Margith
Jag är inne på att försöka att hitta nån som kan hjälpa mig med städningen här hemma.

Är det nån av er som har städhjälp?
Ungefär hur mycket kostar det?
Jag antar att priset bestäms både av vad du vill ha hjälp med och antalet kvadratmeter, eller??

Och kan jag nu få slippa inlägg i stil med "att jag förb-e mig borde orka skotta ut min egen skit" o dyl.....

ingrids
Har anlitat hjälp för storstädning en gång men det var flera år sedan och jag minns inte vad det kostade bara att det vid det tillfället var värt varenda krona. Priset tror jag kan variera, mitt råd är att bjuda hem ett par tre seriösa firmor och så får de komma med offert.
edit stavfel
Margith
Jag har vid flera tillfällen anlitat städhjälp för flyttstädning och JAAAA det har varit värt varenda krona.

Men nu vill jag ha hjälp ett par timmar en gång i veckan och att be om offert från 2-3 firmor är tyvärr inte möjligt för mig crying.gif Jag hittar bara ett företag på orten som kan tänka sig att överhuvudtaget fundera på att lämna mig en offert på det här jobbet -cry-.gif

Därför behöver jag er hjälp.

CurlySue
hej
vi har städhjälp via jobbet. tror att vi betalar 250 kr/timmen efter alla avdrag är gjorda.
Önskar jag hade råd.
Huggorm
Det borde gå att hitta billigare städhjälp via annonser i matvarubutiken eller lokaltidningen. Det finns en hel del kvinnor från Thailand eller östeuropa som har enmansfirmor och städar åt folk. Bäst är att få någon rekommenderad av någon man känner, så det inte är en bedragare som vill komma in i ditt hem för att städa bort alla värdesaker...
Grå
stormtrivs.se har en prislista på sin hemsida för de flesta olika typer av städning.
*Stintan*
Det är väl inte svart arbetskraft du är ute efter? Avdragsgillt är det väl också numera eller har jag fel.
Margith
Svart arbetskraft är jag absolut inte ute efter!
Tvärtom!!
Den enda firma som jag hittar som eventuellt kan ta på sig det här jobbet är en kund till min arbetsgivare.
Jag måste alltså försäkra mig om att det pris de ger mig verkligen är ett korrekt pris...
därav min fråga..

Ska kolla din sida Grå, jag hoppas att den kan hjälpa mig thanks.gif så länge.
Aqvakul
Jag har sökt info hos en kompis som har städning sen lång tild tillbaks, jag har också kollat lite runt på nätet.
Med den 50 %-iga skattereduktionen så finns det all anledning att satsa på ett seriöst företag. Kostnaden för 3 timmars städning varannan vecka verkar hamna krig en tusenlapp i månaden.
Anma
Margith, det är jättesvårt att hjälpa dig att leta efter firma för att jag inte vet var du bor.
Men runt 170kr/timmen inkulsive moms är nog ganska rimligt.
ingrid fuxwall
CITAT (Anma @ 08-10-2009, 19:29) *
Margith, det är jättesvårt att hjälpa dig att leta efter firma för att jag inte vet var du bor.
Men runt 170kr/timmen inkulsive moms är nog ganska rimligt.

Kan det stämma att det är så billigt - blir lite förvirrad, fast hur mycket är momsen på städning?
Anma
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-10-2009, 19:41) *
Kan det stämma att det är så billigt - blir lite förvirrad, fast hur mycket är momsen på städning?

Efter avdrag är det så billigt. Numer betalar kunden slutpriset direkt och firman får göra avdraget. Som jag fattat det hela.
ingrid fuxwall
CITAT (Anma @ 08-10-2009, 19:43) *
Efter avdrag är det så billigt. Numer betalar kunden slutpriset direkt och firman får göra avdraget. Som jag fattat det hela.

Ok du menade efter alla avdrag - då hänger jag med

ingrid
Grå
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-10-2009, 19:41) *
fast hur mycket är momsen på städning?

Moms är 25% på allt utom det du stoppar i munnen eller bor på semestern (12%) och litteratur (6%).
Anma
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-10-2009, 19:54) *
Ok du menade efter alla avdrag - då hänger jag med

ingrid

Ja, det är ju det priset kunden betalar. Varför skulle jag mena ett annat pris?
Motti
Vi anlitade städhjälp när vi flyttade föra året !bara tanken på att städa sju rum o kök och sen städa i det nya !huva.Men det var värt var enda krona,ingen behöver ju städa åt andra om de inte vill.Finns ju faktiskt dom som gillar att städa åt andra !titta bara på "Rent hus"på tv 4.Tror vi betalade 5000 men är inte säker.
Anma
CITAT (Motti @ 08-10-2009, 23:26) *
Vi anlitade städhjälp när vi flyttade föra året !bara tanken på att städa sju rum o kök och sen städa i det nya !huva.Men det var värt var enda krona,ingen behöver ju städa åt andra om de inte vill.Finns ju faktiskt dom som gillar att städa åt andra !titta bara på "Rent hus"på tv 4.Tror vi betalade 5000 men är inte säker.

Flyttstäd brukar vara betydligt dyrare per timme än veckostäd.
Motti
Men ingen är väl piskad att städa åt andra om de inte vill ?man väljer väl själv vad man vill jobba med och vad som passar en för tillfället"!
andersen
CITAT (Motti @ 09-10-2009, 01:03) *
Men ingen är väl piskad att städa åt andra om de inte vill ?man väljer väl själv vad man vill jobba med och vad som passar en för tillfället"!

Det tror jag inte alls på, dom flesta som är arbetslösa tar nog det jobbet som finns, och för andra som har jobb är det inte bara att välja vad man vill jobba med dom är glada bara man har ett jobb, så är det nog för oss allra flesta, det är nog få förundrat att välja vad man vill jobba med.
LasseB
Lustig (eller olustig) diskution det här
Ingen skulle lufta ett finger mot tangentbordet om det handlade om att laga/tvätta bilen eller vakta barn ( excempel på manlig resp.kvinnosyssla OBS inte min syn men väl den rädande)
Varför är det så
Har en vuxen bonusdotter som argumenterade med iver mot städjobb men blev helt tyst när jag frågade varför hon lämnade bilen på service Vi enades om att det är känslor som styr
Aqvakul
För att sammafatta vad TS undrade (och det var inte om vi är för skattesubventioner av hushållsnära tjänster) så verkar kostnaden efter skatterabatt för vanlig städning ligga mellan 150 och 200 kronor per timme. Till detta kommer en inställelseavgift per städtillfälle på minst 50 kronor.
skogstroll
själv skulle jag aldrig betala för att få städat hemma. Så jobbigt är det inte att dammsuga 100 kvadrat. Däremot har jag på jobbet haft en underbar städerska i många år så henne hade jag anlitat om jag behövt. Annars är ju kattungarna bra på att rota fram gamla dammråttor giggle.gif
Huggorm
CITAT (skogstroll @ 09-10-2009, 09:10) *
Annars är ju kattungarna bra på att rota fram gamla dammråttor giggle.gif

Dressera katterna att äta upp dammrottorna också, så är alla problem lösta biggrin.gif
Rose
CITAT (skogstroll @ 09-10-2009, 09:10) *
/.../
Så jobbigt är det inte att dammsuga 100 kvadrat.
/.../

Städa är ju så mycket mer än dammsuga.

Själv skulle jag anlita städhjälp om jag hade råd. Nu blir i stället städningen eftersatt p g a sjukdom, något som ju inte får mig att må bättre precis.

Edit: glömde. Lycka till Margith. Hoppas du hittar det du söker.
KarinSKARA
Oavsett av vilken anledning du söker städhjälp så vill jag bara säga att du är stark som vågar fråga här.
Jag hade hemtjänst, 2 halvdagar i veckan, när min 4:e son var nyfödd Februari 1985.
Det var meningen att de skulle städa och sånt men efter 2 veckor tvingade jag dem att halva tiden gå ut och leka i snön med de större barnen istället.

UNDERBART var det, värt varenda krona, så jag önskar dig
LYCKA TILL med den extra tid du får att göra roligare saker på. rose.gif
skogstroll
CITAT (Rose @ 09-10-2009, 09:41) *
Städa är ju så mycket mer än dammsuga.

jag kan förstå om man är sjuk att man behöver hjälp!!! trodde inte diskussionen rörde det. men annars är det ju ingen större ansträngning. Jag brukar dammsuga och sen svabba med såpvatten regelbundet smile.gif och jag är lat
*Stintan*
CITAT (skogstroll @ 09-10-2009, 10:22) *
jag kan förstå om man är sjuk att man behöver hjälp!!! trodde inte diskussionen rörde det. men annars är det ju ingen större ansträngning. Jag brukar dammsuga och sen svabba med såpvatten regelbundet smile.gif och jag är lat

Städa är urtråkigt, jobbigt, tungt och tidskrävande om man ska städa ordentligt. Jag vet för jag har jobbat i flera år med städ. Att dammsuga och svabba av golven kallar inte jag för att städa det är bara en liten del av städningen. Jag är lat så jag städar inte ens regelbundet numera. Däremot skulle jag gärna anlita städhjälp om jag hade haft råd (fast då skulle jag nog städa innan giggle.gif ).
ninnisky
Helt rätt, Margith, skaffa dig städhjälp och ha inte ett endaste dugg dåligt samvete för det. Det är värt varenda krona!

Själv hade jag under alla mina yrkesverksamma år städhjälp varannan vecka och fönsterputs varannan månad. Min kostnad för det motsvarar idag omkring 1200:- per månad.

Talar jag sedan om att jag än idag, när vi båda är pensionärer, också tar hjälp med städning några gånger om året, blir jag ansedd som lat och inte minst "fin i kanten" som inte städar själv... Inget av det stämmer. Vi har ett stort hus på närmare 300 kvm och vi orkar inte ta allt själva.
Rose
CITAT (skogstroll @ 09-10-2009, 10:22) *
Diskussionen rörde väl priset på städhjälp om man läser första inlägget. Inte städhjälpens vara eller icke vara. wink.gif
skogstroll
ojdå hoppsan jag måste missuppfattat smile.gif Fast noll kronor tror jag är ett rimligt pris.

I alla fall så tycker jag att det är lite småhysteriskt med städningsdiskussionen ibland. Herregud man dör väl inte av lite skit i hörnen och dra omkring snabeldraken är ju knappast en kroppsansträngning. Men jag förstår de som har jättestora hus eller är äldre eller sjuka.
Anma
CITAT (skogstroll @ 09-10-2009, 14:54) *
ojdå hoppsan jag måste missuppfattat smile.gif Fast noll kronor tror jag är ett rimligt pris.

I alla fall så tycker jag att det är lite småhysteriskt med städningsdiskussionen ibland. Herregud man dör väl inte av lite skit i hörnen och dra omkring snabeldraken är ju knappast en kroppsansträngning. Men jag förstår de som har jättestora hus eller är äldre eller sjuka.

De finns de också som har ett arbete som kanske kräver 55 timmars arbete per vecka. Då kanske personen hellre umgås med familjen på sin fritid än städar.
Någon annan kanske heller lägger tiden på att fixa i trädgården än att städa och tycker att det är värt att betala för det.
Det finns massor med skäl till att man vill leja ut sin städning, mer än att det skulle vara besvärligt och jobbigt och tråkigt att städa.

Jag tycker nog att alla får göra som de vill och lägger inte i några värderingar i det..
Betty
Här får du en länk Margith, hoppas du hittar nån lämplig hjälp: Länk
netaave
CITAT (Grå @ 08-10-2009, 19:54) *
Moms är 25% på allt utom det du stoppar i munnen eller bor på semestern (12%) och litteratur (6%).

Går du på teater, underhållning eller dans betalar du 36%

Jag är också på span efter hjälp både i trådgård och med städ, fick tips om grannar.se
Jag tycker däremot det är viktigt man tar det vitt och från ett företag då dom oftast är försäkrade.
Aqvakul
Vad fick du 36 % ifrån?

På Skatteverkets sida omnämns bara tre skattesatser:

"Den generella skattesatsen är 25 %. För nedan uppräknade varor och tjänster är skattesatsen 12 eller 6 %. Vilken skattesats du ska använda beror på vad du säljer till din kund. Det spelar ingen roll vilken moms du själv fått betala när du köpt in en vara eller en tjänst.....
Vissa entréavgifter 6 % moms

Skattesatsen är 6 % på följande entréavgifter

konserter, cirkus-, biograf-, teater-, opera- eller balettföreställningar och andra jämförliga föreställningar
djurparker
idrottsevenemang.
Med andra jämförliga föreställningar avses t.ex. trolleri-, revy-, operett- och musikalföreställningar. En musikgala har ansetts som konsert. Skattesatsen 6 % gäller även om någon abonnerar en hel föreställning eller ett helt evenemang. Entréavgift till idrottsevenemang är momsfri om den tas ut av staten, en kommun eller en allmännyttig ideell förening.

Undantag
Skattesatsen är 25 % för entréavgift till minizoo på nöjesparker och friluftsanläggningar m.m. Detsamma gäller visning av djur i andra sammanhang än i djurparker, t.ex. på bondgårdar.

netaave
CITAT (Aqvakul @ 09-10-2009, 15:51) *
Vad fick du 36 % ifrån?

På Skatteverkets sida omnämns bara tre skattesatser:

"Den generella skattesatsen är 25 %. För nedan uppräknade varor och tjänster är skattesatsen 12 eller 6 %. Vilken skattesats du ska använda beror på vad du säljer till din kund. Det spelar ingen roll vilken moms du själv fått betala när du köpt in en vara eller en tjänst.....
Vissa entréavgifter 6 % moms

Skattesatsen är 6 % på följande entréavgifter

konserter, cirkus-, biograf-, teater-, opera- eller balettföreställningar och andra jämförliga föreställningar
djurparker
idrottsevenemang.
Med andra jämförliga föreställningar avses t.ex. trolleri-, revy-, operett- och musikalföreställningar. En musikgala har ansetts som konsert. Skattesatsen 6 % gäller även om någon abonnerar en hel föreställning eller ett helt evenemang. Entréavgift till idrottsevenemang är momsfri om den tas ut av staten, en kommun eller en allmännyttig ideell förening.

Undantag
Skattesatsen är 25 % för entréavgift till minizoo på nöjesparker och friluftsanläggningar m.m. Detsamma gäller visning av djur i andra sammanhang än i djurparker, t.ex. på bondgårdar.

Som dansarrangör betalar jag 36 % moms på intäkterna, därför höjs alla inträden i år. hade samma orkester däremot spelat på en konsert hade arrangören bara betalt 6 %
skogstroll
CITAT (Anma @ 09-10-2009, 15:03) *
De finns de också som har ett arbete som kanske kräver 55 timmars arbete per vecka. Då kanske personen hellre umgås med familjen på sin fritid än städar.
Någon annan kanske heller lägger tiden på att fixa i trädgården än att städa och tycker att det är värt att betala för det.
Det finns massor med skäl till att man vill leja ut sin städning, mer än att det skulle vara besvärligt och jobbigt och tråkigt att städa.

Jag tycker nog att alla får göra som de vill och lägger inte i några värderingar i det..

jo jag har också ett jobb och är borta från hemmet från klockan 6.30-19 varje dag så jag tror jag vet hur det känns rolleyes.gif
ingrids
Slog mig just att det kanske finns någon variant av "hyr en pensionär" på din ort. De jag hittade kostade 240 kr i timmen innan rotavdraget.
skogstroll
CITAT (skogstroll @ 09-10-2009, 16:47) *
jo jag har också ett jobb och är borta från hemmet från klockan 6.30-19 varje dag så jag tror jag vet hur det känns rolleyes.gif Men jag förstår FORTFARANDE att de som är sjuka eller gamla eller så anlitar folk att göra det åt dem.

Huggorm
CITAT (netaave @ 09-10-2009, 16:46) *
Som dansarrangör betalar jag 36 % moms på intäkterna, därför höjs alla inträden i år. hade samma orkester däremot spelat på en konsert hade arrangören bara betalt 6 %

Är du säker på att det är 36% moms och inte 36% skatt?
Grå
CITAT (netaave @ 09-10-2009, 16:46) *

Varför betalar du mer än alla andra? Är det någon som blåser dig eller?

http://www.skatteverket.se/skatter/mervard...d480005156.html

Det skulle vara intressant om du ville länka till någon sida hos skatteverket som stöder att du ska betala 36% i moms.
Rose
CITAT (LasseB @ 09-10-2009, 07:38) *
Lustig (eller olustig) diskution det här
Ingen skulle lufta ett finger mot tangentbordet om det handlade om att laga/tvätta bilen eller vakta barn ( excempel på manlig resp.kvinnosyssla OBS inte min syn men väl den rädande)
Varför är det så
Har en vuxen bonusdotter som argumenterade med iver mot städjobb men blev helt tyst när jag frågade varför hon lämnade bilen på service Vi enades om att det är känslor som styr

tummenupp.gif
andersen
CITAT (Huggorm @ 09-10-2009, 17:37) *
Är du säker på att det är 36% moms och inte 36% skatt?

Vad menar du? moms och skatt är ju samma sak. moms=mervärdeskatt.
Huggorm
CITAT (andersen @ 09-10-2009, 17:46) *
Vad menar du? moms och skatt är ju samma sak. moms=mervärdeskatt.

Det är naturligtvis två olika sorters skatt
andersen
CITAT (Huggorm @ 09-10-2009, 18:01) *
Det är naturligtvis två olika sorters skatt

Ja det förstår ju jag åxå, men det skrev du ju inte. Men vi kan lämna indirekt skatt där hän. För det är ingen som betalar 36% i moms i Sverige.
Huggorm
CITAT (andersen @ 09-10-2009, 18:14) *
För det är ingen som betalar 36% i moms i Sverige.

Utom i Mona Sahlins våta drömmar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon