Full version: Identifieringshjälp
Axelida
Hej!
Jag har 2 plantor på min balkong som jag köpte för 3 kr (!) st på Plantagen i somras, då de var övervattnade, nästan vissna och såg döende ut, men nu har de tagit sig! Men, jag har glömt vad dom heter! Någon som vet?

Är det perenner eller 1-åringar? Har en liten rabatt på uteplatsen där de kunde få hoppa ner om det är perenner!

Hoppas någon expert här vet vad det är för något...

[attachment=42945:ampelv_xt.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som en Plectranthus ej härdig i sverige utan man får ta in den och hänga den i ett ljust och gärna lite svalare fönster under vintern. Kan se lite risig ut under vintern men efter frisering och omplantering i större kruka tidigt på våren så sätter den fart att växa igen. Lätt att ta sticklingar på.

Den gamla hederliga krukväxten karlbergare hör också till Plectranthussläktet men den är helgrön och din växt som hör till samma släkte kan skötas på ungefär samma sätt som denna.
Axelida
Tack för svaret!
Sökte på Nätet och hittade en annan text om denna växt. Där stod det att den inte blommar, men min har blommor?

Jag tar in den över vintern, så får vi se om den klarar sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon