Full version: Drömmar.
Bersån
Jag har alltid drömt om en stor trädgård. Bara haft max 40 kvm förut. Men nu när drömmen gått i uppfyllelse ( 1200 kvm ) bara gräsmatta. blir jag helt konfys. Älskar rosor och Delphinium, vill odla grönsaker, insynskydd måsta man ha, massa mossa i gräsmattan, björkar är bra men skuggar. Är det läge för att ta kontakt med en trädgårdsexpert? Känns som att jag har tagit mig vatten över huvudet. Huset måste få en helrenovering innomhus först. Lycklig men trött, önskar råd.
vanjalarsa
Hej
Grattis till din nya trädgård!
Jag är absolut ingen expert. Men vad jag skulle göra i ditt ställe vore att tänka på hur du du ska omgärda trädgården . Kanske markera gränserna med frväxande buskage , häck eller vad man kan tänkas tycka om. OM du gör det först har du "ramen". Det blir också såsmåningom ett skydd för allt det andra som du kommer att plantera.
LÅna böcker! Det finns ju massor med bra böcker att få ideer av. Ta tid på dig och fundera hur du vill att det ska se ut. Om du har favoritväxter..börja med dem.

lycka till!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bersån
Ja, många aroniabuskar blir det. Det är ganska öppet till grannarna. Ska låna böcker på bibblan. Tack för tipset.
Inga från Närke
Om du nu flyttat in på hösten så har kanske många växter blommat över så avvakta till våren med att börja i trädgården. Ta det lugnt man hinner mycket mera då.
Ta tag i huset invändigt först nu under vintern och eventuellt låna böcker och planera inför våren och sommaren, men avvakta tills du vet hur trädgården ser ut på sommaren.
Var inte för ivrig för det kan straffa sig senare med att men tycker att det blir för mycket och man orkar inte. Ta lite i taget då blir det roligare.
Planera in lite små olika rum i trädgården, kanske finns naturliga ställen där du tänkt dig trädgårdsmöbler t.ex. vad vill du ha runt dem.
Vill du ha växthus, vad ska du plantera runt det. Finns det fruktträd kanske lite rundlar runt dessa om det inte finns tidigare som du kan plantera lite blommor i.
Tigg plantor av bekanta om de har trädgård och plantera dem någon stans som du senare kanske kan plantera ut när du bestämt närmare hur du ska ha det.
Viktigast till nästa sommar njut av din trädgård trots att du kanske inte har den som du vill på en gång men som sagt den blir aldrig färdig man vill ändra nästan varje år på något för att man inte är nöjd eller att det växer igen.
Lycka till!
Bersån
Det enda som finns är ett gammalt päronträd och dito äpple. Och några humleplantor. 2 tidigare ägare har inte varit intresserade av trädgård alls. Mycket gräsmatta med mossa.
4:an
ÅÅÅhhh så härligt! Bara njut av problemet....håller med föregående rådgivare...låna massor av böcker på biblioteket och planera hela vintern! Och tigg växter!
radhusdjungel
Hej! Jag tycker det låter helt underbart, att få börja från start - fast med två härliga gamla träd på plats redan! Och vill du ha designhjälp så skaffa det (de är duktiga på att skapa rum och planera för harmoni och funktion - men det är inte säkert att ni har samma smak!), men dröm och planera själv först och se hur det går.

Jag är också nybliven trädgårdsägare, fast i miniskala jämfört med dig. Och drömmer, det gör jag också om min lilla "djungel".
Mitt "problem" är det motsatta - massor av planteringar, men jag vill ha den annorlunda, så jag har börjat med vissa saker direkt. Mot bättre vetande. Jag vet att man enligt sakkunskapen bör vänta och se, känna in, tänka och planera länge och väl, men jag vill ändå stötta dig lite i drömmar och friska chansningar.

Som du ville jag ha en "vägg" mot grannar och gata. För mig var det prioritet, och inget jag ville vänta med. Det tar ändå tid för växterna att bli så stora att de fyller sin funktion (om man inte köper dyr färdig häck) men ju tidigare man påbörjar den desto kortare väntetid. Vi har nu satt upp spaljé mot vägen och planterat ganska stora klätterväxter på för att det ska fylla ut någorlunda snart. Ja, en del av trädgårdens befintliga plantor kan ha strukit med när stolpar skulle bankas ner och nya plantor beredas plats, andra har fått flytta på sig. Och nej, vi kan inte veta säkert om vi haft kål på något vi inte sett ännu, men det kan inte hjälpas, för det ska ju faktiskt bli MIN (okey, vår, familjens) trädgård. Förlorade växter kan ersättas, med sådana vi själva gillar. Men vi har varit så försiktiga vi kunnat och försökt identifiera de vissna tufsarna bäst vi kunnat före omplaceringarna.

Eftersom hösten är den bästa tiden att t ex plantera häck ser jag ingen anledning att vänta, om det är viktigt för dig att få upp en häck, och om du redan vet vilken sort du vill ha. Sedan kan jag hålla med om att andra beslut bör få växa fram efterhand som man lär känna platsen. Hur och var man ska bygga "rum" t ex.

Saker man kan fråga sig i detta ljuva dröm- och planeringsstadium är:
Var finns morgon- och kvällssol? Varifrån blåser det oftast / hårdast? Finns det någon trevlig utsiktspunkt?
Var vill du sitta och äta? Vila? Var behöver du skugga, lä, regnskydd, insynsskydd?
Hur rör du dig i trädgården: mellan hus och infart, soptunnor, kompost, förråd, uteplatser.
Har du speciella behov eller önskemål - hängmatta, bollplan, köksland, minigolfbana?
g.gif
Allmänna tips i planeringen (enligt mina trädgårdsböcker!) är att tänka på att trädgården behöver tak, väggar och golv. Börja med stommen, huskroppen - dvs väggar och tak - innan du börjar "tapetsera och möblera" med växtval, färg och form.
- Tak kan vara trädkronor, en pergola, uterum, klätterväxter uppstödda på olika sätt eller uppstammade buskar.
- Väggar utåt kan vara ett staket, en spaljé, häck eller mur. Rumsindelning inuti trädgården kan ske med samma medel, t ex en häckomgärdad berså eller en grillplats som skiljs av med en mur. Även lägre häckar och rabatter kan ge inramning och känsla av rum. Terasseringar, nivåskillnader eller stenpartier kan också skapa en sorts väggar. Eller så blir gångarna avgränsare mellan olika delar av trädgården.
- Golvet blir rabatterna eller gräsmattan, stenläggningen eller trädäcket. Vad man sedan fyller dem med är ren smaksak. Lite skönt är det att det mesta går att flytta om det blir fel.

Man kan utveckla och ändra i trädgården hela tiden. Och helt klar blir man väl aldrig! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon