hjert
Jag undrar hur man gör när man höstsår, när var och hur? Måste det sås i kruka eller kan man göra det direkt på den plats där man vill ha det? Ska det hållas fuktigt fram till våren då eller hur funkar det?
Ja jag kan ingenting om höstsådd och behöver helt enkelt veta hur det går till confused.gif

Sen sådde jag lavendel från frön, ganska sent kommer inte ihåg men kanske i augusti eller om det var senare confused.gif men det har i alla fall kommit upp något litet grönt i alla fall, vad gör jag med det nu?
Det går väl inte o ställa ut nu när det är så kallt, ska jag behålla dem inne tills våren, eller ska jag ställa de i en källare där det inte blir riktigt lika kallt?
hjert
ingen som vet unsure.gif
akagebeck
Jag skulle så i krukor för att ha lite mer koll på plantorna, man vet exakt var de förväntas komma upp på våren och man blandar inte ihop det med ev ogräs som troligen lättare dyker upp om man sår direkt i en rabatt. Läste nyligen att man kan gräva ner krukorna i jorden nu på hösten men det har jag inte provat själv.

När jag höstsådde perenner för några år sen sådde jag i små plastkrukor som jag ställde tätt tillsammans i en sålåda, och ställde ut på balkongen under tak. Tror att det inte är så bra om det blir vattenfyllt så att jorden fryser om det blir minusgrader.. Sen lämnade jag allt där, och började kolla till lådan på våren så att den inte torkade ut helt eller blev vattenfylld.

Å så helt magiskt började det gro en vacker dag!! giggle.gif

Lycka till!

Anna
hjert
åh så enkelt, men då provar jag så som du gjorde smile.gif
Peztis
Jag har en inglasad altan, oisolerad, skulle det vara bra att ställa höstsådder där eller är det bättre att ställa ute i det fria och täcka med först lite fiberduk (så det inte kommer in annat) och sedan med löv?
Maggan H
Jag skulle välja ute-solen kan sticka till i uterummet och lura de stackarna annars, både under vintern men framför allt på våren när det börjar bli lite värme i den!
Peztis
Ja det har du rätt i, det kan bli hiskeligt varmt där!

Ska nog ta och fixa mina utesådder då, det bör jar bli dags känns det som.

Ska man ta så- eller plantjord?
Anki V
Ärligt talat så tror jag inte att det har någon större betydelse. Jag har sått i båda utan att märka någon större skillnad…… All näring fröet behöver för att gro och för den första tiden finns i fröet. Du kan så i sand/grus /papper och det gror.

Men ska jag vara ärlig så väljer jag högkvalitativ såjord som jag dessutom blandar ut med lite grus speciellt när det handlar om frön som kostar…..Varför chansa?

Grodden behöver ett ”luckert” material för att utvecklas efter grodd. Har du ingen såjord kan du blanda plantjord med fint grus eller perlit för att en bra struktur.

/Anki
Eva 33c
Jag skulle absolut välja såjord (gärna utblandad som Anki beskriver) när det gäller sådd av perenner.
Jag kom att disskutera omskolning avsådda perenner med en bekant. Och hon "klagade" över att de små plantorna hade så himla litet rotsystem vid omskolningen. Eftersom min erfarenhet är att små perennplantor oftast har överraskande välutvecklade rötter blev jag förvånad. Det visade sig att hon brukade ha plantjord i botten och bara såjord överst. Tydeligen "undvek" de späda plantorna den kraftigare jorden, och utvecklade hellre sina rötter i den luckra såjorden. Åtminstone blev det vår slutsats. Ettåriga växter, som ju ska växa mycket fortare för att "hinna med allt" på en säsong, är inte lika känsliga för detta tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon