|
skogstroll
08-10-2009, 09:29
I helgen blir det antagligen svamptur i Haninge. Nån som vet vad man kan förvänta sig??
skogstroll
08-10-2009, 09:49
tack, jo jag har kollat det men Odla brukar ju vara en bra källa
Chamomille
08-10-2009, 10:09
Haninge? Parkera i Raksta och ta dina gummistövlar och gå. Finns massor av svamp
Meriona
08-10-2009, 20:13
Kul för er, för här verkar den vara i det närmaste som bortblåst. Det som varit en sån rasande bra inledning på hösten, sen har allt försvunnit, knappt ens en trattis. I söndags blev det 3 trattisar och 8 gula, helt jäkla meningslöst.
ingrid fuxwall
08-10-2009, 20:44
Inte alls slut på svamparna - har plockat en massa gula fina kantareller de sista två dagarna och har även börjat lägga in ställerna på min helt nya fina GPS. Allt det är ju bra men sen kommer frågan - Vad ska jag göra med all svampen som jag inte vill ha men som står på altanen i korgar.
Trattkantareller har jag inte plockat - tycker inte om dem men så gjorde jag en god sås så nu ska jag kanske ta på mig de ögonen när jag går ut nästa gång. Hunden har börjat markera, men än så länge bara de gula
Meriona
08-10-2009, 20:50
Nämen Ingrid har du lärt upp Xena till svamphund? Grattis! Trattisar har jag recept på en god soppa med creme fraiche och ädelost, den skulle du nog gilla, så börja plocka bara! Här har de torkat/frusit bort, de har svartnat och blivit små skrumpisar...blöööh!
skogstroll
09-10-2009, 06:43
CITAT (Chamomille @ 08-10-2009, 11:09)  Haninge? Parkera i Raksta och ta dina gummistövlar och gå. Finns massor av svamp  det ska jag göra, tack
skogstroll
10-10-2009, 15:44
mamma och jag var i haningeskogen idag vid Tyresta. Noll kantarell  jag fick nån liter kanske på sin höjd men annars var det ju helt tomt!!!! inga bortplockade, ruttna eller giftiga ens. I morgon blir det nog en lokal tur för de står säkert bakom huset haha
ingrid fuxwall
10-10-2009, 19:20
Fortsätter frosten så lär det bli dödsstöten för de gula kantarellerna
Meriona
10-10-2009, 19:24
Usch ja jag har redan gett upp. Förresten så heter väl vovven Hera, jag har vimsat ihop din schäfer med en annan.
Åsa, mälardalen zon 2
10-10-2009, 19:59
Förra helgen hittade jag en hel del kantareller, trattkantareller + svart trumpetsvamp (+lite gul trumpetsvamp)här i mälardalen, denna helg har jag inte varit i skogen det var ganska många minusgrader i morse så jag antar att hade de hunnit växa upp på en vecka så blev de nog frostskadade. Jag kanske testar nästa helg istället.
Anki på Öland
10-10-2009, 21:02
Min dotter som bor norr om Stockholm plockade idag en jättehög med stora gula kantareller - det var som att plocka tulpaner sa hon Anki
ingrid fuxwall
10-10-2009, 21:11
CITAT (Meriona @ 10-10-2009, 20:24)  Usch ja jag har redan gett upp. Förresten så heter väl vovven Hera, jag har vimsat ihop din schäfer med en annan.  Mitt hjärta, min schäfer heter helt rätt Xera och hon och jag har gått en kantarellsöks kurs men matte vimsade till det men hunden förstod tydligen och om hon vet att jag har köttbullar i fickan så visar hon mig svamp, om jag är snål med den Plockade en näve idag, bara på promenaden och dem plockade jag med vante på och la i frysen så att vi har något att träna med innan nästa gång det blir aktuellt. I år har det liksom inte varit någon mening med att använda sig av kantarellsöks hund - vi har snavat över svamparna
Meriona
10-10-2009, 21:31
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-10-2009, 22:11)  Mitt hjärta, min schäfer heter helt rätt Xera och hon och jag har gått en kantarellsöks kurs men matte vimsade till det men hunden förstod tydligen och om hon vet att jag har köttbullar i fickan så visar hon mig svamp, om jag är snål med den Plockade en näve idag, bara på promenaden och dem plockade jag med vante på och la i frysen så att vi har något att träna med innan nästa gång det blir aktuellt. I år har det liksom inte varit någon mening med att använda sig av kantarellsöks hund - vi har snavat över svamparna Nå halvrätt så skönt  Önskar man kunde hyra in er till hösten! Vi försökte lära upp vår fadderboxer till kantarellhund, han blev förvisso jätteduktig på att hitta dem, men blev så glad att han skuttade sönder dem och dreglade på resterna, det var bara att ge honom godis och gå hem med tom korg....
skogstroll
20-10-2009, 09:53
jag ska försöka ta en tur igen i helgen, har inte haft nån tur jag... hur länge står sig trattisarna tro?
ingrid fuxwall
20-10-2009, 20:58
Tror säkeret du kan plocka dem ända fram till jul om det inte blir för mycket snö.
Vi plockade ganska mycket gula frusna svampar i helgen - de styckfrystes och ska användas när vi ska träna kantarellsök fram på vårkanten.
smuleborg
21-10-2009, 20:21
Trattisar kan plockas in i december, om det inte blir alltför kallt eller snö (eller för torrt). Frysta trattisar ska dock tas om hand direkt.
Minns, för tre-fyra år sedan, det var brittsommar ända in i december. Vi plockade (gula) kantareller i mitten av december. 2009 är ett annat år.
Ursäkta en hundokunnig: Hur får man hunden att söka efter just kantarell? Låter man den först lukta på ngt som luktar kantarell (typ en kantarell eller en vante som nämns ovan)? Nästa fråga....hur gör man hästar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|