Full version: så jättevallmo!?
hugohund
hej!! finns det någon som vet hur man ska göra med frön från sin jättevallmo?
har samlat in dem torra och lagt i kaffefilter i kylskåp efter konstens alla regler=)
men nu då? hittar inte info om sådd nånstans. ska jag så dem nu på hösten där jag
vill ha dem, eller vänta till våren. (tänkte på det här med köldbehandling och så).
så i kruka? skulle tycka det var så roligt att göra rätt och få lyckas med det här nu yes.gif
tusen tack för svar=) från ida
Eva 33c
Jättevallmon behöver ingen kyla för att gro, utan den gror snällt vid vanlig rumstemperatur. De små groddarna är små, så jag skulle inte så dem direkt i rabatten eftersom risk finns att man rensar bor dem av misstag. Du kan så och förkultivera precis som du gör med sommarblommor på våren, om du nu pysslar med sånt förstås.... Om du har tillgång till extraljus (lysrör) kan du börja i mars inomhus. Fröerna gror ofta inom en vecka och får de inte ljus så det räcker blir de rangliga. Så har du inte extraljus kan du vänta till april, eller så ute i vår. Jag sår alla fröer i samma kruka med såjord. När de blivit stora nog att hantera, de bör ha minst ett riktigt blad, så skolar jag om dem i egna krukor eller bredskolar i nån låda.
Så inte för tätt bara, lätt gjort med vallmofrön, det blir så petigt att ta isär då.
hugohund
tack så mycket för det utförliga och tydliga svaret! det är så skönt när nån verkligen vet hur man ska göra=)
tack än en gång! kram ida
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon