är ju inte anpassad för vårt klimat.

Red. Typo
LasseB
CITAT (MariaS @ 08-10-2009, 10:03) *

Bra MariaS du har haft ögonen med dig
Ser man nötdjur ute nu så är det köttdjur

Tack också för nyheten om Östgötamjölk köper den visserligen men i första hand för att den
är närproducerad tyckte att 2:- mer /liter började bli lite mycket men helt plötsligt är det inte så stor extrakostnad
Solstorm
CITAT (Red Top @ 08-10-2009, 11:24) *
Vår utgångspunkt är att även kor i moderna stallar ska kunna fortsätta att gå på bete. LRF, Svenskt Sigill och Svensk Mjölk satsar därför resurser på bland annat betescoacher för att ta fram smarta lösningar för de mjölkbönder som kan ha tekniska problem att lösa beteskravet på ett enkelt sätt. [/i][/size]"

Citatet saxat härfrån:

Debattartikel i ATL(Lantbrukets affärstidning)

Nu blir jag riktigt arg devil.gif Om de skaffar fler kor än de har betesmark till eller klarar att sköta så är det likväl ett lagbrott. Tekniska problem? De har gapat över mer än de klarar av! Djurförbud är vad de ska ha devil.gif
Wilmer
Bondeförsvar: Vi måste givetvis vara beredda att betala för mjölken!!! Att gapa över en krona här och där är inte försvarbart, de måste löna sig utan att jobba dygnetrunt som många bönder gör för att få det att gå ihop.

Jag köper inte lokal mjölk av bonden, det är väl inte ens lagligt om jag minns rätt. OBS, bilden är tagen på en annan gård än grannens från ko-släpp på en gård i Mellerud.
Solstorm
Men inte har bönderna rätt att sätta ultimatum. De kan ju inte välja att avstå från att följa lagen om de inte får bättre betalt. De ska naturligtvis polisanmälas om de inte följer lagen.
Om de anser att priset är för lågt så är det ju en överetablerng. För några år sedan så var det ju många bönder som ställde om från mjölkkor till köttproduktion. De fick bättre betalt och för konsumenterna märktes det på hur mycket dyrare det blev att köpa ost.

Finns det några mejerier där all mjölk kommer från kor som fått gå ute på sommaren?
Red Top
CITAT (Källtorpet L&T @ 08-10-2009, 11:11) *
....................en bekant till mig har idag 130 kor som mjölkas av 2 robotar, korna går och blir mjölkade när dom känner för det, hans kor "vill" inte gå ut på bete, dörrarna står öppna i stort sett hela sommaren och korna går inte ut..

Solstorm,

Tar det här citatet från Källartorpet för att påvisa problemet.

Det handlar inte om att de har för lite betesmark. Det är helt enkelt svårt att få korna att gå ut. De är kanske av naturen lata, precis som vi. giggle.gif
Anma
CITAT (MariaS @ 08-10-2009, 10:50) *
Jag bor mitt i ett sånt kodistrikt och jag lovar dig, här ser du inte en ko på många många mil, fast jag köper mjölken 2km bort! VArende betesmark som finns häromkring beträds ENBART av hästar!

Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, men här är minst varannan hage kohage. Nu gapar de ju tomma då betessäsongen är slut, men det blir en ny vår.
*Stintan*
Jag blir riktigt irriterad när jag läser inläggen i den här tråden. De flesta verkar inte ha någon kunskap alls om detta utan slänger ur sig ogrundade påståenden. Ta reda på fakta innan ni förtalar en hel yrkeskår! Jag är övertygad om att ingen normal mjölkbonde vågar bryta mot lagen att inte låta korna gå ute på sommaren. Det kan finnas dom som av någon anledning har fått dispens. Jag ser massor av mjölkkor på bete när jag är ute och åker kanske för att jag gillar att åka på mindre vägar. Däremot ser man ibland att där det tidigare fanns små besättningar mjölkkor finns det idag istället köttdjur.

JO LasseB jag kan se skilland på köttdjur och mjölkkor.

Var har du MariaS fått dina siffror ifrån?

Solstorm vi har inga djurskyddsinspektörer i kommunerna. Dom finns hos Länsstyrelsen som från årsskiftet sköter sådana ärenden.
Myosotis
Några funderingar.
- Varför planterar man igen en massa beteshagar med gran så hotade fågelarter minskar ytterligare och fästingarna ökar? Om man nu struntar i den biologiska mångfalden borde man åtminstone tycka synd om alla människor vars livskvalité sjunker pga det här. Många hus blir sommarstugor eller får stå tomma och förfalla, för vem vill bo i en granplantering där det tidigare fanns sol och blommor och fjärilar?
- Varför verkar ingen bry sig om att kossorna står uppbundna på vintern? Utekossorna har det jättebra på sommaren, men att vara uppbunden måste ju uppenbarligen vara djurplågeri! Tänk om man skulle binda upp en hund så den bara hade plats att ligga ner eller resa sig upp i flera månader, vilket ramaskri det skulle bli! Varför anses kossor tycka om det? Sen när man släpper ut dem på våren blir de så glada så de gör roliga hopp och rusar runt, då tycker vi det är gulligt. Om det nu är så att de fryser så kunde de väl få gå fritt i stora byggnader med möjlighet till utevistelse när vädret tillåter? Är det kanske värre att binda upp dem efter flera månaders frihet än att alltid hålla dem inne, då kan de inte bli ledsna/rastlösa på samma sätt för att de inte känner till något annat?
- Tas alltid kalvarna ifrån mammorna hos mjölkkor? Visst är väl det grymt? Man får mera mjölk då är argumentet, och sen matar man kalvarna med smör! duh.gif Jag vet inte om det alltid är så eller bara när det finns ett överskott på smör/mjölk, någon som vet? Vad får kalvarna annars, vad kostar det?
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 08-10-2009, 15:52) *
Några funderingar.
- Varför planterar man igen en massa beteshagar med gran så hotade fågelarter minskar ytterligare och fästingarna ökar? Om man nu struntar i den biologiska mångfalden borde man åtminstone tycka synd om alla människor vars livskvalité sjunker pga det här. Många hus blir sommarstugor eller får stå tomma och förfalla, för vem vill bo i en granplantering där det tidigare fanns sol och blommor och fjärilar?
- Varför verkar ingen bry sig om att kossorna står uppbundna på vintern? Utekossorna har det jättebra på sommaren, men att vara uppbunden måste ju uppenbarligen vara djurplågeri! Tänk om man skulle binda upp en hund så den bara hade plats att ligga ner eller resa sig upp i flera månader, vilket ramaskri det skulle bli! Varför anses kossor tycka om det? Sen när man släpper ut dem på våren blir de så glada så de gör roliga hopp och rusar runt, då tycker vi det är gulligt. Om det nu är så att de fryser så kunde de väl få gå fritt i stora byggnader med möjlighet till utevistelse när vädret tillåter? Är det kanske värre att binda upp dem efter flera månaders frihet än att alltid hålla dem inne, då kan de inte bli ledsna/rastlösa på samma sätt för att de inte känner till något annat?
- Tas alltid kalvarna ifrån mammorna hos mjölkkor? Visst är väl det grymt? Man får mera mjölk då är argumentet, och sen matar man kalvarna med smör! duh.gif Jag vet inte om det alltid är så eller bara när det finns ett överskott på smör/mjölk, någon som vet? Vad får kalvarna annars, vad kostar det?

Många har gått över till lösdrift där korna kan gå ut om dom vill. Nej kalvaran tas inte alltid ifrån mammorna. Iallafall på vissa gårdar får kalvar gå med sina mödrar hage skild från övriga mjölkkor i flera veckor. Jag har aldrig sett en kalv matas med smör det låter konstigt. Småkalvar matas ju med råmjölken och senare mjölk tills dom kan äta annat foder. Mjölken från en nykalvad ko kan man ju inte skicka till mejeriet.
Gossen Ruda
Mjölkexperten tar till orda, jag kan med förbundna ögon känna skillnad på lättmjölk och mellanmjölk. rolleyes.gif

Ute eller inne, var är det bäst för korna? Ute har sina fördelar, korna tycks gilla det. Det finns dock ett par problem. Dels så trampar dom sönder en hel del bete, jag har sett uppgifter på 15 %. Sen skiter dom också. Där det hamnar en komocka växer det inget på något år, allt grönt bränns bort. Förr i tiden hade man komockklubbor, en träklump på en lång pinne. Man ställde den torkade mockan på kant och klämde till med klubban så mockan spreds i småbitar. Ej tillämpligt på blöta mockor, sånt gör man bara en gång.

Men rent biologiskt borde korna kunna gå inomhus hela året. Bara dom har plats att vandra omkring och träffa kompisar. Slipper regn och rusk och åska, många kor dödas av blixten, flugor, bromsar, fästingar mm. Fast uppbundna kor är en styggelse. Dom står där som biologiska robotar, föda in i en ände, resterna ur den andra och mjölk på mitten.

Observera att nötkreaturen är en nästan helt människoavlad "art". Man har utgått från ett vilt djur, visenten tror jag, och sen avlat på dom egenskaperna man vill ha. Tror knappast att dom skulle klara sig på egen hand, dom är nog för klumpiga. Möjligen där det är väldigt bra förutsättningar, knappast i Sverige iaf.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 08-10-2009, 16:06) *
Många har gått över till lösdrift där korna kan gå ut om dom vill. Nej kalvaran tas inte alltid ifrån mammorna. Iallafall på vissa gårdar får kalvar gå med sina mödrar hage skild från övriga mjölkkor i flera veckor. Jag har aldrig sett en kalv matas med smör det låter konstigt. Småkalvar matas ju med råmjölken och senare mjölk tills dom kan äta annat foder. Mjölken från en nykalvad ko kan man ju inte skicka till mejeriet.

Alla moderna stallar har idag lösdrift. Korna går där runt som dom vill.

Kalvarna tas i regel ifrån korna efter en vecka. Första mjölken (råmjölken måste ju kalvarna få) får dom alltid.

När man sedan kann skicka mjölken igen till mejeri så får kalven en mjölkersättning.

Att man inte har kalvarna gående med korna är för att mjölkbonden också behöver inkommst. Vad skall han leva ifrån om han/hon inte kn leverera mjölken?????? Bara den goda landluften räcker inte.

Att mata Kalvarna med smör??? Myosotis var har du denna saga ifrån?

Mjölkbänderna har det i dagens läge mycket svårt. Mjölkproserna har gått ner under några år nu.

Gården måste underhållas, maskinerna måste köpas. Var skall pengarna kommer ifrån? Om alla ni så har så många synpunkter på jordbruket, skulle köpa bra produkter och inte den billigaste mjölken så kanske hade det bönder också bättre

Ja jag har varit mjölkbonde under mina år som gift i tyskland och gården har nu gått vidare i familjen. Så jag är nog rätt så bra insatt i det hela. Men när man läser allt det här så undrar man i vilken drömvärld många lever i?????

Elisabeth
Aqvakul
CITAT (Källtorpet L&T @ 08-10-2009, 11:11) *
exakt, det finns ingen mjölkbonde som har råd att missköta sina djur, det är ju dom som ser till att bonden får sin försörjning..
en bekant till mig har idag 130 kor som mjölkas av 2 robotar, korna går och blir mjölkade när dom känner för det, hans kor "vill" inte gå ut på bete, dörrarna står öppna i stort sett hela sommaren och korna går inte ut..
något som jag däremot anser är vansinnigt är att dagens djurskyddslag grundar sig på hur det var på 80-talet, då var det sällsynt med lösdrifter och det fanns definitivt inte dom system som används idag men robotmjölkning osv..

sen anser jag att det är mer djurplågeri att tvinga ut korna på bete en solig dag på högsommaren än att låta dom stanna kvar i skuggan i lagården..
jag anser mig inte vara expert men jag är uppväxt med mjölkproduktion och har jobbat inom näringen i att 10-tal år..
jag ska svara efter den förmåga jag har, fråga på..

Det är min erfarenhet också..
Grå
CITAT (Gossen Ruda @ 08-10-2009, 16:27) *
Observera att nötkreaturen är en nästan helt människoavlad "art". Man har utgått från ett vilt djur, visenten tror jag, och sen avlat på dom egenskaperna man vill ha. Tror knappast att dom skulle klara sig på egen hand, dom är nog för klumpiga. Möjligen där det är väldigt bra förutsättningar, knappast i Sverige iaf.

Det märks att du inte har försökt jaga ikapp ett tiotal "klumpiga" biffkor som rusat ut till skogs... De kan springa hur långt som helst på hur kort tid som helst om de får rätt motivation.
Anma
Jag kan inget om att hålla mjölkkor, men den bondgård som jag åker förbi flera gånger i veckan under sommarhalvåret har start för sommarbete tidigare än de som annonserar om kosläpp som man kan gå och titta på.
Sen har de en mindre hagar där kalvarna går med sina mammor ett par tre veckor åtminstone varje sommar. Vet inte exakt hur länge, men mer än en vecka är det i varje fall. Sen är dessa kalvar tillsammans i en mindre gemensam hage resten av sommaren och växer till sig. Skulle tro att de har mellan 5-10 nya kalvar varje år.
Vet inte om denna bonde är extra mån om sina kor eller om detta är normalt förfarande.
*Stintan*
Jadå på många håll får kalvarna gå med sina mammor i flera veckor. Sen kan en ko ta hand om mer än en kalv så alla mammakor kanske inte stannar lika länge.
Meriona
Jag ser iallafall en hel del mjölkkor när jag är ute och susar med bilen, både SRB och SLB, så jag tror allt att de flesta mjölkkossorna får gå ut, om det inte är knottinvasion eller liknande, då mår de såklart bättre av att stå inne. Det kanske är lokalt det där med att en del bara ser köttdjur? unsure.gif
Källtorpet L&T
ett tragiskt inslag om den bistra verkligheten för mjölkbönderna..
http://svtplay.se/v/1721951/hon_tvingas_salja_sina_mjolkkor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon