Orkidétjuven
08-10-2009, 06:00
Samlade på mig ett gäng sticklingar idag från en trädfuschia.
Mina frön har iaf inte grott än trots att jag sådde dem i juli. Hur lång tid gror fuschiafrön normalt sett?
Hursomhelst. Sticklingarna växte ut från stammen och är inte förvedade ännu och jag bröt dem längst ner så pass att jag fick med lite mer vedartat skulle jag nog säga. Tror nog det skulle ev göra mer susen om det nu finns mer rotningshormon den ytan?
Nu sitter de i en liten påse med vatten så de inte skulle torka ut på min hemfärd. Så vad föreslår herrskapet?
Sättas direkt i jord som hålls lätt fuktig eller i vatten första tiden tills eventuella rötter? Liten påse över med vädring då och då? Vi bor väldigt svalt. Ljust men inte brännande sol antar jag.
Första gången jag provar ta egna sticklingar.
blomkronan
08-10-2009, 07:25
Det är "bara" att stoppa ner dom i jorden. Plocka bort lite blad 2-3 blad kvar och plantera dom djupt med flera noder i jorden Fuchia vill stå i mycket porös jord packa inte ihop jorden. Ta en pinne och stick ett håll först, innan du trycker ner dom. Sen har jag läst på flera ställen att sticklingar gillar att stå intill krukkanten. om du tar en genomskinlig plastmugg med hål i botten kan du se när rötterna kommer. När du planterar om dom sen se till att jorden är lös... packa inte ihop jorden och gärna utblandad med smålecakulor eller liknande.
Fröna... var dom färska när du sådde dom? (dom ska vara färska)
Orkidétjuven
08-10-2009, 11:33
Det låter bra det. Tack Blomkronan:)
Jadu, jag köpte ju fröna i trädgårdsbutiken här. Men man vet ju aldrig om de varit gamla eller inte. Allt annat har grott.
Kan varit jag som gjort fel med.
Orkidétjuven
10-10-2009, 04:28
Sådär. då håller vi tummarna.
Hur lång tid brukar det ta innan rötterna kommer med en vettig tempratur.
Behöver jag en påse över när jag bor så svalt och fuktigt som jag gör? Det är imma på insidan av rutan varje dag nu när tempraturen håller sig runt 16 C och det ligger små pölar av vatten på fnsterkarmen inne? Det borde de klara av utan påse va?
Ljust men inte direkt sol?
blomkronan
10-10-2009, 05:19
Jag skulle gissa att du inte behöver påse över, och det är ju bara skönt att slippa... en del av mina sticklingar har ruttnat

för jag glömt att vädra

Rötterna kommer ganska snabbt jag har aldrig tagit "tid" men ca två veckor tror jag det har tagit...
Orkidétjuven
11-10-2009, 00:34
Lite drygt 5 timmar efter jag satt ner dem i jorden har samtliga plantor vissnat och skrumpnat. De var fina så länge jag hade dem i vatten, men så fort de planterats så började de hänga efter en stund. och idag, nästa morgon så är det bara små skrumpna högar.
Planterat dem som förslagts, dessutom haft en hel del vatten på fat och i botten bara för att undvika chocken med att komma från att ha stå i vatten till att komma till jord, men jag antar att det inte funkade. Tycker det är lite konstigt , för det borde ju inte vara några konstigheter.
Kanske jag ska prova med att ha dem i vattnet istället tills rötter kommer?
Borde ju inte vara ngn större skillnad på trädfuscihor och vanliga fuschior.
blomkronan
11-10-2009, 08:21
Jo, dom vill ha mycket vattnet, men hade du vattnat jorden? den ska vara ordentligt blött när du sätter i sticklingarna sen ska jorden hållas ordentligt blöt fram till att rötterna kommer då kan man dra ner på vattningen.
Orkidétjuven
11-10-2009, 08:46
JO, jag hade krukorna med jord stående i plastlåder så de var vattenfylld aupp till hälften och sticklingarna var under vatten nivån. Men jag får nog prova igen..
Alexander-VG-zon3
11-10-2009, 10:54
jag lyckas alltid med att sätta dom i vatten först och sedan i jord.
ska du plantera dom i jord tror jag det är bättre med lite förvedade delar. har du klippt dom rätt ? dvs så att sticklingen slutar med en nod?. annars så kan dom ruttna lätt speciellt dom fuchsior som blir som träd.
Åsa, mälardalen zon 2
11-10-2009, 14:06
Det ska vara mycket lucker såjord till fuchsia som ej packas ihop (fuchsiarötter är mycket beroende av mycket syre), lätt fuktig jord (ej dyngsur den blir för syrefattig då är det lätt att allt ruttnar) och sedan en plastpåse runt det hela jag brukar stoppa ner hela krukan i påsen och knyta ihop i toppen.
+Sticklingarna bör tas på våren, under hösten/vintern är det mera mörkrött ljus äbn ljusrött ljus i ljusets våglängder och den kombinationen främjar EJ rotning eller groning, därför lyckas förökning oftast sämre under denna årstid.
Rotar man i vatten kan man beöva sätta plastpåse om sticklingarna sedan då man planterar dem i jord (även denna jord ska vara lucker och ej dyngsur + krukan ska vara liten), vattenrötter funkar ej i jord.
http://www2.dicom.se/fuchsias/propagatingswe.html
Alexander-VG-zon3
11-10-2009, 14:17
jag har nyss rotat tom west inne utan extra ljus nu i vattenglas, fått mängder med rötter (har inte hunnit plantera dom än).
dom återbildar inte rötter utan bildar nya ''jord''rötter från vattenrötter vilket tar sådär en vecka. så jord eller vatten för fuchsia kvittar. tycker dom örtartade är lättare i vatten och förvedade lättare i jord.
tar man höst sticklingar så är det bra med extra ljus (då kan man ha dom inne i rumstemp och låta dom vara gröna hela vintern), sedan är det väl vår nu på Nya zeeland ? så det blir ju rätt tid där om jag inte är helt ute och cyklar.
Orkidétjuven
11-10-2009, 20:42
Nu har det gått två dagar sedan ja planterade dem och de efter ngra timmar skrumpnade ihopp, men jag gav inte upp och jag lät dem sitta kvar. Nu tror jag faktiskt att de faktiskt klarar sig. Stjälkarna har lyckats räta upp sig lite, men bladen är skrumpna, men jag låter de stå ett tag till så får vi se. Jag tror de kan gå vägen trots allt.
Här är det ju vår som flaxss sa, så tiden är rätt.
Det är en ganska bra jord jag använder. Generellt så är jorden här annorlunda mot hemma. den är inte lika "jordig". Vilket är både bra och dåligt, beroend epå vad man planterar-
När man planterar direkt i jord för att skapa rötter, är det viktigt att inte ha för många blad på sticklingen. De bara leder bort vatten. Det räcker med ett par blad i toppen (så man ser vilken växt det är). Lucker och lätt jord med mycket luft i.
Jag är ganska säker på att trädfuchsior är precis samma fuchsior som vanliga, och att det är genom omsorgsfull trimning och beskärning som man skapar träd-formen. Det tar flera år innan stammen bildas. Iland kan de vara till och med ympade på stammen. För att det är många års jobb att skapa dessa träd-former, brukar de också vara dyra.
Rätta mig om jag har fel.
Alexander-VG-zon3
12-10-2009, 10:18
CITAT (RitRat @ 12-10-2009, 10:31)

När man planterar direkt i jord för att skapa rötter, är det viktigt att inte ha för många blad på sticklingen. De bara leder bort vatten. Det räcker med ett par blad i toppen (så man ser vilken växt det är). Lucker och lätt jord med mycket luft i.
Jag är ganska säker på att trädfuchsior är precis samma fuchsior som vanliga, och att det är genom omsorgsfull trimning och beskärning som man skapar träd-formen. Det tar flera år innan stammen bildas. Iland kan de vara till och med ympade på stammen. För att det är många års jobb att skapa dessa träd-former, brukar de också vara dyra.
Rätta mig om jag har fel.
fast fuchsia växer ganska snabbt och tar inte flera år för att bli vackert formade.
dock så dom träd artade fuchsiorna utvecklas saktare än våra vanliga hybrider som är snabbväxandes buskar. alltså det finns flera fuchsior som är träd(och busk/träd) och som blir som träd så det är ingen form man beskär fram. exempel på Fuchsia excorticata, Fuchsia arborescens och Fuchsia paniculata som kan nå 5 - till 10m i höjd.
http://davesgarden.com/guides/pf/go/84390/
Orkidétjuven
13-10-2009, 05:51
Det här är ju trädfuschia, Fuschia excorticata "Kotukutuku" som jag tar sticklingar av och i slutändan når de en höjd på ca 14 meter. Så den växer för egen takt och behöver ingen trimmning eller så. Tanken är ju att jag ska plantera ut sticklingarna i skogen när de är stora nog. De utgör med sin nektar föda åt många nektarätande fåglar precis innan häckning.
Jag kom över 5 st stickingar till idag och jag ska prova sätta dem i vatten istället, SÅ får jag se vilket som går bäst. Av de i jord har 6 st tagit sig av 8.
Orkidétjuven
10-01-2010, 23:05
Nu har vissa av sticklingarna fått rötter och jag har planterat dem i en lucker såjord blandat med lite spagnhum för ca 3 veckor sen och det lever fortfarande. de växer inget synligt, men de lever och är gröna

Nu har jag iof fått tillstånd att gräva upp små plantor som växer för nära pestdjurs fria staketet i reservatet, så nu sparar jag lite tid:P
Men det är alltid bra med fler sticklingar som blir plantor från olika individer.
Orkidétjuven
12-01-2010, 22:27
Har ett par nya sticklingar till nu. Ska prova med att stoppa den direkt i jorden denna gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.