|
Jag har planer på att anlägga ett terrarium/vivarium där jag skall inreda med diverse mossor, köttätande växter och olika epifyter. Jag har många saker jag planerat att ha i terrariumet, men det som fattas innan jag kan göra någonting är själva terrariet  Det jag är ute efter är ett terrarium som är ganska högt, ca. 150cm minst. Jag har kollat Blocket, Tradera, letat efter olika sidor på internet som kan tänkas sälja i Malmötrakten o.s.v. men jag har inte hittat någonting. Jag har även kollat på att bygga eget, men det verkar bli en dyrare historia än att köpa ett färdigt, dessutom är jag inte säker på att jag klarar av att bygga ett själv. Är det någon som har något tips på var jag kan få tag på ett terrarium som passar det jag tänkt använda det till?
ängsvädd
08-10-2009, 20:48
Vilket kul projekt  Ska du bara ha växter där? Eller djur också? Jag har inga tips mer än att du kan kolla på repti.net, på deras forum, du kan även annonsera där.
Orkidétjuven
08-10-2009, 20:52
Jag lät en glasmästare som är akvarieleverantör bygga mitt aquaterrarie efter mina ritningar. Det är ett aquaterrarie på 800 liter med möjlighet för tidvatten som jag har till mangrove biotop. SÅ det alternativet kan alltid göras. DÅ får du det precis som du vill ha det själv. Med ventilation, öppningsmöjligheter, tjocklek på glas osv.
Nej inga djur. Jag hade tänkt täcka väggarna med javamossa och fickor av vitmossa som jag skall odla sådana där mindrosera i. Någon stock hade jag tänkt ha också som någon epifytisk orkidé kan växa på. Längst ner vid botten och på sidorna hade jag tänkt ha Nephentes, Pinguicula, Byblis och någon drosera där med. Eventuellt skall jag försöka trycka in en liten vattensamling någonstans som det kan växa Utricularia i. Om jag hittar några fler roliga köttätande växter som trivs i terrarium och inte behöver någon vintervila så skall jag fundera på att stoppa in dem också. Som sagt, jag har börjat planera och fundera på vad jag kan stoppa in i mitt icke-existerande terrarium
Orkidétjuven
08-10-2009, 21:02
exo terra har annars hyfsat schyssta och billiga varianter man kan beställa. http://www.exo-terra.com/en/products/glass_terrarium.php
CITAT (Orkidétjuven @ 08-10-2009, 21:52)  Jag lät en glasmästare som är akvarieleverantör bygga mitt aquaterrarie efter mina ritningar. Det är ett aquaterrarie på 800 liter med möjlighet för tidvatten som jag har till mangrove biotop. SÅ det alternativet kan alltid göras. DÅ får du det precis som du vill ha det själv. Med ventilation, öppningsmöjligheter, tjocklek på glas osv. Fast kostade det inte fasligt mycket? Har du några bilder på det som man kan få kika på för inspiration? Jag har inte särskilt stora krav på terrariet förutom storleken och att det skall gå att öppna framifrån så att man lätt kan göra vad man nu vill göra där inne. CITAT (Orkidétjuven @ 08-10-2009, 22:02)  exo terra har annars hyfsat schyssta och billiga varianter man kan beställa. http://www.exo-terra.com/en/products/glass_terrarium.phpJag kan inte hitta några priser varken på deras sida eller i katalogen. Var hittar jag priset för den där större modellen? Jag verkar inte vara så duktig på det här med att leta
Orkidétjuven
09-10-2009, 23:10
Det kostade mig lite drygt 10 000 kr, vilket jag inte tycker är så farligt tanke på vad jag fått. Det är ju lite specialborrade hål och kopplingar och grejer och det är ju två akvarier som står på varann. Där det undre fungerade med pump och filter samt diverse smådjur som räkor, småfisk och sniglar och växter för att försöka få en balans där det vattnet som pumpades, pumpades upp i det övre leriga och grunda akvariet där jag hade mangrove och mina slamkrypare. Som sagt så var ju bygget efter mina egna ritningar så det är okay med det priset. JAg gillar inte snåla när det gäller mina intressen egentligen och brevid dinosaurier och fågalr är ju slamkrypare och mangrove mitt nästa.
Måtten är 150x60x60 på det stora övre och lite mindre på det under.
Jag har tyvärr inga bilder på själv bygget på min laptop utan de bilder är kvar hemma i svergie på den stationera datorn, men om du orkar vänta ett år eller så så kanske jag kan visa haha. Men jag har lite bilder på mina gamla slamkrypare. Saknar dem väldigt mycket. JAg är emot att ha vildfångade fiskar, men de här har aldrig odlas i fångenskap och det är därför hela projeketet kostat mig över 40 000 kr. Tanken är att föröska efterlikna den naturliga biotopen så jag kunde få dem leka och jag fick dem iaf att bygga bohålor, men eftersom jag flyttade hit ligger nu hela projektet på is tyvärr.
De summorna är då långt över min planerade budget  Men det verkar vara ett häftigt terrarium du har. Varför valde du just slamkrypare? Något bevaringsprojekt av en utrotningshotad art? Såg ett program på discovery om att de var extra utsatta p.g.a. människans föroreningar av grundvattnet.
Orkidétjuven
10-10-2009, 04:19
Vad hade du tänkt dig för budget typ?
Jag har tidigare jobbat inom zoobranschen (par år sedan) och har du tänkt dig köpa dig ett nytt terrarie i glas, med skjutdörrar, bra ventilation i den storleken du vill ha för då nog ge minst 3500-4000 och då har du hittat ett bra pris isåfall. Men vore jag dig skulle jag gå runt i lite olika butiker och e om en offert på vad de har eller vad de kan tänkas ta hem. Sen måste du ju räkna med tillhörande belysning, ev ventilationsfläkt och luftfuktare.
Orkidétjuven
10-10-2009, 04:25
Slmakrypare har varit ett av mina favoritdjur sedan jag var 10 år och lyckades fånga en i Australien. Jag behöll intresset och försökte "forska" i ämnet så mycket som det gick. Fanns inte mycket literattur då, men tack vare nätet har jag idag mycket mer info och har kontakter med slamkrypsmänniskor jorden över. Främst i japan där de är mycket populära. HAr fått ngra bilder publicerade i böcker, men huvudtanken är att iochmed en stigande popularitet som husdjur så vill jag försöka få dem att föröka sig ui fångenskap, så att man inte behöver vildfånga dem för akvarieintresset. De är inte utrotningshotade och väldigt anpassningsbara, men jag är istort sett emot all hantering av vildfångade djur i fångenskap för nöjes skull. Väldigt många akvariefiskar vildfångas i både hav, sjöar och floder för att hamna i våra burkar. Speciellt utsatta är saltvattensfiskar. En sak om man vill dra upp en storskalig odling och börja sälja, men gällande fiskar där man inte odlar utan bara fångar för nöjes skull är jag emot.
CITAT (Orkidétjuven @ 10-10-2009, 05:19)  Vad hade du tänkt dig för budget typ?
Jag har tidigare jobbat inom zoobranschen (par år sedan) och har du tänkt dig köpa dig ett nytt terrarie i glas, med skjutdörrar, bra ventilation i den storleken du vill ha för då nog ge minst 3500-4000 och då har du hittat ett bra pris isåfall. Men vore jag dig skulle jag gå runt i lite olika butiker och e om en offert på vad de har eller vad de kan tänkas ta hem. Sen måste du ju räkna med tillhörande belysning, ev ventilationsfläkt och luftfuktare. Hade tänkt mig ett för 2000-3000 kanske. Fick mitt 150-litersakvarium med alla tillbehör alldelels gratis när jag lade ut en annons så jag hoppas på litet tur  Ventilation löser hade jag tänkt skippa och ha en chassifläkt som endast cirkulerar luften där inne och tillföra koldioxid genom mäsk, vilket borde fungera i ett slutet utrymme på det viset och med den typen av belysning. Belysningen blir en 200W lågenergilampa och kanske några lågenergilampor som underbelysning också. Luftfuktare behövs inte då luftfuktigheten förmodligen kommer ligga kring 100% RH ändå. På botten hade jag tänkt ha leca-kulor och ett lager vatten där jag odlar Sphagnum ovanpå som växterna får växa i. Växterna är ju effektiva luftfuktare i sig och om systemet är slutet är det ju inga problem.
Har ingen riktig uppfattning om var man ens ska börja leta terrarier, men jag har sett att Hornbach har en del både akvarier och terrarier. Fast kanske inte så stort som du vill ha. Men ska du verkligen inte ha några djur? Några små lövgrodor eller kanske pilgiftgrodor eller varför inte någon liten söt orm (vad man nu kan få tag på lagligt i Sverige, enl CITES), hade ju varit helt perfekt och superhäftigt. Fast då kanske man får vara försiktig med de köttätande växterna
*Stintan*
10-10-2009, 09:23
Du kanske skulle kolla med Adrian här på Odla. Han kanske skulle kunna ge dig tips.
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 10:23)  Du kanske skulle kolla med Adrian här på Odla. Han kanske skulle kunna ge dig tips. Jo, jag har sett hans byggen. Men han är ju inte aktiv här längre
ängsvädd
10-10-2009, 09:28
CITAT (Nauti @ 10-10-2009, 10:27)  Jo, jag har sett hans byggen. Men han är ju inte aktiv här längre  Adrian finns här så vitt jag vet. http://www.brutalablommor.se/
Fast han kan nog snarare hjälpa mig med val av inredning och växter än med att skaffa själva terrariet.
Jag har skrivit till olika glasmästerier nu och frågat om de kan bygga ett terrarium och vad det skulle kosta i alla fall.
*Stintan*
10-10-2009, 10:13
Jag är rätt övertygad om att han även kan ge dig tips om terrariet. Tyckte att du efterlyste tips men får väl be om ursäkt då om jag missuppfattade.
ängsvädd
10-10-2009, 10:20
Adrian bör väl ha stor erfarenhet av terrarier - antingen köpt och/eller byggt?
Jo, fast tror ni att han vet var man får tag på ett i Malmötrakten? Han bor ju i Örebro någonstans och jag slipper gärna väldigt dyra frakter om jag kan
ängsvädd
10-10-2009, 11:08
OK - det skulle väl möjligtvis vara för att bygga terrarium då.
Ja, det kan han nog. Men jag tycker det verkar så svårt att jag mer eller mindre gett upp de planerna :/
ängsvädd
10-10-2009, 11:14
OK, då förstår jag  Lycka till med tarrarieplanerna
Tack tack. Jag hoppas på att få något trevligt svar från något av glasmästerierna.
*Stintan*
10-10-2009, 11:37
CITAT (Nauti @ 10-10-2009, 11:38)  Jo, fast tror ni att han vet var man får tag på ett i Malmötrakten? Han bor ju i Örebro någonstans och jag slipper gärna väldigt dyra frakter om jag kan  Sen när behöver man betala frakt för tips?
Piccante
10-10-2009, 11:46
Exo-Terra Hagens terrarier säljs i Sverige av PWSSDe har priser på sajten. Man kan ju alltid fråga dom vilka storlekar de kan ta hem om du behöver större.
ängsvädd
10-10-2009, 11:57
CITAT (Markus_H @ 10-10-2009, 12:46)  Exo-Terra Hagens terrarier säljs i Sverige av PWSSDe har priser på sajten. Man kan ju alltid fråga dom vilka storlekar de kan ta hem om du behöver större. Lägger in en fungerande länk: http://www.pwss.seKolla under Reptiler
Piccante
10-10-2009, 12:11
CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 12:57)  Lägger in en fungerande länk: http://www.pwss.seKolla under Reptiler Tack! glömde kolla min länk om den funkade. Ibland går det inte att länka direkt till undersidor på vissa sajter  men kolla reptiler - och klicka på Exo-terra i menyn. Finns även fler fabrikat.
Tropikhuset i Malmö bygger terrarier på beställning, min son har beställt där förr. http://www.tropikhuset.se/
CITAT (anilin @ 10-10-2009, 14:09)  Tropikhuset i Malmö bygger terrarier på beställning, min son har beställt där förr. http://www.tropikhuset.se/Det verkar jättebra. Får bli det på 100*60*60. Litet mindre än jag hade planerat först men det räcker nog. Tycker 1600kr verkar som ett bra pris också  Nu kan jag börja planera vad jag skall ha i det. Har ni några tips?
ängsvädd
10-10-2009, 14:32
Tyvärr inte - men det blir säkert häftigt. Blir lite sugen själv på ett växtterrarium. Det kanske blir när jag gjort mig av med mitt sköldpaddsakavrium i november. Har ingen plats.
Men jag skulle nog ha valt ett större terrarium när priserna är så bra.
Piccante
10-10-2009, 14:46
CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 15:32)  Tyvärr inte - men det blir säkert häftigt. Blir lite sugen själv på ett växtterrarium. Det kanske blir när jag gjort mig av med mitt sköldpaddsakavrium i november. Har ingen plats.
Men jag skulle nog ha valt ett större terrarium när priserna är så bra. Jag är själv väldigt sugen på ett terrarium för epifytiska orkidéer. Men det får vänta lite tills jag har fått ihop pengar.
Jan Lindgren
10-10-2009, 16:07
Hej! Det är fullkomligt okomplicerat att limma ihop några glasskivor. Om man bara ska ha lite vatten i burken så behövs det inte något tjockt glas. Jag provade en gång i tiden att göra en "fågelbur" i glas till ett par små astrilder. Hur lätt som helst. Jag har även limmat några hundra akvarier. Har man lite tur så kan man hitta hyfsade, härdade glasskivor på överskottsförsäljningar. Få ett isolerglasfönster som inte är helt tätt längre. Lätt att skära isär och skära till. Använd ett vanligt bryne till att slipa exponerade hörn så att ingen skär sig. MVH Jan Lindgren
CITAT (Markus_H @ 10-10-2009, 15:46)  Jag är själv väldigt sugen på ett terrarium för epifytiska orkidéer. Men det får vänta lite tills jag har fått ihop pengar. Jag skall ju ha det också, på stockarna som jag skall fästa på väggarna. Har du några tips där? CITAT (Jan Lindgren @ 10-10-2009, 17:07)  Hej! Det är fullkomligt okomplicerat att limma ihop några glasskivor. Om man bara ska ha lite vatten i burken så behövs det inte något tjockt glas. Jag provade en gång i tiden att göra en "fågelbur" i glas till ett par små astrilder. Hur lätt som helst. Jag har även limmat några hundra akvarier. Har man lite tur så kan man hitta hyfsade, härdade glasskivor på överskottsförsäljningar. Få ett isolerglasfönster som inte är helt tätt längre. Lätt att skära isär och skära till. Använd ett vanligt bryne till att slipa exponerade hörn så att ingen skär sig. MVH Jan Lindgren För mig som aldrig gjort det eller tänkt på det förut så låter det väldigt komplicerat :/ Men om du vill bygga ett åt mig billigare än de på sidan där så får du gärna göra det  Jag sitter och kollar i en gammal tråd Adrian startade: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=41952&hl=. Vad är den där geggan gjord av och var hittar man närmaste kärr här nere?
Jan Lindgren
10-10-2009, 17:29
Hej Nauti! Jag har för längesedan slutat i branchen. Har du aldrig skurit i glas så börja öva dig. En glastrissa är billig. Gamla glasbitar att öva på kan du förmodligen hitta någonstans. När mätt ut och skurit ut dina sidor till terrariet så är det bara att limma med silikon. Det är inte svårare än att limma ihop två träbitar. Glasmästerier har glidlister för att låta en ruta vara öppningsbar. Det fanns inte på min tid utan jag var tvungen att limma två smala glasremsor för att kunna få en ruta som gick att dra upp på min "fågelbur". Jag har många tummar mitt i handen och började att göra mina akvarier när slikonlimmet dök upp på marknaden. Då fanns det ingen som kunde ge någon form av instruktioner och jag klarade det i alla fall. Vitsen med att limma själv visar Adrian i sin tråd. Du kan göra större delen av inredningen innan du limmat alla sidorna. MVH Jan Lindgren
Piccante
10-10-2009, 21:21
CITAT (Nauti @ 10-10-2009, 17:34)  Jag skall ju ha det också, på stockarna som jag skall fästa på väggarna. Har du några tips där? Nej tyvärr. Jag är ännu i planeringsstadiet. Har egentligen bar en orkidé idag som skulle passa in i ett terrarie men blev jätteförtjust i microorkidéer när jag var på orkidémässa i Göteborg förra året. Jag funderar på vilka träslag som är lämpliga att använda i ett terrarium? Grov bark vore ju bra för då fäster växterna bättre men tex ek är ju tungt och hårt att yxa till.
Jan Lindgren
10-10-2009, 21:31
Hej! Korkbark är lätt att och snygg att jobba med men jag har inte provat det till epifyter. Använd silikon för att fästa grenar och bark på baksidan av terrariet. MVH Jan Lindgren
CITAT (Markus_H @ 10-10-2009, 22:21)  Nej tyvärr. Jag är ännu i planeringsstadiet. Har egentligen bar en orkidé idag som skulle passa in i ett terrarie men blev jätteförtjust i microorkidéer när jag var på orkidémässa i Göteborg förra året. Jag funderar på vilka träslag som är lämpliga att använda i ett terrarium? Grov bark vore ju bra för då fäster växterna bättre men tex ek är ju tungt och hårt att yxa till. Jag hade velat ha mer naturliga former som de där som Adrian hade i sitt. Men då måste jag hitta ett kärr först. Det är lättare sagt än gjort här nere för mig  Du får gärna visa ditt projekt senare när det börjar hända saker.
CITAT (Jan Lindgren @ 10-10-2009, 22:31)  Hej! Korkbark är lätt att och snygg att jobba med men jag har inte provat det till epifyter. Använd silikon för att fästa grenar och bark på baksidan av terrariet. MVH Jan Lindgren Jaså, är det så lätt  Har du något tips på vad jag kan sätta upp som mossan kan växa på?
Piccante
10-10-2009, 21:45
CITAT (Nauti @ 10-10-2009, 22:32)  Jag hade velat ha mer naturliga former som de där som Adrian hade i sitt. Men då måste jag hitta ett kärr först. Det är lättare sagt än gjort här nere för mig  Du får gärna visa ditt projekt senare när det börjar hända saker. Jag hittade precis ett forum där de diskuterar orkidéer i terrarieodling http://www.orchidboard.com/community/terrarium-gardening/ så nu har jag precis blivit medlem där.
Fanns en länk till ett vivariumforum också som verkade ännu mer intressant. Tack för tipset
Orkidétjuven
11-10-2009, 00:40
Om du kollar på forumet (antar att du måste bli medlem med) orkideprat så är det en hel del människor där som håller på bygger och gör orkideéskåp. Flertalet bygger inte utan köper, men jag är övertygad om att de har en bra koll på vart man kan få tag på bra grejor. Dessutom om du köper ett skåp som är mer anpassat för växter än djur så är jag säker på att du får bättre resultat av din odling. Vet att det finns flera personer där som har intresse för köttätande växter med.
Nu har jag nog bestämt mig för vilket terrarium jag vill ha. Tror jag startar en ny tråd för mina frågor om inredning och liknande då denna skulle handla om var man får tag eller eller hur man bygger ett. Lättare för andra som är intresserade att hitta den nya tråden då.
ängsvädd
11-10-2009, 11:19
CITAT (Nauti @ 11-10-2009, 12:12)  Nu har jag nog bestämt mig för vilket terrarium jag vill ha. Tror jag startar en ny tråd för mina frågor om inredning och liknande då denna skulle handla om var man får tag eller eller hur man bygger ett. Lättare för andra som är intresserade att hitta den nya tråden då. I vilken avdelning ska du starta den nya tråden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|