Full version: Id-hjälp.
norea
[attachment=42937:IMG_0691.JPG]Har en buske som blev nedsågad till marken när vi köpte huset, därför han den inte blommat i sommar. har därför inte kunnat veta vad det var. Nu när hösten är här har en av stjälkarna fått tre blommor, så nu tänkte jag någon kanske kan hjälpa mig med vad det är för buske.

midas
Ser ut som en Prakttry.
norea
jag har googlat på prakttry och jag håller med. Det ser ut som rosenprakttry Korea. och inte alexandra som tydligen har röda blad, inte gröna som min. men vad är det för skillnad på rosenprakttry och trädgårdsprakttry?
Eva 33c
CITAT (norea @ 08-10-2009, 10:31) *
men vad är det för skillnad på rosenprakttry och trädgårdsprakttry?

Rosenprakttry är en egen art , weigela florida, som finns i lite olika namnsorter och underarter. Trädgårdsprakttry är ett samlingsnamn för olika weigela hybrider, alltså korsningar mellan olika arter i släktet.
norea
CITAT (Eva 33c @ 08-10-2009, 11:30) *
Rosenprakttry är en egen art , weigela florida, som finns i lite olika namnsorter och underarter. Trädgårdsprakttry är ett samlingsnamn för olika weigela hybrider, alltså korsningar mellan olika arter i släktet.

vet du vilket min är?
Eva 33c
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där. I min trädgård i zon 5 har jag inte hittat någon weigela överhuvudtaget som vill utvecklas eller ens överleva. Så min "namnkunskap" är endast en inläst kunskap. Det verkar ju också finnas massor av olika weigela-varianter. Sen tycker jag det är svårt att identifiera arter via en bild överhuvudtaget. Om ingen annan här kan ge dig bestämt besked, så är mitt tips att du håller utkik i din omgivning, och ser du någon som har en buske som din så frågar du efter sortnamn. Kolla på någon plantskola under säsongen också.
Monica B
Det kan vara vanskligt att bestämma sort på växter om dom inte har karakteristiska drag. Det finns flera olika röda Weigela och för en icke helt insatt person kan det vara vanskligt att säga om det är en Korea, Bristol Red, Ruby och allt vad det nu finns i rosa/rödblommande sorter. Som Eva säger så föreslår att också du frågar på närmaste plantskola, om du tar ett av bladen med dig tillsammans med en av blommorna så borde dom kunna hjälpa dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon